Mówi: | Grzegorz Jarzębski |
Funkcja: | country head of sales |
Firma: | Siemens Financial Services w Polsce |
Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
Firmy przemysłowe z sektora MŚP poprawiły w ostatnim roku swoją konkurencyjność – pokazuje najnowsza edycja cyklicznego badania Index MiU, przygotowywanego dla Siemens Financial Services w Polsce. Wpływ na to miały przede wszystkim zmiany w obszarze inwestycji w parki maszyn i urządzeń oraz automatyzacje. – Gotowość do wzmacniania swojej zdolności do konkurowania wynika również z wymagającego otoczenia biznesowego, w jakim funkcjonują firmy – mówi ekspert spółki Grzegorz Jarzębski. Mimo trudniejszego otoczenia przedsiębiorcy optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące: planują inwestycje i przewidują wzrost sprzedaży.
– W 2023 roku Index MiU wynosi 51,39 pkt i jest to wzrost o ponad 7 pkt w porównaniu do poprzedniego roku – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Jarzębski, country head of sales w Siemens Financial Services w Polsce. – Ten wynik należy interpretować jako wyższą zdolność badanych branż do konkurowania obecnie i w perspektywie kolejnych 12 miesięcy. Obserwujemy też, że coraz więcej przedsiębiorców jest świadomych tego, jak ważne jest budowanie konkurencyjności oraz utrzymywanie jej na najwyższym poziomie. Dlatego właśnie firmy inwestują w nowoczesne rozwiązania i technologie, które są istotnym czynnikiem w budowaniu tej przewagi konkurencyjnej.
Index MiU to cykliczne badanie, realizowane od 2020 roku, które pokazuje, w jakiej kondycji do podejmowania rywalizacji rynkowej są firmy przemysłowe z sektora MŚP. Z tegorocznej edycji indeksu wynika, że spośród wszystkich branż objętych badaniem największą zdolność do konkurowania mają przedstawiciele branży spożywczej. Wartość subindeksu dla tej branży wynosi w tym roku 53,16 pkt i jest aż o 12,68 pkt wyższa od ubiegłorocznego odczytu.
– Wyniki najnowszego badania Index MiU wskazują jednak na wzrost zdolności do konkurowania we wszystkich badanych branżach – zauważa ekspert. – Dla subindeksu obróbki metali wynik wynosi 49,55 pkt i jest to wzrost o ponad 3 pkt w porównaniu do poprzedniego badania. Widzimy też znaczny wzrost zdolności do podejmowania rywalizacji rynkowej wśród przetwórców tworzyw sztucznych – subindeks dla tej branży wzrósł z 45,32 pkt do poziomu 51,47 pkt.
Na tegoroczny wzrost wartości głównego Indexu MiU – z 44,06 pkt w 2022 roku do obecnych 51,39 pkt – największy wpływ miały wzrosty nakładów na odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz zwiększenie poziomu automatyzacji.
– Istotny wpływ na wzrost wartości indeksu oraz subindeksów mają prognozy dotyczące najbliższych miesięcy. Zdaniem ankietowanych przedsiębiorców będą one lepsze niż poprzednie. Więcej przedsiębiorców planuje zwiększyć wydatki na modernizację parków maszyn i urządzeń oraz automatyzację produkcji. Przewidują też wzrost sprzedaży krajowej i zagranicznej – mówi Grzegorz Jarzębski.
Według przedsiębiorców najważniejszym czynnikiem umożliwiającym zbudowanie przewagi nad konkurencją – nie tylko w kraju, ale i za granicą – jest wysoka jakość dostarczanych produktów (51,3 proc.). Jedna trzecia ankietowanych wskazała z kolei najniższe ceny (29 proc.), a co piąty – dobre relacje z kontrahentami (22,3 proc.).
– Terminowość dostaw okazała się ważnym czynnikiem dla blisko 20 proc. badanych, a szybkość realizacji zamówień wskazało niespełna 18 proc. – mówi ekspert Siemens Financial Services w Polsce.
Średnio co szósty przedsiębiorca wskazał również, że w budowaniu przewagi nad konkurencją ważne jest obecnie posiadanie wykwalifikowanego zespołu pracowników (14,7 proc.), a także nowoczesnego i regularnie odnawianego parku maszyn i urządzeń (15,3 proc.).
– Ponad połowa firm inwestujących w rozwój swojego parku maszyn i urządzeń, który jest istotny dla budowania przewagi konkurencyjnej, wykorzystuje w tym celu finansowanie zewnętrzne. 13 proc. przedsiębiorców realizuje tego typu inwestycje, korzystając wyłącznie ze środków zewnętrznych, a 39,2 proc. dywersyfikuje źródła finansowania, łącząc środki własne z zewnętrznymi – wskazuje Grzegorz Jarzębski.
Grono firm, które zadeklarowały, że inwestując w rozwój swojego parku MiU, korzystają z finansowania zewnętrznego, zmniejszyło się – z 62,5 proc. w 2022 roku do obecnych 52,3 proc. Podobnie jak w ubiegłym roku z zewnętrznego finansowania najchętniej korzystają firmy obrabiające metal.
– Warto podkreślić, że korzystanie ze środków pozyskanych od wyspecjalizowanych podmiotów wspiera działania związane z modernizacją parku maszyn i urządzeń. Co więcej, dobrze skonstruowane rozwiązanie finansowe nie tylko umożliwia modernizację zakładów produkcyjnych, ale daje też firmom większą elastyczność i możliwość realizacji takich inwestycji nawet bez zaangażowania własnego kapitału – zaznacza ekspert Siemens Financial Services w Polsce.
Czytaj także
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-03-24: Europa mierzy się z niedoborem kadr. Konieczne inwestycje w edukację i ograniczenie obciążeń dla firm
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.