Mówi: | Katarzyna Sobierajska |
Funkcja: | wiceminister sportu i turystyki |
Ministerstwo Sportu i Turystyki chce wesprzeć organizację międzynarodowych kongresów w Polsce. Przemysł spotkań to nawet jedna trzecia wpływów z turystyki
Nawet kilkanaście miliardów złotych rocznie może zarabiać Polska dzięki organizowaniu międzynarodowych kongresów i spotkań. Ten obszar stanowi jedną trzecią wpływów z turystyki, które w 2013 r. wyniosły ok. 40 mld zł. Przy Polskiej Organizacji Turystycznej istnieje specjalne biuro z oddziałami terenowymi, którego zadaniem jest rozwijanie tego typu działalności.
‒ To potężna gałąź, dlatego jest priorytetem naszych działań – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki. ‒ Na pewno pozyskiwanie dużych kongresów i konferencji, składanie specjalnych ofert, które mają pomóc w pozyskaniu takich imprez, wymaga dużego wsparcia ze strony rządowej. My oczywiście po analizie takich propozycji udzielamy poparcia.
Już w 2002 r. w ramach struktur Polskiej Organizacji Turystycznej powstało Poland Convention Bureau, które zajmuje się wsparciem organizacji międzynarodowych kongresów w Polsce. Podobne biura funkcjonują już także w miejskich oddziałach POT-u. Polska zabiega nie tylko o seminaria lub konferencje, lecz także np. o imprezy sportowe. Dużym sukcesem w tym była organizacja siatkarskich mistrzostw świata w tym roku.
Jak podkreśla Sobierajska, wszystkie te wydarzenia tworzą tzw. przemysł spotkań. Raport przygotowany przez Active Group dla MSiT wskazuje, że w 2013 r. 11 proc. osób przyjeżdżających do Polski w interesach uczestniczyło służbowo w konferencjach. Może to oznaczać nawet 1,8 mln przyjazdów rocznie. Liczba ta nie obejmuje m.in. kibiców oraz osób przyjeżdżających na konferencje i szkolenia prywatnie.
‒ Często angażujemy się jako resort we współorganizację takiego przedsięwzięcia, o ile jest to spotkanie, konferencja, zwłaszcza z sektora turystycznego, które potem może przełożyć się na wzrost ruchu turystycznego – podkreśla Sobierajska.
Zaznacza, że MSiT nie angażuje się finansowo w organizację kongresów. Organizacje pozarządowe mogą jednak ubiegać o wsparcie finansowe konkretnych wydarzeń.
‒ Jest program dotacyjny ministerstwa dla jednostek spoza sektora finansów publicznych. Jeżeli któreś ze stowarzyszeń składa ofertę, która dotyczy pozyskania wsparcia na takie wydarzenie, to jak najbardziej ma szansę takie uzyskać – zapewnia Sobierajska.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-19: Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-04-08: Aleksandra Popławska: To jest oczywiste, że powinniśmy mieć tantiemy z internetu. Platformy streamingowe nie chcą stracić, więc pewnie obciążą kosztami klientów
- 2024-03-04: Polska odstaje od innych państw UE w leczeniu raka prostaty. Od kwietnia br. z programu lekowego mogą wypaść kolejne nowoczesne terapie [DEPESZA]
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.