Newsy

NBP: w 2012 r. ceny wzrosną o 4,1 proc.

2012-03-12  |  10:57
Mówi:Prof. Krzysztof Opolski
Funkcja:Ekonomista
Firma:Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego
  • MP4

    W tym roku inflacja będzie utrzymywać się na poziomie zbliżonym do 2011 roku - wynika z projekcji inflacji przedstawionej przez Narodowy Bank Polski. Według raportu już w przyszłym roku możemy spodziewać się spadku do poziomu celu inflacyjnego.

    Wyhamowanie inflacji będzie możliwe dzięki poprawie nastrojów na rynkach finansowych, które skutkują umacnianiem się złotego wobec głównych walut. W przeciwnym kierunku oddziałuje wzrost cen surowców, głównie ropy naftowej i gazu ziemnego na światowych rynkach. W "Raporcie o inflacji" stwierdzono, że "wpływ powyższych informacji obniża prognozowany roczny wskaźnik inflacji o około 0,3-0,4 punktu procentowego w 2012 roku i 0,2-0,3 punktu procentowego w 2013 roku".

    Jednak w ocenie analityków NBP w krótkim okresie inflacja powinna utrzymywać się na podwyższonym poziomie, by w średniej perspektywie powrócić do poziomu celu inflacyjnego. W 2013 roku inflacja ma hamować do 2,9 proc., a w 2014 nawet do 2 proc.

    Zdaniem prof. Krzysztofa Opolskiego w najbliższym czasie możemy spodziewać się lekkiego wzrostu inflacji.

     - Ciągle się mówi o wzroście cen paliw. Ostatnio obserwujemy też wzrost cen jajek - to jest produkt, który idzie właściwie do wszystkich przetworów. Więc lekka zwyżka inflacji może być - uważa ekonomista z Uniwersytetu Warszawskiego.

    W jego opinii zwyżka będzie jednak hamowana przez niezłą sytuację gospodarczą w kraju.

     - Z tego punktu widzenia obawiam się, że inflacja może być nieco wyższa. Mówię obawiam się, bo ona i tak jest wysoka. Ale nie przewiduje wyraźnych skoków - podkreśla prof. Krzysztof Opolski.

    W "Raporcie" NBP opublikował również prognozy dotyczące wzrostu gospodarczego. W tym roku polska gospodarka będzie rozwijać się w tempie 3 proc., ale w przyszłym wzrost PKB spadnie do 2,3 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

    Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Konsument

    Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

    Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.