Newsy

Piechociński o wizycie w Londynie: w negocjacjach UE-USA Polska nie może stać z boku

2013-06-19  |  06:55

Strefa wolnego handlu między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi będzie głównym tematem rozmów polskiej delegacji w Londynie z przedstawicielami brytyjskiego rządu. Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński chce, by Polska aktywnie uczestniczyła w negocjacjach.  Nie chcemy, żeby nasze interesy były wystawione na szwank  mówi.

 – Wielka Brytania to ważny partner dla polskiej gospodarki, ważne miejsce dla polskiego eksportu, istotny partner z punktu widzenia rozmów o nowej strefie wolnego handlu z Kanadą i ze Stanami Zjednoczonymi. Chcemy te rzeczy skonsultować – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Janusz Piechociński, który dziś udał się z roboczą wizytą do Wielkiej Brytanii.

Podkreśla, że chciałby, aby tym razem od samego początku Polska aktywnie włączyła się w kształtowanie tego porozumienia.

 – Nie możemy dopuścić do tego, że Polska włączy się za późno w te procesy, że nie będziemy mieli dobrze rozpoznanych przestrzeni, w których nasze interesy narodowe, interesy gospodarcze mogą być wystawione na szwank – tłumaczy wicepremier.

Jak podkreśla, pozwoli to uniknąć błędów, jakie Polska popełniła przy negocjacjach w sprawie pakietu energetyczno-klimatycznego. Jego zdaniem, zbyt późno się do nich przyłączyliśmy.

 – Chciałbym, żebyśmy wyciągnęli wnioski z tego. Polska polityka weszła bardzo późno, na finiszu tych prac, stąd pozostawało nam straszyć negowaniem czy wetowaniem. Zakończyło się to połowicznym rozwiązaniem, że przesunięto wiele problemów w czasie, nie doceniono wielkich potrzeb inwestycyjnych polskiej gospodarki  – uważa Piechociński.

Teraz duży sukces odniosła strona francuska, której udało się przekonać inne kraje, by z planowanych negocjacji z Amerykanami wyłączyć na razie sektor audiowizualny i kulturę. W ubiegły piątek ministrowie państw UE przyjęli jednomyślnie mandat dla Komisji Europejskiej do negocjacji, z uwzględnieniem sprzeciwu Francji. Władze w Paryżu obawiają się, że brak ograniczeń w imporcie produktów amerykańskiej branży filmowej czy muzycznej spowoduje straty dla europejskiej kultury i europejskiego rynku.

 – Warto szukać także sprzymierzeńców w UE w poszczególnych obszarach. W kwestiach językowych, ochrony kultury bardzo mocne są kraje francuskojęzyczne, które w ten sposób chcą chronić swoją tożsamość. To nie jest do końca tak, jak sygnalizują nasi twórcy, że brak tych rozwiązań oznacza brak finansowania mediów publicznych czy kinematografii. Im dalej w las, tym drzew będzie więcej problemów będzie więcej, stąd na starcie tego procesu warto wymieniać poglądy – podkreśla Janusz Piechociński.

Przedstawiciele polskiego rządu spotkają się w Londynie m.in. z wicepremierem Nickiem Cleggiem, Sekretarzem Stanu ds. Biznesu Innowacji i Kwalifikacji Zawodowych Wielkiej Brytanii Vincem Cablem oraz Sekretarzem Stanu ds. Energetyki i Zmian Klimatu Edwardem Daveyem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.