Newsy

PKPP Lewiatan: polskie firmy chcą inwestować za granicą. To dowód na to, że polska przedsiębiorczość się rozwija

2012-11-26  |  06:45
Mówi:Henryka Bochniarz
Funkcja:Prezydent
Firma:PKPP Lewiatan
  • MP4

    Mimo kryzysu polskie firmy, zwłaszcza mniejsze, poszukują partnerów za granicą i chcą tam inwestować, dlatego należy im w tym pomóc – uważa Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. W jej ocenie należy obecnie postawić na promocję polskich firm za granicą, ale potrzebne jest do tego także działanie rządu, nie tylko samych przedsiębiorców.

    Zdaniem Henryki Bochniarz obecnie wiele firm, nawet tych małych, chce ekspansji swoich produktów i pokazania swojego potencjału zagranicą.

     – Mniejsi przedsiębiorcy zaczynają rozglądać się za możliwościami zaistnienia zagranicą w różny sposób, chodzi tu i o sprzedaż swoich produktów, i poszukiwanie partnerów, wreszcie ewentualne inwestowanie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezydent PKPP Lewiatan. – Jest to dowód na to, że polska przedsiębiorczość się rozwija, mimo że wokół panuje recesja, a po drugie, że wychodzi z krajowego grajdołka, co dobrze o niej świadczy.

    Henryka Bochniarz podkreśla, że należy obecnie pomóc firmom w promowaniu swoich produktów zagranicą.

     – Chodzi o to, aby te kontakty z zagranicą przyniosły konkretne efekty w postaci podpisanych umów – uważa.

    Jej zdaniem potencjał polskich firm wciąż jest mało znany w Europie i na świecie. Nawet mimo tego, że od wielu lat należymy do NATO czy Unii Europejskiej. I to na atutach przedsiębiorczości należy skupić działania promocyjne.

     – Jeśli chcemy uciec od wizerunku Polski ziemniaka, wódki, Wałęsy – z całym szacunkiem, i papieża, to potrzebna jest bardzo silna promocja Polski – argumentuje prezydent PKPP. – Wszystko po to, aby wypromować obraz Polski jako nowoczesnego kraju, ludzi młodych i dobrze wyedukowanych.

    Henryka Bochniarz jest zdania, że rząd powinien wspomóc firmy w promowaniu się zagranicą.

     – Przedsiębiorstwa same tego nie zrobią. My możemy podejmować niektóre działania na własną rękę, ale bez skoordynowanej akcji i bez działań rządu tego się po prostu nie da zrobić – podkreśla prezydent PKPP.

    Polskim firmom sprzyjałoby również uporządkowanie krajowego podwórka. Chodzi o regulacje, które ułatwiłyby działalność gospodarczą i zmotywowały do jej rozwijania. Prezydent PKPP jest zdania, że obecne 55. miejsce Polski w najnowszym rankingu Doing Business, który ocenia warunki prowadzenia biznesu na świecie, to wciąż za mało. Mimo że Polska awansowała o pięć pozycji w porównaniu do poprzedniej edycji.

     – Nie jest wielkim sukcesem to, że Polska jest na 55., a nie jak wcześniej, na 60. miejscu w rankingu Doing Business, jeżeli chcemy rzeczywiście się rozwijać – zauważa Henryka Bochniarz. – A  mamy do nadrobienia ogromny dystans. Cieszymy się z tego, co jest, ale nie oszukujmy się, jeśli chodzi o produktywność, innowacyjność to ciągle nam daleko do światowej czołówki.

    Polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne łącznie przekroczyły już 40 mld USD. Ponad 90 proc. z nich zrealizowano w Europie. Większość inwestycji to przetwórstwo przemysłowe i działalność usługowa, w szczególności nastawiona na usługi związane z obsługą działalności gospodarczej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.