Newsy

Polacy coraz chętniej zaciągają kredyty. Pozytywny sygnał dla naszej gospodarki.

2013-08-26  |  06:00
Mówi:Jakub Borowski
Funkcja:Główny ekonomista
Firma:Credit Agricole
  • MP4
  • – W lipcu mieliśmy do czynienia z wyraźnym przyspieszeniem akcji kredytowej – ocenia Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole. Polacy pożyczali pieniądze z myślą o zakupach samochodów, sprzętu RTV i AGD, mebli i remontach mieszkań. Powinno to znaleźć swoje odzwierciedlenie w bieżących wynikach gospodarczych, w tym danych o sprzedaży detalicznej w lipcu, które dziś publikuje GUS.

     – W najbliższych kwartałach czynnikami, które nadal będą oddziaływać w kierunku przyśpieszenia wzrostu gospodarczego w Polsce będzie eksport i konsumpcja prywatna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole.

    Wciąż jednak dalecy jesteśmy od boomu konsumpcyjnego. Bezrobocie przekracza 13 proc., a dochody gospodarstw domowych rosną w wolnym tempie.

     – Możemy natomiast oczekiwać stopniowego przyspieszenia wzrostu konsumpcji prywatnej dzięki niskiej inflacji oraz dzięki zwiększeniu dostępności kredytów konsumpcyjnych przez banki – tłumaczy ekspert.

    Zwiększenie dostępności kredytów konsumpcyjnych, to efekt zmian w rekomendacji T. Banki mogą stosować uproszczone metody oceny zdolności kredytowych, dzięki czemu łatwiej jest dziś pożyczyć pieniądze niż jeszcze kilka miesięcy temu.

     – Polacy korzystają z tych pieniędzy, by współfinansować wydatki. To przełoży się oczywiście na popyt w gospodarce – tłumaczy Borowski.

    Kredyty nie tylko są łatwiej dostępne, ale także niżej oprocentowane. Finansowanie zakupów nawet kartą kredytową stało się więc tańsze. Ich oprocentowanie nie może przekroczyć czterokrotności stawki lombardowej NBP.

    – W sytuacji, w której stopy procentowe w Polsce, w tym stopa lombardowa, znacząco spadły, również oprocentowanie kredytów konsumpcyjnych w karatach kredytowych jest również znacząco niższe – wyjaśnia tę zależność główny ekonomista Credit Agricole.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.