Newsy

Politycy i ponad 40 firm będą zabiegać o polskie interesy w Chinach

2012-05-24  |  06:50
Mówi:Tomasz Ostaszewicz
Funkcja:Dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej
Firma:Ministerstwo Gospodarki
  • MP4

    Polska delegacja z wicepremierem i ministrem gospodarki Waldemarem Pawlakiem na czele, 29 maja leci do Chin. Podróż odbędzie się pierwszym rejsem Polskich Linii Lotniczych LOT otwierającym bezpośrednie połączenie z Pekinem. Rozmowy biznesowe i spotkania na szczeblu rządowym. To główne punkty kilkudniowej wizyty polskich polityków i przedsiębiorców w Państwie Środka.

    W skład polskiej delegacji wejdą przedsiębiorcy reprezentujący różne dziedziny naszej gospodarki, poczynając od sektora energetycznego i przemysłu ciężkiego, przez przemysł spożywczy, aż po przedstawicieli firm jubilerskich.

     - Specjalnie nie profilowaliśmy firm tylko do jednego sektora, np. transportu, infrastruktury czy branży spożywczej, gdyż chętnych było wielu. Organizowane w Pekinie seminaria gospodarcze mają otwartą formułę, więc nie chcieliśmy wprowadzać tu ograniczeń - wyjaśnia Tomasz Ostaszewicz, dyrektor departamentu promocji i współpracy dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki.

    Na pokładzie samolotu polskiego przewoźnika do Chin polecą szefowie między innymi takich firm, jak Bakoma, Instytut Techniki Okiennej HUMDREX, Windows, Jutrzenka, La Mania, Manta Multimedia, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Polfarm czy Polimex-Mostostal.

    Wicepremierowi Pawlakowi towarzyszyć będą również przedstawiciele resortu gospodarki i skarbu państwa. Polskim przedsiębiorcom, szczególnie z branży przemysłu jubilerskiego, pomagać będzie również prezydentowa Anna Komorowska, która jest gościem honorowym delegacji.

    Zarówno przedsiębiorcy, jak i politycy liczą na to, że, podobnie jak grudniowa, również majowa wizyta polskiej delegacji w Pekinie i Szanghaju przyniesie wiele wymiernych efektów.

     - Kilka tygodni temu był w Polsce chiński premier Wen Jiabao, co z kolei było konsekwencją tego, że prezydent Komorowski był w Chinach w grudniu.  Firmy może nie czują takiego wsparcia bezpośredniego, ale wiele polskich firm, które działają w Chinach od lat mówi, że bardzo się zmienił klimat na korzyść względem polskich firm - stwierdza Tomasz Ostaszewicz.

    Lepsze stosunki na szczytach władzy sprzyjają ożywieniu współpracy gospodarczej. Tym bardziej, że gospodarka chińska jest mocno powiązana ze sferą polityczną. Podczas grudniowej wizyty prezydenta Komorowskiego w Pekinie, obie strony podpisały umowę o strategicznym partnerstwie.

    W czasie Forum Gospodarczego Polska – Europa Środkowa – Chiny, które odbyło się w Warszawie z udziałem premiera Chin Wen Jiabao przyjęto 12-punktowy program dla współpracy chińskiej z regionem. Ujęto w nim konkretne propozycje współpracy, o których teraz polscy politycy zamierzają rozmawiać z władzami Chin. Wśród głównych założeń jest m.in. wyrównywanie bilansu w dwustronnej wymianie handlowej, inwestycje w infrastrukturę, ochronę środowiska i innowacyjność.

    Wicepremier Waldemar Pawlak weźmie również udział w spotkaniu z przedstawicielami chińskich funduszy inwestycyjnych. Chińczycy szukają miejsc na ulokowanie swojego kapitału. Jako jedyne państwo na świecie posiadają nadwyżki kapitału, a globalna strategi chińskich władz zakłada otwieranie się na inwestycje poza granicami Chin.

    Takie spotkania to szansa dla Polski, chociaż, jak podkreśla Tomasz Ostaszewicz, konkretnych umów czy deklaracji nie powinniśmy się spodziewać.

     - Należy regularnie się pojawiać na rozmowach z decydentami w Chinach, którzy decydują gdzie ten strumień pieniędzy będzie ulokowany i przypominać, że jest takie miejsce jak Polska, w którym można kapitał bezpiecznie ulokować z sukcesem. I to właśnie będzie główny przekaz - podkreśla przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.