Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
Powstał nowy think tank. Pomoże polskim firmom zaistnieć m.in. w Chile, USA i Kanadzie
Polskie firmy coraz częściej planują ekspansje na zagraniczne rynki. Z myślą o nich powstał projekt „Poland, Go Global”, który ma na celu wymianę informacji, promocję wiedzy i współpracy pomiędzy firmami w tym zakresie. Swoimi doświadczeniami z innymi przedsiębiorstwami będzie się dzielić m.in. KGHM, z którego inicjatywy (wspólnie z ICAN Institute) powstaje nowy think tank. Jak podkreśla prezes koncernu, korzyści mają być obopólne, a u podstaw leży rachunek ekonomiczny.
Pomysłodawcy projektu wyjaśniają, że think tank „Poland, Go Global” ma być przede wszystkim forum wymiany doświadczeń i wiedzy. Główne cele takiej współpracy to podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki, jej promocja zagranicą oraz wymierny postęp społeczny.
– Z jednej strony mówimy, co możemy zrobić dla firm i w jakim zakresie, a z drugiej strony zapraszamy do tworzenia wspólnych grup interesu w poszczególnych krajach, w których KGHM zainwestował – podkreśla Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.
To są przede wszystkim rynki w Chile, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz w Niemczech, czyli zarówno projekty KGHM Polska Miedź, jak i KGHM International.
– Fundamentem współpracy jest oczywiście rachunek ekonomiczny. KGHM chce od polskich firm dostać konkurencyjną ofertę współpracy polegająca na dostarczeniu produktów i usług do tych projektów, w których KGHM już jest. A przy okazji te firmy mogą promować swoje usługi u innych odbiorców – mówi Herbert Wirth Agencji Informacyjnej Newseria. – To wszystko powinno się dać przeliczyć na brzęczącą monetę.
Według ekspertów zapotrzebowanie wśród przedsiębiorców na informacje o zagranicznych rynkach od bardziej doświadczonych w tym zakresie firm będzie coraz większe. W wielu przypadkach od takiej wiedzy zależy powodzenie danego przedsięwzięcia.
– Nie można uczestniczyć w ekspansji zagranicznej nie wiedząc, gdzie, jak i dlaczego. W związku z tym, informacje, które będą spływały za pośrednictwem think tanku "Poland, Go Global" pokazujące kto i co zrobił, jakie są problemy, co należy przezwyciężyć, które rynki czego oczekują, jak wygląda kultura biznesowa w różnych krajach – to jest ogromna pomoc dla wszystkich tych, którzy będą chcieli wychodzić na rynki zagraniczne – przekonuje Jacek Socha, wiceprezes PwC.
Z raportu tej firmy doradczej z maja br. wynika, że wielkość bezpośrednich inwestycji polskich zagranicą od 2004 roku dynamicznie rośnie. W ubiegłym roku łączne skumulowane przepływy polskich przedsiębiorców zagranicą wyniosły blisko 45 mld dolarów. Zdaniem Jacka Sochy w najbliższych latach będziemy świadkami wchodzenia kolejnych firm na zagraniczne rynki.
– Polskie firmy potrzebują nowych rynków zbytu, dla niektórych Polska staje się za mała. Po drugie, część firm polskich ma strategię stawania się firmami globalnymi, w związku z czym muszą rozpocząć ekspansję zagranicą. Po trzecie, wejście z bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi jest bardziej opłacalne i lepsze niż eksport – podkreśla Jacek Socha.
Choć, jak przyznaje, nie brakuje związanych z tym barier. I głównie wiedzą o nich i radami, jak je przezwyciężyć, powinni dzielić się ci, którym już się to udało.
Eksperci podkreślają, że potencjalnych kandydatów, którym polski rynek przestał wystarczać, jest wielu.
– Na tym etapie po osiągnięciu sporych kompetencji w kraju lub regionie polskie firmy powinny myśleć o ekspansji globalnej. Są już bardzo dobre przykłady, nie tylko prób, ale i realnych sukcesów – uważa Wiesław Rozłucki, doradca banku inwestycyjnego Rothschild. – Kilkadziesiąt firm już realizuje albo ma konkretne aspiracje w tym kierunku. Najważniejszym czynnikiem jest koordynacja tych działań i akurat lider, czyli KGHM jest dobrym podmiotem, ponieważ nie ma w branży górnictwa miedzi czy metali szlachetnych firmy, która mogłaby się obawiać, że zostanie zdominowana przez KGHM.
Jak podkreśla, inicjatywa ze strony miedziowego koncernu jest jak najbardziej uzasadniona. KGHM stał się globalnym graczem dzięki przejęciu kanadyjskiej Quadry na początku tego roku.
– Ta transakcja była niesłychanie skomplikowana, wymagała wielu decyzji po obu stronach i w przedsiębiorstwach, i w administracji, ale wszystko poszło bardzo gładko. Nie było żadnego wycieku informacji, nie było przesunięcia terminów. Było to zrealizowane po mistrzowsku – mówi Wiesław Rozłucki.
Jego zdaniem ten przykład pokazuje, że polskie firmy są gotowe na ekspansję i przejęcia na zagranicznych rynkach.
Pomysłodawcy „Poland, Go Global” podkreślają, że długofalowe działania think tanku obejmą również m.in. badanie aktywności polskich przedsiębiorstw zagranicą, współpracę z podmiotami zajmującymi się tematyką gospodarczą w Europie (zrzeszonych w Stockholm Network) oraz okresową organizację warsztatów, konferencji i forów naukowo-biznesowych.
Czytaj także
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.