Newsy

Powstał nowy think tank. Pomoże polskim firmom zaistnieć m.in. w Chile, USA i Kanadzie

2012-11-13  |  09:32
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

    Polskie firmy coraz częściej planują ekspansje na zagraniczne rynki. Z myślą o nich powstał projekt „Poland, Go Global”, który ma na celu wymianę informacji, promocję wiedzy i współpracy pomiędzy firmami w tym zakresie. Swoimi doświadczeniami z innymi przedsiębiorstwami będzie się dzielić m.in. KGHM, z którego inicjatywy (wspólnie z ICAN Institute) powstaje nowy think tank. Jak podkreśla prezes koncernu, korzyści mają być obopólne, a u podstaw leży rachunek ekonomiczny.

    Pomysłodawcy projektu wyjaśniają, że think tank „Poland, Go Global” ma być przede wszystkim forum wymiany doświadczeń i wiedzy. Główne cele takiej współpracy to podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki, jej promocja zagranicą oraz wymierny postęp społeczny.

     – Z jednej strony mówimy, co możemy zrobić dla firm i w jakim zakresie, a z drugiej strony zapraszamy do tworzenia wspólnych grup interesu w poszczególnych krajach, w których KGHM zainwestował – podkreśla Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.

    To są przede wszystkim rynki w Chile, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz w Niemczech, czyli zarówno projekty KGHM Polska Miedź, jak i KGHM International.

     – Fundamentem współpracy jest oczywiście rachunek ekonomiczny. KGHM chce od polskich firm dostać konkurencyjną ofertę współpracy polegająca na dostarczeniu produktów i usług do tych projektów, w których KGHM już jest. A przy okazji te firmy mogą promować swoje usługi u innych odbiorców – mówi Herbert Wirth Agencji Informacyjnej Newseria. – To wszystko powinno się dać przeliczyć na brzęczącą monetę.

    Według ekspertów zapotrzebowanie wśród przedsiębiorców na informacje o zagranicznych rynkach od bardziej doświadczonych w tym zakresie firm będzie coraz większe. W wielu przypadkach od takiej wiedzy zależy powodzenie danego przedsięwzięcia.

     – Nie można uczestniczyć w ekspansji zagranicznej nie wiedząc, gdzie, jak i dlaczego. W związku z tym, informacje, które będą spływały za pośrednictwem think tanku "Poland, Go Global" pokazujące kto i co zrobił, jakie są problemy, co należy przezwyciężyć, które rynki czego oczekują, jak wygląda kultura biznesowa w różnych krajach – to jest ogromna pomoc dla wszystkich tych, którzy będą chcieli wychodzić na rynki zagraniczne – przekonuje Jacek Socha, wiceprezes PwC.

    Z raportu tej firmy doradczej z maja br. wynika, że wielkość bezpośrednich inwestycji polskich zagranicą od 2004 roku dynamicznie rośnie. W ubiegłym roku łączne skumulowane przepływy polskich przedsiębiorców zagranicą wyniosły blisko 45 mld dolarów. Zdaniem Jacka Sochy w najbliższych latach będziemy świadkami wchodzenia kolejnych firm na zagraniczne rynki.

     – Polskie firmy potrzebują nowych rynków zbytu, dla niektórych Polska staje się za mała. Po drugie, część firm polskich ma strategię stawania się firmami globalnymi, w związku z czym muszą rozpocząć ekspansję zagranicą. Po trzecie, wejście z bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi jest bardziej opłacalne i lepsze niż eksport – podkreśla Jacek Socha.

    Choć, jak przyznaje, nie brakuje związanych z tym barier. I głównie wiedzą o nich i radami, jak je przezwyciężyć, powinni dzielić się ci, którym już się to udało.

    Eksperci podkreślają, że potencjalnych kandydatów, którym polski rynek przestał wystarczać, jest wielu.

     – Na tym etapie po osiągnięciu sporych kompetencji w kraju lub regionie polskie firmy powinny myśleć o ekspansji globalnej. Są już bardzo dobre przykłady, nie tylko prób, ale i realnych sukcesów – uważa Wiesław Rozłucki, doradca banku inwestycyjnego Rothschild. – Kilkadziesiąt firm już realizuje albo ma konkretne aspiracje w tym kierunku. Najważniejszym czynnikiem jest koordynacja tych działań i akurat lider, czyli KGHM jest dobrym podmiotem, ponieważ nie ma w branży górnictwa miedzi czy metali szlachetnych firmy, która mogłaby się obawiać, że zostanie zdominowana przez KGHM.

    Jak podkreśla, inicjatywa ze strony miedziowego koncernu jest jak najbardziej uzasadniona. KGHM stał się globalnym graczem dzięki przejęciu kanadyjskiej Quadry na początku tego roku.

     – Ta transakcja była niesłychanie skomplikowana, wymagała wielu decyzji po obu stronach i w przedsiębiorstwach, i w administracji, ale wszystko poszło bardzo gładko. Nie było żadnego wycieku informacji, nie było przesunięcia terminów. Było to zrealizowane po mistrzowsku – mówi Wiesław Rozłucki.

    Jego zdaniem ten przykład pokazuje, że polskie firmy są gotowe na ekspansję i przejęcia na zagranicznych rynkach.

    Pomysłodawcy „Poland, Go Global” podkreślają, że długofalowe działania think tanku obejmą również m.in. badanie aktywności polskich przedsiębiorstw zagranicą, współpracę z podmiotami zajmującymi się tematyką gospodarczą w Europie (zrzeszonych w Stockholm Network) oraz okresową organizację warsztatów, konferencji i forów naukowo-biznesowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.