Mówi: | Krzysztof Kalicki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Deutsche Bank Polska |
Prezes Deutsche Bank Polska: banki odczują spowolnienie gospodarcze
Rok 2013 będzie trudny dla rynku pracy, dla rynku kredytów, a co za tym idzie, również dla sektora bankowego – uważa Krzysztof Kalicki, prezes zarządu Deutsche Bank Polska. Zaspokajanie oczekiwań klientów może wymagać od banków coraz większego wysiłku, a i konkurencja między instytucjami wzrośnie.
– Boję się początku pierwszej połowy roku 2013, ponieważ widać, że koła zamachowe gospodarki polskiej tracą swoją dynamikę. Przede wszystkim jest to związane z sytuacją w Europie Zachodniej, w szczególności ze spowolnieniem we Francji, w Hiszpanii, we Włoszech, również gospodarka niemiecka nie rozwija się tak szybko, jak można by jeszcze kiedyś oczekiwać – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Kalicki, prezes Deutsche Bank Polska.
Prognozuje, że 2013 rok będzie okresem spowolnienia gospodarczego również w Polsce. Problem rosnącego bezrobocia i stagnacja w wynagrodzeniach – zdaniem Krzysztofa Kalickiego – przełożą się w negatywny sposób na rynek kredytowy.
– Spowolnienie gospodarcze w Polsce będzie zmniejszało wiarygodność wielu podmiotów, u których zdolność generowania dochodów będzie w warunkach wolniej rozwijającej się gospodarki mniejsza – podkreśla prezes Deutsche Bank Polska.
Pozostaje jednak optymistą co do scenariusza rozwoju wydarzeń w europejskiej i polskiej gospodarce.
– Doświadczenie uczy, że wielkie kryzysy po 5-6 latach przemijają. Myślę, że powoli nadchodzi okres, kiedy ta maszyna gospodarcza powinna zacząć pracować w lepszym kierunku. Czy nastąpi to w 2013 roku? Bądźmy optymistami – mówi Krzysztof Kalicki. Ale jednocześnie zaznacza: – Nie można też oczekiwać, że gospodarka będzie się szybko rozpędzała. Nawet jeżeli nastąpi zmiana trendu gospodarczego, to w następnych latach nie będziemy mieli do czynienia z wielkim przyspieszeniem.
Rok wyzwań dla banków
Sytuacja gospodarcza wpływa bezpośrednio na sektor bankowy i wymusza większą dbałość o zaspokajanie oczekiwań klientów.
– Na pewno konkurencja będzie bardzo silna. Mamy nadzieję, że kwalifikacje, systemy i zdolność kapitałowa Deutsche Bank Polska jest na tyle duża, że sobie z tym poradzimy – mówi Krzysztof Kalicki. – W 2013 roku ma nastąpić fuzja Deutsche Bank Polska i Deutsche Bank PBC. Mamy nadzieję, że jak się połączymy, będziemy dziesiątym bankiem w Polsce.
Decyzja o połączeniu zapadła pod koniec września ubiegłego roku. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wniosek w tej sprawie ma trafić do Komisji Nadzoru Finansowego do końca I kwartału tego roku, a cały proces – według planu – powinien zakończyć się w pierwszych miesiącach 2014 roku.
Deutsche Bank Polska nastawia się w najbliższym czasie na współpracę z dużymi przedsiębiorstwami i instytucjami finansowymi, m.in. w zakresie finansowania inwestycji infrastrukturalnych.
– Chcemy pomagać w finansowaniu dużych projektów, jesteśmy już zaangażowani w finansowanie infrastruktury i chcemy to kontynuować. Ale chcemy rozwijać nie tylko bankowość inwestycyjną. Będziemy także brać udział w kolejnych prywatyzacjach ogłaszanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa, w długoterminowym finansowaniu obligacjami, ale również w finansowaniu naszych przedsiębiorstw, klientów i instytucji finansowych – wylicza prezes Deutsche Bank Polska.
Czytaj także
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-23: Rynek oczekuje pierwszego cięcia stóp procentowych w Polsce w maju. Są ku temu przesłanki ekonomiczne
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.