Mówi: | Michał Pawlik |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Narodowy Fundusz Gwarancyjny (eFaktoring.pl) |
Problemy z nieterminowymi płatnościami codziennością dla firm. Dotyczą 70 proc. małych i średnich przedsiębiorstw
Ponad 70 proc. małych i średnich przedsiębiorstw ma problem z nieterminowymi płatnościami. Blisko połowa przyznaje, że opóźnione lub niezapłacone zobowiązania wpływają na ich działalność. Choć skraca się czas oczekiwania na zapłatę, to opóźnienia wpływają negatywnie nie tylko na firmę, lecz także na jej kontrahentów, a tym samym na całą gospodarkę. Rozwiązaniem problemu utraty płynności może być faktoring. W Polsce rośnie jego popularność, choć wciąż korzysta z niego tylko znikomy procent małych i średnich przedsiębiorstw.
– Największy problem z nieterminowymi płatnościami mają mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników. Czasami jedna opóźniona płatność czy jedna niezapłacona w terminie faktura może spowodować duże problemy finansowe. Jednocześnie, jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Rzetelnej Firmy, aż 71 proc. polskich przedsiębiorstw z sektora MSP ma problem z nieterminowymi płatnościami. To pokazuje, jak ogromnym utrudnieniem są zatory płatnicze – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Pawlik, prezes Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (eFaktoring.pl).
To właśnie najmniejsze firmy najdłużej czekają na pieniądze. Z badania przeprowadzonego przez Keralla Research na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że 57 proc. z nich czuje niepokój, jeśli kontrahent spóźnia się z zapłatą 30 dni. Problemy przedsiębiorców z płynnością finansową są na tyle duże, że połowa małych firm musi pożyczać pieniądze, żeby przetrwać.
– Jak wynika z ostatniego badania Krajowego Rejestru Długów, w II kwartale tego roku średni czas oczekiwania na zapłatę skrócił się z 3 miesięcy i 17 dni do 3 miesięcy. Poprawa nie jest jednak na tyle duża, żebyśmy mogli powiedzieć, że jest dobrze. Blisko połowa przedsiębiorstw przyznaje, że opóźnione lub niezapłacone zobowiązania wpływają na bieżącą politykę finansową ich firm – wskazuje Pawlik.
W dużych firmach niepłacone na czas faktury nie wpływają znacząco na sytuację finansową. W mniejszych przedsiębiorstwach wydłużony czas oczekiwania może zaś uderzyć w cały budżet. Najbardziej uskarżają się na to branża handlowa, gastronomiczna i hotelarska. Co trzecia firma wskazuje, że kontrahenci spóźniający się z zapłatą stanowią nawet 20 proc. wszystkich klientów. Tymczasem nieopłacone na czas faktury oznaczają opóźnienia w zapłacie kontrahentom, a to nakręca spiralę zadłużenia w całej gospodarce.
– Wśród polskich przedsiębiorców panuje przekonanie, że stały kontrahent jest bezpiecznym i wiarygodnym klientem bardziej niż ten dopiero pozyskany. Niestety, jak wynika z badań zleconych przez Rzetelną Firmę zarówno stali, jak i nowi klienci zachowują się bardzo podobnie. Aż 67 proc. badanych deklaruje, że obie grupy opóźniają się w płatnościach tak samo często – mówi prezes NFG.
Dobrym rozwiązaniem problemu płynności finansowej może być faktoring, który pozwala uzupełnić lukę finansową. Jak jednak wskazują badania, korzysta z niego niewielki odsetek małych i średnich przedsiębiorstw (2,8 proc.). To w dużej mierze efekt przekonania, że faktoring to rozwiązanie dla większych firm.
– To jednak nieprawda. Dzisiaj na rynku istnieje już faktoring dla mikroprzedsiębiorstw. Moim zdaniem mali i mikroprzedsiębiorcy przekonają się do faktoringu. Dostrzegą korzyści, jakie ten produkt może dać im w bieżącym zarządzaniu finansami firmy, głównie w poprawie płynności. Do faktoringu wiele firm przekonuje dzisiaj prosty rachunek ekonomiczny – uważa Pawlik.
Przykładem może być Wielka Brytania, gdzie co trzeci klient firm faktoringowych to przedstawiciel sektora MŚP.
– Raport przygotowany przez Factors Chain International, którego przedstawiciela gościliśmy na VII Międzynarodowym Kongresie Faktoringu w Warszawie, pokazuje, że światowy rynek faktoringu rośnie nie tylko w Europie, lecz także w Stanach Zjednoczonych i Azji – podkreśla Michał Pawlik.
Czytaj także
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-07: Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.