Mówi: | prof. Witold Orłowski |
Funkcja: | Główny Doradca Ekonomiczny |
Firma: | PwC |
Raport PWC: prezesi polskich firm najbliższy rok widzą w czarnych barwach
Polscy menadżerowie z optymizmem patrzą na rozwój gospodarki w perspektywie trzech najbliższych lat. Niemal połowa liczy na wzrost przychodów i rozwój firmy. Mniej optymistycznie, zdaniem zarządzających, będzie wyglądał najbliższy rok. Dlatego reorganizację czy restrukturyzację, które mają poprawić konkurencyjność firm, planuje aż 45 proc. menadżerów, którzy uczestniczyli w badaniu „CEO 2013 Survey” przeprowadzonym przez firmę PwC.
To będzie trudny rok – uważa większość menadżerów pytanych przez PwC o perspektywy przychodów swoich firm. Tylko 26 proc. przewiduje wzrosty w bieżącym roku. W roku 2012 optymistów było 28 proc.
Zarządzający polskimi firmami są przy tym bardziej ostrożni od swoich kolegów z Europy Środkowo-Wschodniej, z których 42 proc. zakłada wzrosty. Globalnie optymistami, jeśli chodzi o wzrosty jest 36 proc. menadżerów. W znacznie ciemniejszych barwach najbliższy rok widzą menadżerowie z Europy Zachodniej, których firmy są powiązane w dużym stopniu z polskimi przedsiębiorstwami.
Polscy menadżerowie liczą jednak, że gospodarka odbije się po kryzysowym 2013 roku i w perspektywie 3 lat wróci dynamiczny wzrost. 45 proc. prezesów sądzi, że zyski ich firm będą w tym czasie rosły. W skali globalnej optymizm prezesów spadł z 47 proc. w ubiegłym roku do 46 proc. w bieżącym.
– Krótko mówiąc: jutro wygląda dość czarno, ale pojutrze już wygląda znacznie lepiej. Oznacza to, że polscy menadżerowie uważają powszechnie, że to spowolnienie gospodarcze, które będzie bardzo bolesne w najbliższych miesiącach, to jest tylko rzecz przejściowa i potem gospodarka ruszy z miejsca. Oni wiedzą jak sobie radzić w takiej sytuacji, są skłonni do brania na siebie odpowiedzialności, ryzyka, oni wiedzą, jak kontrolować sytuację swojej firmy, aby nie dopuścić do utraty konkurencyjności – mówi o wynikach badania Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.
Przygotować się do nowych wyzwań
Główne zagrożenia dla polskich firm to negatywne zjawiska w gospodarce światowej, a co za tym idzie niepewność wzrostu gospodarczego, czego obawia się aż 88 proc. pytanych polskich prezesów. Trzy czwarte ankietowanych niepokoi też perspektywa zmian zachowań konsumentów. Dlatego już dziś planują działania restrukturyzacyjne. Obejmują one głównie cięcia kosztów (45 proc.) i outsourcing (30 proc.), w mniejszym stopniu fuzje i przejęcia (15 proc.) oraz szukanie partnerów strategicznych (25 proc.). Strategia zwiększania konkurencyjności obejmuje też wejście na rynki zagraniczne, co deklarowało 12 proc. pytanych.
– Jeśli szefowie firm, przedsiębiorcy zaczynają być optymistyczni co do tego, co będzie za dwa lata, to samo w sobie zaczyna generować pewne zachowania, np. plany inwestycyjne, które doprowadzają do tego, że rzeczywiście ten wzrost się pojawia. Nie ma jasnej odpowiedzi na pytanie, skąd oni wiedzą, że tak będzie. Jednak jeśli badamy nastroje, to przede wszystkim właśnie z tego punktu widzenia, zastanawiając się, czy one nie dają już nadziei na to, że firmy zaczną po trochu zmieniać swoje nastawienie i w związku z tym gospodarka ruszy z miejsca – komentuje prof. Witold Orłowski.
Polscy menadżerowie przygotowują się do wyzwań makroekonomicznych, ich partnerzy z zagranicy do listy dopisują też problemy z zagadnieniami własności intelektualnej, zmianami na rynku pracy podyktowanymi demografią, czy trudne do przewidzenia innowacje.
– Menadżerowie na świecie znacznie bardziej obawiają się i w znacznie większym stopniu przygotowują swoje firmy do ewentualnych zagrożeń natury strukturalnej, natury biznesowej, takich jak np. brak talentów czy rozwój nowych technologii. Polscy menadżerowie tych zagrożeń obawiają się znacznie mniej niż tych krótkookresowych, czysto makroekonomicznych. Jeżeli chodzi o naszą radę dla polskich menadżerów, to właśnie zwrócenie uwagi na długookresowe strukturalne trendy, które do tej pory są trochę poza ich polem widzenia – dodaje Mateusz Walewski, ekonomista PwC.
Badanie „CEO 2013 Survey” przeprowadzono w ostatnim kwartale 2012 roku. Na ankiety PwC odpowiedziało 1330 menadżerów firm w 68 krajach. W Polsce ankiety wypełniło 73 respondentów.
Czytaj także
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-23: Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać
- 2025-05-09: Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
- 2025-03-05: Nawet 35 proc. Polaków może się zmagać z insulinoopornością. Sygnałami alarmowymi są nagły wzrost wagi ciała, senność i napady głodu
- 2025-05-02: Ekoprojektowanie staje się powszechnym trendem. Prawodawstwo unijne kładzie na to duży nacisk
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.