Mówi: | Leszek Cieśla |
Firma: | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
Rosną wydatki polskich przedsiębiorstw na prace badawczo-rozwojowe
Rosną wydatki przedsiębiorstw na badania i rozwój. W ubiegłym roku wyniosły 6,29 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 17 proc. względem ubiegłego roku – wynika z najnowszych danych GUS. Kolejne lat mogą przynieść jeszcze większe wzrosty. Zwiększanie nakładów na innowacje w kolejnych dwóch latach deklaruje blisko połowa przedsiębiorców.
– Przedsiębiorcy częściej, więcej i chętniej inwestują w badania i rozwój, czyli w swoje innowacje. Niedługo możemy się stać takim małym Izraelem, czyli pionierem w dziedzinie innowacyjności w tym regionie Europy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Leszek Cieśla z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Dane GUS pokazują, że w ubiegłym roku nakłady brutto na badania i prace rozwojowe (czynnik GERD) w Polsce wyniosły ponad 14,4 mld zł. Względem 2012 roku oznacza to wzrost o 17 mln zł. Wskaźnik ten jako udział nakładów wewnętrznych w PKB wyniósł 0,87 proc. PKB (0,89 w 2012 roku). Znacznie wzrosły wydatki na badania i rozwój w sektorze przedsiębiorstw (wskaźnik BERD). W ubiegłym roku przekroczyły 6,2 mld zł. Rok wcześniej było to 5,3 mld zł, a w 2010 roku ok. 2,7 mld zł. Dziś przedsiębiorstwa odpowiadają za ponad 43 proc. wartości nakładów wewnętrznych ogółem (dla porównania w 2012 roku wskaźnik ten wyniósł 37 proc.).
– Patrząc na relację do PKB, może się wydawać, że jest pewna stagnacja. Jeżeli jednak popatrzymy na stosunek czynników GERD do BERD i to, że przez ostatnie trzy lata nakłady przedsiębiorców na inwestycje wzrosły o 80 proc., to uważam, że naprawdę jest się z czego cieszyć – podkreśla Cieśla.
Do wzrostu wydatków firm na prace badawczo-rozwojowe przyczyniły się m.in. konkursy organizowane przez NCBR. W latach 2010–2013 Centrum podpisało 2755 umów, z czego 1637 dotyczyło wsparcia dla przedsiębiorstw (indywidualnie lub występujących wspólnie z innymi podmiotami).
– Należy pamiętać o tym, że sektor przedsiębiorców to ten, w którym dokonuje się rzeczywista komercjalizacja prac badawczo-rozwojowych. To właśnie pod okiem przedsiębiorców wynalazki są wdrażane do przemysłu i dlatego powinniśmy się cieszyć z tak dynamicznie rosnącego już od trzech lat współczynnika – tłumaczy ekspert.
Dobra perspektywa sprawia, że coraz więcej firm postanawia zwiększyć nakłady na innowacyjność zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie. Tegoroczne badania Deloitte wskazują, że 47 proc. firm planuje zwiększenie nakładów w ciągu najbliższych dwóch lat (przy średniej w Europie Środkowo- Wschodniej na poziomie 41 proc.), zaś w ciągu 5 lat deklaruje to 61 proc. badanych (57 proc. w regionie).
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-02: Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-11: Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.