Newsy

Rośnie spożycie wody butelkowanej. Średnio Polacy konsumują 118 litrów rocznie, a Niemcy 200

2016-12-19  |  06:40
Mówi:Inga Songin
Funkcja:dyrektor ds. marketingu i PR
Firma:Żywiec Zdrój
  • MP4
  • Polacy piją coraz więcej wody butelkowanej. Szacuje się, że w tym roku jej średnie spożycie wzrośnie z 114 do 118 litrów na osobę. Z danych KPMG wynika, że na wody butelkowane przypada ok. 45 proc. wolumenu sprzedaży napojów bezalkoholowych. Wciąż jednak statystycznie pijemy mniej wody, niż zalecają eksperci, bo tylko 0,5 litra dziennie.

    – Woda butelkowana jest ważną częścią rynku napojów bezalkoholowych, który w pierwszych 6 miesiącach tego roku charakteryzował się 4-proc. dynamiką wzrostu. Woda rośnie na tym rynku bardzo dynamicznie, notując 11,7 proc. wzrostu. Stanowi blisko połowę kategorii napojów bezalkoholowych, przy czym Żywiec Zdrój ma 30 proc. udziałów rynkowych – mówi agencji Newseria Biznes Inga Songin, dyrektor ds. marketingu i PR w Żywiec Zdrój.

    Z raportu KPMG wynika, że wartość całego rynku napojów bezalkoholowych w Polsce wyniosła w ubiegłym roku 21,7 mld zł. Obejmuje ona sprzedaż zarówno w kanale on-trade (puby, bary, kawiarnie, restauracje, hotele itp.), jak i off-trade (sklepy spożywcze, hiper-, supermarkety, dyskonty, stacje benzynowe, e-commerce itp.). Szacuje się, że do 2020 roku wartość sprzedaży zwiększy się o 13 proc. i przekroczy 24 mld zł. 45 proc. wolumenu sprzedaży przypada na wody butelkowane. Eksperci KPMG szacują, że ich udział w rynku będzie się zwiększał, przede wszystkim ze względu na rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia.

     Na wzrost sprzedaży wody butelkowanej wpływa przede wszystkim czynnik prozdrowotny. Zmieniają się przyzwyczajenia Polaków. Wybierają coraz to zdrowsze alternatywy, zarówno w jedzeniu, jak i w piciu, a woda się świetnie w ten trend wpisuje – tłumaczy Songin.

    Spożycie wody jest też w dużej mierze uzależnione od pogody. Im więcej dni słonecznych i z wysoką temperaturą, tym większa jest sprzedaż. Zeszłoroczne gorące lato zaowocowało rekordowym wzrostem rynku wody butelkowanej w Polsce. Mimo że największa sprzedaż przypada w okresie letnim, popyt na wodę trwa cały rok. W I półroczy wolumen sprzedaży wzrósł o 7,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2015 roku.

    – Polacy konsumują coraz więcej wody butelkowanej. W 2016 roku ta konsumpcja jest szacowana na poziomie 118 litrów na rok na głowę. Ale żeby to lepiej zrozumieć, należałoby się odnieść do innych rynków, bo potencjał wzrostu jest wciąż ogromny. Przykładowo Niemcy konsumują 200 litrów wody na osobę rocznie, więc nadal przed tą kategorią jest ogromny potencjał, który Canadean ocenia na ok. 4 proc. rocznie – zaznacza przedstawicielka Żywiec Zdrój.

    Szanse na wzrost są ogromne, bo mimo rosnącego spożycia średnio w ciągu dnia przeciętny Polak wypija zaledwie 0,5 litra wody (przy zalecanych 2 litrach płynów dziennie). Istotne jest prowadzenie akcji edukacyjnych zachęcających do picia wody, zwłaszcza dzieci.

    – Prowadzimy program „Mamo, tato, wolę wodę”, który edukuje dzieci w przedszkolu na temat zalet picia wody. Prowadzimy również programy z partnerami i ekspertami, jak choćby „Woda na start”. W 2015 roku przeprowadziliśmy szeroką kampanię „Zacznij dzień od szklanki wody”, która również mówiła o tym, dlaczego picie wody jest tak ważne dla naszego organizmu – wymienia Inga Songin.

    Firma wiele inwestuje także w innowacje, które mają wspierać rodziców w kształtowaniu zdrowych nawyków wśród najmłodszych. Z myślą o nich spółka wprowadziła w tym roku dwie linie produktów – limitowaną edycję wody w butelkach z etykietami z popularnymi bohaterami filmów Angry Birds, Avengers i Kraina Lodu oraz linię „Głupawka” z zabawnymi motywami graficznymi. Produkty dla dzieci i warianty smakowe mają duży potencjał wzrostu.

    – Canadean szacuje ten wzrost na około 4–5 proc. rok do roku. Wszystkie trendy zdrowotne również na to wskazują, więc szacujemy, że spożycie na mieszkańca nadal będzie rosło, a to będzie się przekładało na wzrost tej kategorii – ocenia Songin.

    Dostrzegając potencjał wciąż rosnącego rynku, spółka inwestuje w dalszy rozwój, zwiększając swoje inwestycje. W kwietniu tego roku nastąpiło otwarcie nowej fabryki Żywiec Zdrój, która powstała na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na Żywiecczyźnie. Inwestycja pozwoliła firmie zwiększyć moce produkcyjne i umożliwiła jej dalszy rozwój.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci

    Z badań Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w latach 2014–2020 zły stan wód odnotowano w 99,5 proc. polskich rzek. Problemem jest także zaśmiecanie rzek i ich okolic. W trakcie corocznych akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci. Rozwijanie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za lokalne środowisko to jeden z głównych celów akcji Operacja Czysta Rzeka. Trwa właśnie szósta edycja akcji, w którą angażują się także prywatne firmy.

    Infrastruktura

    Podczas wojny w Ukrainie całkowicie zniszczono niemal 10 proc. mieszkań i domów. Proces odbudowy potrzebuje odpowiedniej strategii

    Łączne szkody w infrastrukturze Ukrainy spowodowane inwazją rosyjską sięgają 157 mld dol. – wynika z obliczeń Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej. Bank Światowy wylicza, że całkowity koszt odbudowy Ukrainy w ciągu następnej dekady wyniesie 486 mld dol., przy czym najwięcej pochłonie mieszkalnictwo. – Ukraina potrzebuje kompleksowej strategii odbudowy i renowacji swoich zasobów budowlanych – ocenia Besim Nebiu z Habitat for Humanity International. Jego zdaniem powinna ona od razu uwzględniać problemy w mieszkalnictwie, z którymi jeszcze przed wojną borykały się ukraińskie gminy.

    Przemysł

    Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji

    W maju ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Pierwszy etap badań zakończy się w tym roku, a wyniki zostaną wykorzystane w trwającym procesie projektowania elektrowni przez konsorcjum Westinghouse i Bechtel. – Chcemy dobrze poznać strukturę gruntu, na którym posadowiona będzie elektrownia. Dzięki temu będziemy mogli dopracować sam projekt elektrowni z perspektywy bezpieczeństwa – podkreśla Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.