Mówi: | Tomasz Ostaszewicz |
Funkcja: | Dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej |
Firma: | Ministerstwo Gospodarki |
W czasie wizyty w Pekinie otwarcie Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej
Dziś rozpoczyna się oficjalna wizyta polskiej delegacji z Waldemarem Pawlakiem i prezydentową Anną Komorowską na czele. Wśród punktów programu wizyty jest otwarcie Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej. Ministerstwo Gospodarki zapewnia, że choć nie ma udziału w tej inicjatywie, będzie aktywnie wspierać jej działalność.
- To jest izba, która będzie działać na prawie chińskim. Jest to samorząd gospodarczy, w związku z tym my jako Ministerstwo, nie możemy mieć żadnego udziału w tej inicjatywie, natomiast jak najbardziej ją popieramy. Od dawna szef naszej placówki w Szanghaju wspiera organizatorów tej izby, którzy przecierają trudny szlak, jeśli chodzi o rejestracje i wszystkie formalności biurokratyczne - podkreśla Tomasz Ostaszewicz, dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki.
Ostaszewicz wyjaśnia, że Izba zrzeszać będzie polskich przedsiębiorców działających na chińskim rynku.
- Bardzo wielu przedsiębiorców tam nie tylko handluje czy pracuje, ale mieszka od wielu lat, więc to będzie forma wymiany informacji, wymiany doświadczeń, a także wspierania, tam gdzie potrzeba, polskich firm - mówi dyrektor w resorcie.
Zdaniem Tomasza Ostaszewicza, nie można jednoznacznie stwierdzić, które firmy, z jakiego sektora mają największe szanse na sukces w Państwie Środka. Rynek całych Chin i poszczególnych prowincji są tak duże i rośną w tak szybkim tempie, że każda branża może tam znaleźć dla siebie miejsce.
- Trudno powiedzieć, że duże sukcesy odnoszą firmy, które eksportują tam np. urządzenia dla przemysłu górniczego, a już jogurty - nie. Wydaje mi się, że dla każdej firmy polskiej, która będzie zdeterminowana i ma pomysł na rozwój, jest tam miejsce - ocenia Ostaszewicz.
Przestrzega jednak, że inwestycje w Chinach, podobnie jak na innych rynkach, które kuszą wysokimi zyskami, obarczone są dużym ryzykiem. Dlatego najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie do interesów.
- Polecam wszystkim, żeby się wcześniej przygotowali, odwiedzili nasz portal gochina.pl, gdzie jest dużo informacji na temat współpracy z Chinami, również kulturowych, jak rozmawiać z chińskimi kontrahentami. Można też porozmawiać z przedstawicielami naszych placówek w Szanghaju lub w Pekinie. To może dać zainteresowanym pewne przygotowanie, gdyż często liczy się sam styl rozmowy, forma kontaktu z kontrahentem chińskim. Większość firm mówi, że podstawą sukcesu jest znalezienie odpowiedniego partnera chińskiego - mówi Tomasz Ostaszewicz.
Na pokładzie pierwszego samolotu, lecącego bezpośrednio z Warszawy do Chin znajdują się wraz z ministrem gospodarki przedstawiciele 40 różnych firm, m.in. LOT-u, Polimeksu-Mostostal, Bakomy, Polfarmy czy Manta Multimedia.
Czytaj także
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-02-20: Przedłużające się postępowania gospodarcze zmorą małych i średnich firm. Przedsiębiorcy apelują o ich realne skrócenie do pół roku
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2023-11-24: Polskie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązania związane z ponownym wykorzystaniem odpadów. Takie działania wciąż jednak wymagają promocji
- 2023-12-08: O pracownikach 50+ krąży wiele szkodliwych stereotypów. Ta grupa wiekowa wymaga dostrzeżenia i docenienia na rynku pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.