Mówi: | Tomasz Ostaszewicz |
Funkcja: | Dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej |
Firma: | Ministerstwo Gospodarki |
W czasie wizyty w Pekinie otwarcie Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej
Dziś rozpoczyna się oficjalna wizyta polskiej delegacji z Waldemarem Pawlakiem i prezydentową Anną Komorowską na czele. Wśród punktów programu wizyty jest otwarcie Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej. Ministerstwo Gospodarki zapewnia, że choć nie ma udziału w tej inicjatywie, będzie aktywnie wspierać jej działalność.
- To jest izba, która będzie działać na prawie chińskim. Jest to samorząd gospodarczy, w związku z tym my jako Ministerstwo, nie możemy mieć żadnego udziału w tej inicjatywie, natomiast jak najbardziej ją popieramy. Od dawna szef naszej placówki w Szanghaju wspiera organizatorów tej izby, którzy przecierają trudny szlak, jeśli chodzi o rejestracje i wszystkie formalności biurokratyczne - podkreśla Tomasz Ostaszewicz, dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki.
Ostaszewicz wyjaśnia, że Izba zrzeszać będzie polskich przedsiębiorców działających na chińskim rynku.
- Bardzo wielu przedsiębiorców tam nie tylko handluje czy pracuje, ale mieszka od wielu lat, więc to będzie forma wymiany informacji, wymiany doświadczeń, a także wspierania, tam gdzie potrzeba, polskich firm - mówi dyrektor w resorcie.
Zdaniem Tomasza Ostaszewicza, nie można jednoznacznie stwierdzić, które firmy, z jakiego sektora mają największe szanse na sukces w Państwie Środka. Rynek całych Chin i poszczególnych prowincji są tak duże i rośną w tak szybkim tempie, że każda branża może tam znaleźć dla siebie miejsce.
- Trudno powiedzieć, że duże sukcesy odnoszą firmy, które eksportują tam np. urządzenia dla przemysłu górniczego, a już jogurty - nie. Wydaje mi się, że dla każdej firmy polskiej, która będzie zdeterminowana i ma pomysł na rozwój, jest tam miejsce - ocenia Ostaszewicz.
Przestrzega jednak, że inwestycje w Chinach, podobnie jak na innych rynkach, które kuszą wysokimi zyskami, obarczone są dużym ryzykiem. Dlatego najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie do interesów.
- Polecam wszystkim, żeby się wcześniej przygotowali, odwiedzili nasz portal gochina.pl, gdzie jest dużo informacji na temat współpracy z Chinami, również kulturowych, jak rozmawiać z chińskimi kontrahentami. Można też porozmawiać z przedstawicielami naszych placówek w Szanghaju lub w Pekinie. To może dać zainteresowanym pewne przygotowanie, gdyż często liczy się sam styl rozmowy, forma kontaktu z kontrahentem chińskim. Większość firm mówi, że podstawą sukcesu jest znalezienie odpowiedniego partnera chińskiego - mówi Tomasz Ostaszewicz.
Na pokładzie pierwszego samolotu, lecącego bezpośrednio z Warszawy do Chin znajdują się wraz z ministrem gospodarki przedstawiciele 40 różnych firm, m.in. LOT-u, Polimeksu-Mostostal, Bakomy, Polfarmy czy Manta Multimedia.
Czytaj także
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.