Mówi: | Ilona Antoniszyn-Klik |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
W maju W. Pawlak poleci pierwszym rejsem LOT-u do Chin
Waldemar Pawlak udaje się z wizytą do Pekinu. Poleci pierwszym rejsem oferowanym przez polskiego przewoźnika bezpośrednio do Chin. - To będzie misja gospodarcza - mówi Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.
- Planujemy pierwszą. dużą wizytę premiera Pawlaka Polskimi Liniami Lotniczymi w maju. Jesteśmy pewni, że będzie miał ze sobą przedstawicieli biznesu, którzy przy okazji tej wizyty będą mogli nawiązać bardzo dobre kontakty gospodarcze - zapewnia Ilona Antoniszyn-Klik.
Waldemar Pawlak chce kontynuować to, co zainicjował podczas grudniowej wizyty prezydent Bronisław Komorowski. Spotkania z przedstawicielami władz i z chińskimi przedsiębiorcami przynoszą wymierne rezultaty.
O szczegółach wizyty resort gospodarki na razie nie chce mówić.
- Przede wszystkim planujemy komisję mieszaną na wysokim szczeblu, gospodarczą chińsko-polską. Resztę programu chcielibyśmy ujawnić krótko przed wyjazdem. Proszę mi wierzyć, że będzie to program bardzo interesujący - mówi wiceminister gospodarki.
To nie jedyne spotkanie na najwyższym szczeblu władz planowane na najbliższe miesiące. W kwietniu do Polski przylatuje chiński premier, Wen Jiabao. Zdaniem Waldemara Pawlaka intensywne kontakty oznaczają, że relacje z Chinami zyskują konkretny wymiar, zarówno gospodarczy, jak i polityczny.
Rozwijaniu współpracy polsko-chińskiej ma sprzyjać program Go China, zainicjowany przez 4 ministerstwa: gospodarki, sportu i turystyki, rolnictwa i spraw zagranicznych oraz 4 agencje państwowe: PAIIIZ, PARP, ARR i POT. Celem programu jest pobudzenie eksportu polskich towarów do Chin, przyciagnięcie chińskich inwestorów do Polski i zachęcenie polskich przedsiębiorców do inwestowania w Państwie Środka.

Pierwszy rejs LOT-u do Pekinu z Pawlakiem na pokładzie
Czytaj także
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.