Mówi: | Waldemar Pawlak |
Funkcja: | Wicepremier i minister gospodarki |
W. Pawlak: wyzwaniem jest kolej łącząca zachodnie Chiny z Europą
Połączenie kolejowe mogłoby skrócić czas transportu towarów i może zachęcić przedsiębiorców do inwestycji. A zwiększona wymiana handlowa i większe inwestycje, szczególnie w infrastrukturę, to recepta na rozwój współpracy Chin z Polską i całym regionem. – Trzeba angażować firmy i kapitał chiński tam, gdzie będzie on dawał dodatkowe możliwości rozwoju – podkreśla wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak.
Wyrównanie nierównowagi w handlu i inwestycje w infrastrukturę to główne warunki rozwoju współpracy gospodarczej między Polską a Chin.
– Sam sygnał o tym, żeby podwoić obroty handlowe oznacza, że może być mieć dużo praktycznych inicjatyw, nie tylko związanych z handlem, ale także z inwestycjami bezpośrednimi. To dla Polski jest bardzo ważne, bo jeżeli nawet w handlu mamy deficyt, ale są inwestycje w nasze firmy, przychodzi kapitał, to bilansuje się to i dzięki temu można mówić o zachowaniu równowagi – wyjaśnia Waldemar Pawlak.
Pozytywny wpływ na bilans polsko-chińskiej wymiany handlowej będzie mieć kontrakt między KGHM Polska Miedź a China Minmetals Corporation, który zakłada, że tylko w tym roku polski koncern dostarczy nawet 100 tys. ton miedzi (50 tys. ton zostało zakontraktowanych, a 50 tys. ton jest opcjonalnych) do chińskiej spółki.
– Na pewno to jest firma, która dla Chin będzie bardzo interesującym partnerem do współpracy, zwłaszcza po przejęciu złóż w Kanadzie i w Chile, ponieważ Chińczycy wielką uwagę zwracają na sprawy surowcowe, szczególnie metale, a KGHM ma tutaj technologie dotyczące miedzi, srebra, ale także innych metali, w tym także metali rzadkich. To na pewno jest współpraca, która się będzie rozwijała, bo kontakty z partnerami chińskimi KGHM ma już od wielu lat – zapewnia wicepremier.
Jako główną dziedzinę współpracy polsko-chińskich firm w regionie minister gospodarki wskazuje infrastrukturę.
– Wprawdzie pierwsze, duże ćwiczenie z autostradą było potknięciem, ale trzeba brać pod uwagę, że potencjał budowy autostrad w Chinach jest ogromny. Mówię też w kontekście szeroko rozumianej infrastruktury, bo takim wyzwaniem od kilkunastu lat jest kolej łącząca zachodnie Chiny z Europą Centralną i Wschodnią – podkreśla Waldemar Pawlak.
Jednocześnie dodaje, że Chińczycy mają nieco inny sposób inwestowania na zagranicznych rynkach.
– To nie jest fabryka na zielonym polu i uruchomienie produkcji. To na ogół jest poszukiwanie okazji, aby kupić dobrą markę, najlepiej światową czy co najmniej europejską, firmę, która ma technologię. Trzeba też brać pod uwagę, że Chińczycy inwestują czasami, żeby przejąć rynek, miejsca pracy przesunąć do siebie, a tu dostarczać towary – mówi wicepremier.
Dlatego – zdaniem Waldemara Pawlaka – powinniśmy angażować chińskie firmy i kapitał tam, gdzie będzie on dawał dodatkowe możliwości rozwoju.
Czytaj także
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.