Newsy

Wysoka inflacja zachwiała priorytetami konsumentów przy wyborze produktów. „Zielona” zmiana zachodzi jednak także w handlu

2023-05-29  |  06:20
Mówi:Katarzyna Długa
Funkcja:menedżerka ds. marketingu, Lewiatan Holding
prezeska Fundacji PSH Lewiatan
  • MP4
  • Kryteria ESG stają się częścią strategii świata biznesu, w tym także firm z branży handlu detalicznego. Choć w dobie szybko rosnącej inflacji konsumenci uważniej przyglądają się cenom, to kwestie jakości, ekologii i etyki firm będących właścicielami sklepów pozostają dla nich istotne. Pandemia, która spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw, przekierowała uwagę logistyków na lokalne źródła zaopatrzenia, a to trend współgrający z ekologią ze względu na ograniczenie śladu węglowego.

    Handel nie tyle może, co musi być zielony w obliczu zmieniającej się rzeczywistości, potrzeb konsumenckich i przede wszystkim tego, co się dzieje na świecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Długa, menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding, prezeska Fundacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan – Blisko Twoich Potrzeb. – W handlu obserwujemy bardzo rozsądne podejście do definiowania celów biznesowych i włączanie celów zrównoważonego rozwoju do strategii. Wdrażamy również dyrektywy UE, które stają się naszą codziennością. Powodują, że takie kwestie jak taksonomia środowiskowa czy dyrektywa związana z należytą starannością wpływają na to, w jaki sposób relacje biznesowe będą musiały wyglądać w najbliższej przyszłości.

    Zrównoważony rozwój (ESG) obejmuje trzy obszary: środowisko (environmental), ład korporacyjny (corporate governance) oraz odpowiedzialność społeczną (social responsibility). Jak mówi Katarzyna Długa, w tym ostatnim obszarze niezwykle istotne jest budowanie poczucia sprawczości w organizacjach, wsłuchiwanie się w głos pracowników, włączanie ich do dyskusji przy projektach strategicznych, bo z jednej strony buduje to w nich poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie w sprawy firmy, a z drugiej zapewnia oddźwięk społeczny, ponieważ pracownicy są także konsumentami. Pandemia i wojna w Ukrainie skomplikowały rozwój ESG poprzez częściową zmianę priorytetów wśród konsumentów. Przyspieszająca inflacja sprawiła, że kupujący zaczęli ponownie zwracać większą uwagę na ceny, ograniczając ilość zakupów, a często również częściowo rezygnując z ich jakości.

    – Zmiany związane z inflacją i rosnącymi cenami, zarówno produktów, jak i całego łańcucha dostaw, powodują, że konsumenci patrzą uważniej na to, co kupują. Musimy pamiętać, że w handlu spożywczym cena ma ogromne znaczenie – mówi ekspertka. – Przy wyborach konsumenckich zauważamy bardzo silny trend deklaracja versus praktyka. W rzeczywistości oczywiście ceny wygrywają, natomiast ziarno zostało zasiane kilka lat temu, kwestie postaw ekologicznych pojawiają się już od najmłodszych lat i nawyki, które zostały wprowadzone jakiś czas temu, dają teraz owoce.

    Jednym z przejawów łączenia chęci oszczędzania i bardziej zrównoważonego podejścia jest m.in. wybieranie lokalnych produktów. Tym bardziej że lockdowny i wymogi środowiskowe spowodowały skrócenie łańcuchów dostaw, czyli zamianę najtańszych, odległych dostawców na bardziej lokalnych, co ogranicza ślad węglowy spowodowany transportem i wspiera lokalnych producentów.

    – Od wielu lat staramy się też ograniczać opakowania plastikowe w naszych sklepach. Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ, bo jest to związane z relacjami z naszymi dostawcami, ale np. ograniczanie toreb plastikowych, wprowadzanie toreb wielokrotnego użytku, kartony na zakupy – to wszystko ma niezwykle ważny wpływ. Ta zmiana kształtuje się krok po kroku – ocenia menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding.

    Wśród innych zielonych działań sieci można wymienić także ideę Energooszczędnego Sklepu, która została wyróżniona podczas tegorocznego Rankingu Zielonych Inicjatyw. Chodzi o dobór takich rozwiązań, które będą pomagały prowadzić biznes detaliczny w sposób bardziej energooszczędny, a tym samym będą się przyczyniały do ograniczania kosztów prowadzenia działalności. Wspólnie z aplikacją Too Good To Go PSH Lewiatan angażuje się także w walkę z marnowaniem żywności, „ratując” paczki z jedzeniem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Handel

    Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.

    Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Konsument

    Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

    Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

    Finanse

    UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

    W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro.  – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.