Mówi: | Dariusz Kaśków |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Energa SA |
Grupa Energa chce zainwestować 20,6 mld zł w ciągu 9 lat. Wśród priorytetów elektrownia w Ostrołęce i stopień wodny na Wiśle
Ponad 20,6 mld zł – taką kwotę na inwestycje przeznaczy Grupa Energa w ramach nowej strategii przyjętej na lata 2016–2025. Sztandarowe projekty to budowa nowego bloku energetycznego w Ostrołęce oraz elektrowni wodnej na Wiśle, która ma umocnić pozycję spółki na rynku OZE. Energa zamierza się również skoncentrować na obsłudze klientów i wprowadzić nową, rozszerzoną ofertę. Nie wyklucza, że poza energią elektryczną i gazem zaoferuje klientom inne usługi, na przykład dostęp do szerokopasmowego internetu.
– Grupa Energa w 2015 roku będzie supernowoczesną firmą, która odpowiada na zapotrzebowanie klientów. Zamierzamy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i tworzyć takie produkty i oferty, które w pełni zaspokoją ich potrzeby. Nowoczesność oznacza, że będziemy się opierać o informatyczne sieci energetyczne i inteligentne liczniki z możliwością zdalnego odczytu na daną chwilę. To oznacza, że nie będzie już liczone szacunkowe, ale faktyczne zużycie energii – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Kaśków, prezes Energa SA.
Polski rynek energii dynamicznie się zmienia, na co wpływ ma m.in. stagnacja popytu i niskie ceny hurtowe energii oraz duża konkurencja w obszarze sprzedaży. Żeby utrzymać swoją pozycję, spółki energetyczne muszą reagować i dostosowywać się do zmian rynkowych. Nowa strategia Grupy Energa na lata 2016–2025 skupia się na dwóch strategicznych celach: rozszerzonej ofercie dla klientów oraz rozbudowie nowoczesnej infrastruktury.
Szczegółowe plany spółki przewidują m.in.: zainstalowanie 100 proc. zdalnie obsługiwanych układów pomiarowych (tzw. inteligentnych liczników, z których korzysta obecnie 800 tys. klientów Energi) do 2020 roku, rozbudowę inteligentnej sieci dystrybucji energii elektrycznej i dostosowanie się do wymogów taryfy jakościowej SADI (która określa średni czas awarii) i SAIFI (średnia częstotliwość przerw w dostawach prądu na odbiorcę) oraz wymogów związanych z czasem realizacji przyłączenia odbiorcy energii.
Kluczowe inwestycje Grupy Energa na najbliższe lata dotyczą jednak budowy elektrowni. Do końca 2023 roku ma zostać oddany do eksploatacji nowy blok 1000 MWe w Ostrołęce. Spółka przewiduje, że projekt będzie rentowny dzięki rynkowi mocy i zawarciu korzystnej umowy na dostawy węgla. Inwestycja ma być przygotowana do realizacji w 2018 roku i będzie prowadzona we współpracy z partnerami strategicznymi. Drugi projekt to elektrownia wodna na Wiśle (w Siarzewie), która do 2020 roku ma uzyskać pozwolenie na realizację. Spółka pokryje nakłady na część energetyczną tego projektu i liczy, że umocni on silną pozycję Grupy Energa na rynku OZE.
– Energa zainwestuje miliardy złotych w budowę systemowej elektrowni w Ostrołęce i kolejnego stopnia na Wiśle, czyli elektrowni wodnej w Siarzewie, która ma zacząć działać w 2026 roku. Koszt pierwszego z tych projektów wyniesie około 6 mld zł, natomiast nakłady na część energetyczną elektrowni w Siarzewie to niewiele ponad miliard złotych – informuje Dariusz Kaśków.
Projekty inwestycyjne spółki będą realizowane w ramach przyjętego z nową strategią „Wieloletniego Programu Inwestycji Strategicznych Grupy Energa na lata 2016–2025”. Łączne nakłady na inwestycje w trzech segmentach: dystrybucja, wytwarzanie i sprzedaż, przekroczą w ciągu kolejnych lat 20,6 mld zł. Cześć tych środków zostanie przeznaczona również na rozwinięcie modelu sprzedaży i obsługi klientów oraz rozwój nowych obszarów aktywności biznesowej.
– Będą to przede wszystkim inwestycje w sieci inteligentne i światłowody, czyli szerokopasmowy dostęp do internetu. Poza energią elektryczną i gazem będziemy oferować szereg innych usług, które będą dostępne w naszych punktach, biurach obsługi klienta oraz przez internet – zapowiada Dariusz Kaśków.
Na części obsługiwanych obszarów Energa dysponuje siecią światłowodową, która dotąd była wykorzystywana jedynie na potrzeby wewnętrzne. Spółka rozważa jednak możliwość rozbudowy sieci i wykorzystania jej w sposób komercyjny, na przykład prowadząc działalność w zakresie dostępu do szerokopasmowego internetu. Szczegółowy model biznesowy w tym obszarze ma powstać do końca 2017 roku.
Budowa modelu biznesowego zorientowanego na klientów to drugi cel strategiczny Energi na najbliższe lata. Do końca 2017 roku spółka ma zapewnić obsługę klientów w jednym środowisku informatycznym i stworzyć centralne repozytorium danych. Przeprowadzi też gruntowną reorganizację procesów sprzedaży, obsługi klientów i rozliczeń oraz uruchomi nowe kanały sprzedażowe.
Dzięki wprowadzeniu nowej, rozbudowanej oferty dla klientów indywidualnych, biznesowych i samorządów Energa planuje się uzyskać dodatkową EBITDA na poziomie 100 mln zł w 2020 roku i 300 mln zł EBITDA w 2025 r. z nowych produktów. Nowa strategia grupy zakłada, że inwestycje będą realizowane przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa finansowego i zrównoważonego harmonogramu wydatków. Jak zapowiada Dariusz Kaśków, w przyszłym roku spółka skupi się przede wszystkim na modernizacji sieci energetycznej oraz procedurze wyłonienia generalnego wykonawcy dla nowej elektrowni w Ostrołęce.
– Do końca bieżącego roku rozpoczniemy procedurę wyłaniania generalnego wykonawcy dla naszej sztandarowej inwestycji, czyli elektrowni w Ostrołęce, która ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa systemu energetycznego. Oprócz tego będziemy ciągle modernizować sieć energetyczną, z której mamy największe przychody i największą EBITDĘ – mówi Dariusz Kaśków.
Czytaj także
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-12: Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów
- 2024-08-13: Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-07-29: Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki
- 2024-07-22: Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.