Mówi: | David Svensson |
Funkcja: | konsultant |
Firma: | Lloyd’s Register Consulting – Energy A/S |
Hałas i zła akustyka w restauracji odstraszają klientów niemal tak mocno jak niemiła obsługa
Ciekawe menu, wysoka jakość dań, dobra obsługa oraz przyjazny wystrój – to kluczowe czynniki, które decydują o powodzeniu restauracji. Nie jest to jednak kompletna lista – wielu restauratorów nie docenia znaczenia właściwej akustyki w swoim lokalu. Badania opinii klientów wykonane przez Lloyd’s Register Consulting – Energy A/S wskazują, że jedynie zła obsługa może bardziej zniechęcić ich do ponownego odwiedzenia danego miejsca.
– Zapytaliśmy klientów o kilka różnych elementów akustyki: poziom hałasu, możliwość skutecznej komunikacji z rozmówcą, poczucie prywatności. Klientom najbardziej przeszkadzał wysoki poziom hałasu w restauracji. Także prywatność okazała się istotna. Ludzie mieli poczucie, że ich rozmowa jest słyszalna przez innych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes David Svensson, konsultant w Lloyd’s Register Consulting – Energy A/S, firmy doradczej w branży inżynieryjnej.
Choć środowisko akustyczne w restauracji jest jednym najważniejszych czynników decydujących o jej komforcie i nastroju, a pośrednio także o jej popularności i biznesowym powodzeniu, to często jest ono pomijane lub zaniedbywane. Akustyka danego lokalu zależy od układu wnętrza, wyposażenia i umeblowania oraz od użytych materiałów wykończeniowych. Te czynniki decydują, jak duża część energii dźwiękowej zostanie pochłonięta przez materiały, a ile z niej ulegnie odbiciu, zwiększając hałas, który jest uciążliwy dla klientów.
– Komfort akustyczny jest subiektywną miarą tego, jak odbieramy akustykę danego wnętrza. Najczęściej klienci narzekali na wysoki poziom hałasu. Jest to drugi najczęściej wymieniany powód niezadowolenia klientów, zaraz po złej obsłudze – twierdzi Svensson.
Zła akustyka przekłada się nie tylko na samopoczucie klientów, lecz także pracowników, co może obniżać jakość obsługi. Według specjalistów każdy lokal można jednak zaadaptować, by poprawić komfort akustyczny.
– By poprawić akustykę w restauracjach, można zastosować materiały pochłaniające dźwięk na ścianach i sufitach. Innym rozwiązaniem jest podzielenie dużych lokali za pomocą mobilnych ekranów na kameralne sektory – wskazuje David Svensson.
Zgodnie z badaniami Lloyd’s Register Consulting – Energy A/S subiektywnie odczuwany komfort akustyczny zależy od wielu czynników, również od indywidualnych preferencji badanych. Nie wszystkie restauracje muszą dla nas brzmieć tak samo, tak jak nie wszystkie muszą tak samo wyglądać. Restauratorzy powinni jednak brać pod uwagę odczucia klientów w tym względzie, ponieważ dobra akustyka może być dodatkowym atutem restauracji.
– Myślę, że badanie poziomu satysfakcji klientów to dobry pomysł. Akustyczny ranking restauracji jest już zresztą prowadzony na kilku stronach internetowych, które zajmują się ich kompleksową oceną. To sposób, by restauratorzy uznali akustykę swoich lokali za jeden z elementów oferty, który podlega ocenie, tak jak wszystkie inne, np. jakość obsługi czy serwowanych potraw – twierdzi Svensson.
Jak podkreśla Mikołaj Jarosz, ekspert w zakresie rozwiązań akustycznych w firmie Ecophon, w Polsce niezbędna jest edukacja społeczna w zakresie negatywnych skutków hałasu. Większość Polaków nie zdaje sobie sprawy z tego, że stale jest narażona na szkodliwe działania dźwięku: w pracy, szkole, ja także tam, gdzie spędza czas wolny.
– Restauracje są dobrym przykładem, który pokazuje, że czasem dobre jedzenie, miła atmosfera i wysoka kultura obsługi nie wystarczą – tłumaczy Mikołaj Jarosz. – Wychodzimy z restauracji z poczuciem, że jednak coś nam nie pasowało. Dopiero po głębszym zastanowieniu zdajemy sobie sprawę z tego, że muzyka lub konwersacje prowadzone kilka stolików dalej nie pozwalały nam odprężyć się, swobodnie rozmawiać i delektować się jedzeniem. Czasem w ogóle nie mogliśmy rozmawiać. Jedzenie i wino wspaniałe, ale… ten hałas?! – podsumowuje Jarosz.
Czytaj także
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-25: Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-29: Bryska: W Sopocie nigdy nie odmawiam sobie przyjemności zjedzenia gofra. Cena nie gra roli
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-03-06: Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.