Newsy

Biedronka: widzimy spowolnienie gospodarcze. Jesteśmy na nie przygotowani

2012-09-17  |  06:51

 – Nie widzimy oznak kryzysu, jedynie spowolnienie gospodarcze – mówi Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci Biedronka. Spowolnienie, które w I półroczu już obniżyło poziom konsumpcji wśród Polaków. Mimo to Biedronka umacnia swoją pozycję na rynku. Zakładany dwucyfrowy wzrost sprzedaży w całym roku raczej nie będzie możliwy, ale, zgodnie z zapowiedziami, pozostanie powyżej wartości dla całego rynku.

Pierwsza połowa roku była dla największej sieci w Polsce bardzo korzystna. W porównaniu do sytuacji sprzed roku sprzedaż wzrosła o ponad 18 proc., liczba sklepów – o ponad 230 placówek, a tym samym Biedronka umocniła się na pozycji lidera polskiego rynku. I to mimo ogólnej tendencji spowolnienia gospodarczego, która wpływa niekorzystnie na decyzje zakupowe klientów.

 – To spowolnienie gospodarcze dotyka wszystkich, niezależnie od tego, w jakim segmencie gospodarki funkcjonujemy. Jest większe bezrobocie, więc jest mniejszy dochód, który konsumenci mogą wykorzystać. W sytuacji spowolnienia czy kryzysu nie ma na pewno wygranych – przekonuje Tomasz Suchański w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, nie wstrzymuje swoich planów związanych z rozwojem sieci. W październiku w Łodzi otwarty zostanie dwutysięczny sklep. W ciągu trzech lat ich liczba ma wzrosnąć do 3 tysięcy.

Plany rozwoju oraz badania wskazujące na przywiązanie klientów do sklepu poprawiają nastroje w firmie. Dyrektor generalny sieci wyjaśnia, że Biedronka przygotowana jest na ewentualne problemy wynikające ze stanu gospodarki. Tym bardziej, że – jego zdaniem – będą one miały charakter przejściowy.

 – Kryzys to jest normalna rzecz. Ekonomia rozwija się w formie cyklicznej, więc mamy wzrosty i spadki. Trzeba być przygotowanym na te spadki tak samo, jak trzeba być przygotowanym na wzrosty. Nie sądzę, żeby to było duże ryzyko, sytuacja, na którą musimy specjalnie się przygotowywać, bo jesteśmy na nią przygotowani już od wielu lat – twierdzi Tomasz Suchański.

Na skutek pogarszającej się sytuacji gospodarczej, w II kwartale wzrost całego rynku był wolniejszy o 3 punkty procentowe w porównaniu z I kwartałem roku. Biedronka oczekuje, że wyniki sieci za cały rok, mimo że prawdopodobnie będą niższe niż zakładane wcześniej, pozostaną powyżej wartości dla całego rynku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

Handel

Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

Problemy społeczne

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.