Mówi: | Jean Anthoine |
Funkcja: | Prezes Carrefour Polska |
Carrefour: najlepiej kryzysowi opierają się sklepy osiedlowe. Gorzej mają się hipermarkety
Mimo nie najlepszej koniunktury na rynku, Carrefour nie może mówić o spadku sprzedaży. Spowolnienie odczuwają największe hipermarkety, ale za to z kryzysem dobrze sobie radzą małe osiedlowe sklepy, typu convenience. Dlatego sieć zamierza rozwijać się właśnie w tę stronę. Jednym z atutów, które mają przyciągnąć do sklepów nowych klientów, ma być szersza niż do tej pory oferta produktów regionalnych.
– Odczuliśmy pewne spowolnienie koniunktury. To jest przede wszystkim wynik niepewności ze strony konsumentów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska. – Polski konsument jest zaniepokojony sytuacją w kraju.
Jednak w przypadku Carrefoura nie można mówić o spadku sprzedaży. Jak podkreśla Jean Anthoine, to dzięki zróżnicowaniu formatów handlowych.
– Mamy takie formaty, które odnotowują pewne spowolnienie, mamy za to inne, które się rozwijają i w których sprzedaż rośnie – podkreśla prezes Carrefour Polska. – Kilka lat temu dokonaliśmy świetnego wyboru, jakim było pójście w kierunku rozwijania sieci sklepów osiedlowych. Akurat ten segment najlepiej opiera się kryzysowi, a wręcz rozwija się w tych trudnych czasach w przeciwieństwie do innego segmentu, do hipermarketów, które jako pierwsze odczuły spadek koniunktury.
W ubiegłym roku francuska sieć uruchomiła 170 sklepów franczyzowych. Według planów na ten rok powstanie od 200 do 250 kolejnych placówek, także w sektorze convenience, czyli sklepów osiedlowych. Niektóre będą oznaczone logiem „Globi”. Marki, do której Carrefour wraca po pięciu latach przerwy.
– Naszym celem w 2013 roku będzie zwiększenie liczby odwiedzających nas klientów do jednego miliona dziennie – przekonuje Jean Anthoine. – Dzięki temu nasza firma jest obecna właściwie na całym terytorium Polski i dzięki temu cel obrany na 2013 rok jest realny.
Czas na produkty regionalne
W planach Carrefoura jest poszerzanie oferty produktów regionalnych. Ma to być jedna z recept na sukces na trudnym dzisiaj rynku.
– Wiemy, że konsument w czasach kryzysowych wraca do korzeni, do tradycji, do produktów regionalnych, które zna, które lubi – tłumaczy zamiary firmy jej szef na Polskę, Jean Anthoine. – Chcemy tych produktów wprowadzić jeszcze więcej do naszych sklepów.
Niewykluczone też, że produkty z Polski jeszcze w większym niż do tej pory stopniu gościć będą na sklepowych półkach za granicą.
– Zdarza się, że w pewnych krajach filie naszej sieci organizują akcje promujące produkty z konkretnego kraju i w tych przypadkach pomagamy, eksportując szereg produktów polskich – mówi Jean Anthoine.
Tym bardziej, że cieszą się one coraz lepszą renomą, coraz bardziej ceniona jest ich jakość.
– Jeśli chodzi o eksport produktów polskich producentów za granicę, to takim flagowym przykładem są jabłka. Polska jest chyba największym w tej chwili sadem w Europie. Produkty, które my sprzedajemy, np. sok jabłkowy, który sprzedajemy w Hiszpanii czy we Francji jest to w dużej mierze sok wyprodukowany z polskich jabłek – mówi prezes Carrefour Polska.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.