Newsy

Cukier coraz tańszy. W ciągu pół roku cena spadła o 1 zł

2013-12-12  |  06:20
Mówi:Kazimierz Kobza
Funkcja:dyrektor biura
Firma:Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego
  • MP4
  • Produkcja cukru w Polsce w tym roku ma sięgnąć 1,7-1,8 milionów ton, czyli będzie większa niż mówiły wcześniejsze szacunki. Cena spada cukier jest dziś tańszy o ok 20 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. To, co dobre dla konsumentów, martwi jednak producentów.

    Jak podkreśla Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego, okres od września do listopada był bardzo korzystny dla wzrostu buraków cukrowych.

     – Wszystkie cukrownie na początku stycznia zakończą przerób buraka. Nie spodziewamy się żadnych kataklizmów w postaci zamarznięcia i rozmarznięcia. To powoduje, że nasz szacunek produkcji w Polsce wzrósł z 1,6 do 1,7-1,75 mln ton – mówi Kazimierz Kobza, dyrektor biura Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego. –  Niestety nie jest to dobra wiadomość, ponieważ na rynku mamy i tak ponad 2 mln ton cukru zapasu i wyprodukowanie następnych ponadkwotowych ilości spowoduje, że cena zostanie prawdopodobnie poważnie ograniczona.

    Już teraz kilogram cukru paczkowanego kosztuje ok. 2,5 zł. Pół roku temu cena była o ponad 1 zł wyższa.

    Spadki cen w przyszłości może ograniczyć zniesienie unijnych kwot produkcyjnych na cukier i cen minimalnych na buraki cukrowe od 2017 r., co niedawno uchwalono w Brukseli. Polska chciała przedłużenia ich obowiązywania do 2020 roku. Zwolennicy kwot argumentują, że efektem zniesienia kwotowania może być konieczność koncentracji produkcji i upadek wielu plantatorów. To zmniejszy konkurencję, a co za tym idzie – polityka cenowa producentów może być niekoniecznie korzystna dla konsumentów. 

     – 2016 rok to ostatni rok, kiedy będzie kwotowanie. I prawdopodobnie producenci cukru będą chcieli wyprodukować jak najwięcej cukru, żeby mieć go do dyspozycji – mówi Kobza. – Nierozwiązany jest problem eksportu cukru z Unii Europejskiej. Jeżeli ta sprawa będzie otwarta, a więc będziemy mogli eksportować, ta sytuacja może się rozwiązać.

    Problemem może być też import cukru do Polski – producenci obawiają się szczególnie rynku brazylijskiego i mówią o jego niestabilności. Brazylia jest bardzo dużym eksporterem cukru, ale – według Kobzy – nastawianie się na to źródło jest ryzykowne ze względu na możliwe wahania wielkości plonów czy problemy logistyczne.

     – Do tego cena ropy naftowej, od której uzależniają oni, czy będą robić z cukru biopaliwa, powoduje, że będziemy mieli zachwianie rynków. A to nie jest dobre ani dla plantatorów, ani dla producentów, ani nawet dla konsumentów – mówi Kobza.

    Jak ocenia dyrektor Krajowego Biura Polskiego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego, to już trzeci rok nadprodukcji cukru w Unii Europejskiej, więc pewne jest ograniczanie upraw. Jeśli nie będzie rosnąć import buraków, to w najbliższym czasie ceny nie powinny spadać.

     – Jeżeli nie wejdą inne międzynarodowe umowy – te, które weszły do tej pory zwiększyły import cukru trzcinowego z 1,5 mln do 3,9 mln ton – to raczej jestem o ceny spokojny. Ale jeżeli wejdzie układ o wolnym handlu z USA czy z Mercosurem, możemy mieć problem – podkreśla dyrektor KZPBC.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.