Newsy

Konsumenci coraz częściej wybierają słabsze i smakowe alkohole. Chętnie sięgają po nowości polecane przez znajomych

2016-11-18  |  06:30
Mówi:Piotr Zimolzak
Funkcja:wiceprezes
Firma:Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research
  • MP4
  • W ciągu ostatnich dwóch lat widać wyraźne zmiany w konsumpcji alkoholi. Coraz częściej wybierane są alkohole lżejsze, smakowe oraz whisky. Prawie połowa konsumentów badanych przez SW Research podkreśla, że od czasu do czasu sięga po nowości, które pojawiają się na rynku. Wpływ na to mają przede wszystkim rekomendacje znajomych. Pod względem liczby nowości przoduje piwo.

    – Na rynku alkoholi duże znaczenie ma sezonowość. Zbliża się okres świąteczny, karnawałowy, dlatego w najbliższych miesiącach zobaczymy wzrost konsumpcji i wzrost sprzedaży alkoholi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Zimolzak, wiceprezes Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research. – W przyszłym roku, o ile nic specjalnego nie wydarzy się na rynku, będziemy obserwować dotychczasowe trendy, czyli wzrost roli piwa rzemieślniczego, lokalnych browarów, win gronowych i droższych alkoholi.

    Producenci oraz dystrybutorzy alkoholi z optymizmem patrzą na zbliżający się czas. Jak podkreśla Zimolzak, w tym roku na rynku widać pierwsze oznaki stabilizacji po podwyżce akcyzy, która została wprowadzona w 2014 roku. W tym okresie zaszły również zmiany w preferencjach konsumentów.

    Przed podwyżką prognozowano, że akcyza spowoduje spadek popytu na mocne alkohole, czyli wyroby spirytusowe, i rzeczywiście tak w pierwszym w okresie obowiązywania nowych przepisów było. Potem zaczęły się pojawiać nowe rodzaje alkoholi, przerzucono nacisk na alkohole smakowe i okazało się, że Polacy też chętnie konsumują trochę słabsze, ale nadal pozostające na poziomie powyżej 30 proc. alkohole, np. wódki smakowe – mówi Zimolzak.

    Co roku na rynku pojawia się wiele nowości. Liderem pod tym względem jest branża browarnicza, notująca rekordową liczbę premier. To wynika z dynamicznego rozwoju browarów lokalnych i rzemieślniczych.

    Z uwagi na powstawanie coraz większych sieci dystrybucyjnych, sklepów specjalizujących się w dystrybucji piw, czyli tzw. multitapach, Polacy mają okazję eksperymentować, zapoznawać się z różnymi rodzajami piwa i następnie przekazywać informacje dalej, robią zamówienia w sklepach internetowych bądź kontaktują się bezpośrednio z tymi dystrybutorami – mówi Piotr Zimolzak.

    Z badania SW Research wnika, że prawie połowa konsumentów po nowości alkoholowe sięga od czasu do czasu. 3,5 proc. robi to zawsze, gdy decyduje się na zakup trunku. Najwięcej badanych sugeruje się przy wybieraniu nowości rekomendacjami znajomych (36,3 proc.). Jedna czwarta wskazała na materiały dostępne w sklepach.

    Polacy przekonują się także do win gronowych. Z uwagi na częste promocje w dyskontach czy hipermarketach Polacy sięgają chętniej po wina, do których wcześniej nie mieli dostępu – mówi Zimolzak. – Poza tym Polacy coraz więcej podróżują, mają okazję próbować win w różnych regionach świata, a potem szukają tych samych marek w polskich sklepach.

    Kupując alkohol, kierujemy się przede wszystkim jego smakiem oraz znajomością marki. Te czynniki okazały się ważniejsze niż cena. Jeśli alkohol kupujemy na prezent, to najważniejsze przy wyborze są znajomość marki oraz jej prestiż.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.