Newsy

Możliwy nowy lider w handlu produktami elektrycznymi i oświetleniowymi

2014-06-25  |  06:35

7 mld zł może być warty rynek sprzedaży produktów elektrycznych i oświetleniowych – szacuje Grodno SA. Firma, która dziś jest szóstym graczem, chce zwiększać zarówno liczbę placówek, jak i asortyment, by w kolejnych latach zdecydowanie zwiększyć udział w rynku. Na ten cel przeznaczy środki z oferty 3,5 mln akcji – budowa księgi popytu ruszy 26 czerwca. Notowana na NewConnect firma jeszcze w lipcu ma przejść na rynek główny GPW.

Celem strategicznym Grodna jest zwiększenie udziału w rynku handlu produktami elektrycznymi i oświetleniowymi, który w 2013 r. był wart ok. 7 mld zł. Obecnie spółka zajmuje 6. miejsce na tym rynku, z udziałem ok. 2,6 proc. Dźwignią do wzrostu wartości spółki ma pozostać rynek kapitałowy.

Dla nas najbardziej dynamiczny okres to ostatnie trzy lata, gdy weszliśmy na NewConnect, pozyskaliśmy środki z giełdy i zainwestowaliśmy je w dalszy rozwój. Naszą strategię realizujemy poprzez zarówno rozwój własnych placówek, jak i poprzez wartość dodaną, którą oferujemy naszym klientom, a która polega na usługach w zakresie projektowania, doradztwa, w zakresie audytów oświetleniowych, audytów przemysłowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno SA.

Jak podkreśla, dzięki właściwie zaprojektowanym rozwiązaniom w zakresie oświetlenia, klienci mogą zaoszczędzić nawet 50-60 proc. kosztów energii elektrycznej. Spółka chce dalej rozwijać swoją ofertę asortymentową. Wraz z rozwojem nowych placówek ma to zwiększać zarówno przychody, jak i rentowność sprzedaży.

Jesteśmy postrzegani w branży jako dostawca m.in. zabezpieczeń obiektów. Mam na myśli telewizję przemysłową, kontrolę dostępów, alarmy, czyli taki sektor, którego branża stricte elektrotechniczna dotychczas nie obejmowała. Rośniemy w fotowoltaice – to jest nowy obszar, w którym jako jedyni z branży się rozwijamy. Za dwa lata w przychodach segment ten ma stanowić 5 proc., obecnie – 0,5 proc. Zamierzamy bardzo mocno urosnąć w sektorze przemysłowym – z obecnych 9 proc. naszych przychodów do 25 proc. na koniec roku obrotowego 2014/2015 – ocenia Andrzej Jurczak. 

Grodno zaoferuje inwestorom 3,5 mln akcji. Cena emisyjna akcji ma wynieść około 4 zł, a więc spółka chce je sprzedać z wyraźną premią w stosunku do aktualnej giełdowej wyceny (ok. 3,45 zł). Zarząd Grodna tłumaczył to tym, że obecna wycena spółki jest na poziomie sprzed trzech lat, jednak przychody w tym okresie zwiększyły się o 60 proc., a EBITDA – o 26 proc., ponadto zgodnie ze strategią rozwoju w kolejnych latach sprzedaż spółki wzrośnie o kolejne 40 proc. Potwierdzeniem relatywnie niskiej bieżącej wyceny może być także wskaźnik cena/zysk, który jest znacznie niższy od średniej dla szerokiego indeksu WIG. Widoczne jest także zainteresowanie ze strony inwestorów instytucjonalnych. To do nich ma trafić blisko trzy czwarte nowej emisji.

Planujemy wyemitować 3,5 mln sztuk akcji. 2,6 mln skierowanych będzie do inwestorów instytucjonalnych, a 900 tys. – do indywidualnych. Środki zostaną przeznaczone głównie na poszerzenie sieci sprzedaży. 10 mln złotych planujemy przeznaczyć na uruchomienie dziesięciu placówek: pięciu w tym roku obrotowym i pięciu w kolejnym – mówi prezes zarządu Grodno SA.

Kolejne 3 mln zł pozyskane od inwestorów mają zostać przeznaczone na poszerzenie bazy asortymentowej, a 1 mln zł – na nowe platformy informatyczne.

Nasza baza asortymentowa, magazynowa wzrośnie z 24 tys. pozycji do 35 tys. pozycji. Kolejnym celem emisyjnym jest rozwój nowoczesnych kanałów dystrybucji za pośrednictwem internetu, takich jak platformy B2B i B2C. Będzie na to przeznaczone 0,5 mln złotych i tyle samo na czwarty cel, jakim jest optymalizacja i rozwój procesów zarządzania w logistyce i sprzedaży – CRM-u, czyli systemu, dzięki któremu jeszcze lepiej będziemy zarządzać naszymi zamówieniami oraz relacjami z klientami – wyjaśnia Jurczak.

Grodno odnotowało 0,9 mln zł zysku netto w IV kwartale roku obrachunkowego 2013/2014 (tj. w I kwartale roku kalendarzowego 2014). Rok wcześniej spółka miała stratę netto w wysokości 6 tys. zł. Zysk operacyjny zwiększył się w ujęciu rocznym z 0,51 mln zł do 1,29 mln zł, natomiast zysk EBITDA – z 1,42 mln zł do 2,13 mln zł. W tym samym okresie przychody ze sprzedaży urosły o ponad 4 mln zł, do 48,75 mln zł w IV kwartale roku obrachunkowego.

W całym roku obrotowym 2013/2014 skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 4,07 mln zł, w porównaniu z 0,55 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody w ujęciu rocznym zwiększyły się ze 193,09 mln zł do 208,9 mln zł.

– Plany na kolejne dwa lata zakładają wzrost naszego biznesu o 40 proc., do 292 mln z 209 mln zł zrealizowanych w ubiegłym roku. W sumie przez te trzy lata nasz biznes urósł o 60 proc. Historia 24 lat pokazuje, że nasz biznes jest wciąż rosnący – wskazuje prezes Grodna.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.