Newsy

Polacy kupują coraz więcej nowych aut. Ich sprzedaż w I półroczu wzrosła o 19 proc.

2014-07-09  |  06:40
Mówi:Michał Cabaj
Funkcja:kierownik ds. PR marki Škoda
Firma:Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
  • MP4
  • W pierwszym półroczu zarejestrowano niemal 176 tys. nowych samochodów osobowych – o jedną piątą więcej niż przed rokiem. W letnie miesiące producenci samochodów zanotują jednak nieco słabsze wyniki sprzedaży. Sezonowość rynku wynika z wakacyjnych wyjazdów, a szczyt sprzedaży zwykle przypada na koniec i początek roku. Liderem polskiego rynku nadal jest Škoda, która w pierwszym półroczu sprzedała niemal co siódmy nowy pojazd.

    W okresie styczeń-czerwiec liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o ponad 19 proc. w ujęciu rocznym. Pierwsze półrocze zamknęło się z wynikiem 175 910 aut.

    We wszystkich branżach panuje pewnego rodzaju sezonowość. Ten rok jest szczególny i tę sezonowość doskonale zaprezentował. Na początku roku mieliśmy do czynienia z wyprzedażą rocznika. Wystąpił również tzw. efekt kratki, czyli firmy zwiększyły swoje zakupy, jeśli chodzi o samochody osobowe do flot i wykorzystały zmianę ustawodawstwa. Teraz mamy do czynienia z okresowym spadkiem sprzedaży w okresie wakacyjnym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Cabaj, kierownik ds. PR marki Škoda w Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

    Przyspieszenie na początku tego roku było związane nie tylko z coroczną wyprzedażą aut z poprzedniego rocznika, lecz także ze zmianą prawa dotyczącego podatku VAT. Do końca marca można było kupować samochody osobowe z kratką z całkowitym odliczeniem podatku VAT. Od kwietnia wzrost tempa sprzedaży nieco wyhamował, ale i tak jest ono szybsze niż przed rokiem. W czerwcu zarejestrowano 25 750 nowych aut, czyli o 547 więcej niż w czerwcu 2013 roku. Letnie miesiące będą jak co roku nieznacznie gorsze z uwagi na wyjazdy wakacyjne, ale wyniki sprzedaży są zdaniem producentów obiecujące. Na sprzedaż wpływają w dużym stopniu także oferty promocyjne – po letnim spowolnieniu odbicie następuje zwykle we wrześniu i trwa do końca roku.

    Škoda, która od pięciu lat utrzymuje pozycję lidera rynku, w pierwszym półroczu sprzedała ponad 24 tys. samochodów osobowych, co dało czeskiej marce z grupy Volkswagena niemal 14-proc. udział w rynku. W całym ubiegłym roku, zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, zarejestrowano niemal 290 tys. nowych samochodów osobowych, w tym ponad 36 tys. samochodów marki Škoda.

    Škoda jest liderem rynku, natomiast na kolejnych miejscach odbywa się tasowanie, czyli marki japońskie tasują się z markami niemieckimi i również z marką Volkswagen – analizuje Cabaj.

    Dodaje, że w skali kraju sprzedaż rozkłada się w miarę równomiernie, choć w zachodnich województwach sprzedają się pojazdy nieco lepiej wyposażone niż na wschodzie kraju.

    Cabaj przekonuje, że sukces Škody polega na dobrej ofercie w każdym z segmentów aut osobowych. Mała Fabia i większa Octavia są najchętniej kupowanymi modelami w Polsce, a na popularności zyskuje też nowy model Rapid. Czeska marka nie zamierza jednak spoczywać na laurach i zapowiada ciągłe ulepszanie oferty. Już w tym roku zaprezentowany został nowy wariant SUV-a Yeti, a jesienią pokazana zostanie Fabia trzeciej generacji. Ten samochód trafi do polskich salonów na początku 2015 r.

    2012 i 2013 to były lata, kiedy odświeżyliśmy praktycznie całą naszą gamę modelową. 2014 również jest rokiem, w którym nabieramy tempa, a w zasadzie kontynuujemy fazę wzrostu. Natomiast w przyszłym roku również będą kolejne premiery, między innymi nowy Superb, czyli przedstawiciel najwyższego segmentu i nasza flagowa limuzyna – zapowiada Cabaj.

    Dodaje, że Škoda chce także kontynuować działania w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, które według danych Komisji Europejskiej wciąż należą do najbardziej niebezpiecznych w UE. W 2013 r. w Polsce na drogach zginęło 87 osób na milion mieszkańców – gorzej było tylko w Rumunii. Cabaj wymienia Szkołę Auto Škoda, czyli akademię bezpiecznej jazdy oraz interaktywne centrum Škoda AutoLab działające na stałe w Poznaniu. Koncern prowadzi jednak także inne działania o bardziej promocyjnym wydźwięku. Jednym z nich jest sponsoring największego wyścigu kolarskiego Tour de France, który rozpoczął się 5 lipca w Leeds, w Anglii.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.