Mówi: | Józef Szyszka |
Funkcja: | dyrektor targów MEBLE POLSKA |
Polska jednym z największych eksporterów mebli na świecie. Większość produkcji wartej 43 mld zł trafia za granicę
Polska jest światową potęgą w produkcji i eksporcie mebli. W ubiegłym roku wartość wytworzonych w kraju wyrobów wyniosła 42,45 mld zł, z czego zdecydowana większość została sprzedana za granicę. W ciągu ostatnich dwudziestu lat eksport produktów tej branży zwiększył się dziewięciokrotnie. W tym roku przedstawiciele branży spodziewają się dalszych wzrostów.
Jak wynika z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, Polska jest szóstym producentem (po Chinach, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, oraz Indiach) i czwartym eksporterem mebli na świecie, z udziałem na poziomie 6,3 proc. światowej sprzedaży zagranicznej. Szacunkowa wartość krajowej produkcji mebli w ubiegłym roku wyniosła 42,45 mld zł i była o ok. 8 proc. większa niż w 2015 roku. W tym roku może wzrosnąć do 45 mld zł.
– W zasadzie jesteśmy już na świecie rozpoznawani jako duży wytwórca mebli, w jakimś sensie eksport został także zorganizowany – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Józef Szyszka, dyrektor targów Meble Polska. – Ale cały czas potrzebujemy świeżej krwi, nowych rynków zbytu. Dlatego myślimy nie tylko o Europie, ale także o Chinach, Stanach Zjednoczonych, Bliskim Wschodzie.
Eksport w ubiegłym roku wzrósł o 13 proc. – do 41,7 mld zł. Na ten rok OIGPM przewiduje dalszy wzrost (w ujęciu eurowym z 9,56 mld euro do 10 mld euro). W ujęciu ilościowym sprzedaż zagraniczna polskich mebli w ciągu ostatnich 20 lat zwiększyła się dziewięciokrotnie.
Jak zauważa Józef Szyszka, około 40 proc. eksportu trafia do Niemiec. To największy odbiorca zagraniczny krajowych wyrobów tej branży.
– Ale duża część produktów trafia również na rynki czeski, francuski i brytyjski – zauważa Józef Szyszka. – Duża produkcja potrzebuje marketingu i wsparcia sprzedaży. Najskuteczniejszym sposobem promocji wydaje się dzisiaj zadowolenie klienta, czyli odbiorcy.
Promocji mają służyć również międzynarodowe imprezy, takie jak rozpoczynające się 14 marca na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) targi Meble Polska. To największe, biznesowe spotkanie branży meblarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dla wystawców ta impreza ma być okazją do pokazania najnowszych produktów kupcom meblowym z całego świata.
– Mamy bardzo pozytywne opinie na temat targów nie tylko ze strony polskich kupców meblowych, ale także zagranicznych – twierdzi Józef Szyszka.
Ubiegłoroczną edycję targów Meble Polska, jak wynika z danych organizatora, odwiedziło 20 tys. dystrybutorów mebli z 53 krajów. Prawie co trzeci zwiedzający pochodził z zagranicy. Tegoroczna edycja ma być rekordowa – na 45 tys. mkw. organizatorzy spodziewają się ponad 300 wystawców meblowych i ponad 20 tys. zwiedzających.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-05-06: Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.