Newsy

Polska liderem produkcji AGD w Europie. W tym roku wzrośnie eksport sprzętu

2014-03-10  |  06:40
Mówi:Wojciech Konecki
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:CECED Polska
  • MP4
  • Choć ostatni rok nie był szczególnie udany dla polskiej branży AGD, głównie dla eksportu, to Polska pozostaje europejskim liderem produkcji. Przedstawiciele branży prognozują, że w tym roku zarówno produkcja, jak i eksport będą rosły.

    Według opublikowanego przez CECED raportu „Produkcja AGD w 2013” w ubiegłym roku wyprodukowano w Polsce ponad 17 milionów sztuk dużego AGD.

     – W zeszłym roku Polska zanotowała kolejny wzrost produkcji, który będzie plasował nas na pozycji lidera pod względem produkcji sprzętu AGD w Europie, szczególnie dużego AGD – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Konecki, dyrektor generalny Związku Pracodawców AGD CECED Polska. – Jednak z powodu perturbacji wśród niektórych producentów, wzrosty produkcji nie są oszałamiające.

    Problemy miał jeden z wiodących producentów FagorMastercook, który z powodu bankructwa hiszpańskiego właściciela, został postawiony w stan upadłości likwidacyjnej. Co prawda, proces upadłościowy wstrzymano na trzy miesiące, bo jest szansa na znalezienie inwestora dla firmy. Na razie wznowiono część produkcji.

    W ubiegłym roku gorzej było z eksportem wyprodukowanych towarów. Wskutek wciąż odczuwalnych konsekwencji kryzysu na zachodzie Europy eksport sprzętu AGD w ubiegłym roku niemal nie drgnął. 

     –  Po latach dwucyfrowego wzrostu zanotowaliśmy stagnację i prawdopodobnie tylko powtórzymy wynik z poprzedniego roku. Są jednak segmenty, takie jak chłodnictwo, w których sprzedaż zagraniczna wzrosła znacząco – dodaje Konecki. – Jesteśmy pewni, że w tym roku wzrosną zarówno produkcja, jak i eksport.

    Polska specjalizuje się w produkcji takich sprzętów AGD, jak: pralki (32 proc. produkcji), suszarki (11 proc.) i zmywarki  (20 proc.), a ostatnio – w coraz większym stopniu – także sprzęt chłodzący (16 proc.).

     – Do tych segmentów, które rosną i w których jesteśmy liderami europejskimi, dodałbym cały sprzęt grzewczy, kuchnie oraz płyty [21 proc. – red.] – mówi Wojciech Konecki. – Tutaj od zawsze tradycyjnie byliśmy głównym graczem europejskim i teraz jeszcze tę pozycję umacniamy.

    Polski rynek jest także kluczowym rynkiem europejskim, jeśli chodzi o inwestycje zagraniczne w branży AGD. Zdaniem w 2014 r. wiele może się wydarzyć na polskim rynku AGD. 

     –  Można powiedzieć, że utarła się taka zasada, że albo się jest w Polsce i znaczy się dużo w Europie, albo taki gracz nie może sobie znaleźć miejsca na naszym kontynencie – mówi dyrektor generalny CECED Polska. – Mamy już w Polsce firmy azjatyckie. Bardzo dużo zainwestował Samsung, przejmując dwie fabryki firmy Amica, a także koreański LG. Nie ma na razie firm chińskich. Pamiętajmy, że europejscy, a może też i koreańscy gracze, nie oddadzą pola zupełnie bez walki.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.