Mówi: | Maciej Stróżyk, prezes zarządu, North Coast Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce |
Ponad połowa Polaków wybiera w restauracjach kuchnię włoską. Produkty spożywcze z Włoch na stałe weszły także do domowego menu
Kuchnia włoska jest ulubioną kuchnią zagraniczną Polaków – tak uważa 48 proc. rodaków w wieku 18–44 lata badanych przez PBS na zlecenie North Coast. Ponad połowa ankietowanych w restauracjach stawia właśnie na dania z Italii, wśród których niepodzielnie króluje pizza. We włoskiej kuchni Polacy doceniają przede wszystkim prostotę i łatwość w przygotowaniu. To dlatego jest jej dużo również w codziennym menu przygotowywanym w domach. To o tyle prostsze, że w sklepach coraz łatwiej dostępne są oryginalne włoskie produkty. Wraz z rozszerzaniem asortymentu rośnie też zainteresowanie konsumentów.
Nie ma chyba nikogo, kto przynajmniej raz w życiu nie spróbowałby pizzy, spaghetti, risotto, tortellini, ravioli czy słodkiego tiramisu. Co ciekawe, im niższy wiek, tym chętniej wybierana jest właśnie kuchnia włoska. Z raportu wynika, że największy odsetek jej zwolenników znajduje się w przedziale wiekowym 18–29 lat (40 proc.) i 30–44 lata (42 proc.).
– Według przeprowadzonych przez nas badań najpopularniejszą kuchnią zagraniczną w Polsce jest kuchnia włoska. Wskazało ją aż 48 proc. Polaków. Jeśli z kolei spojrzymy na restauracje, to aż 52 proc. klientów wybiera dania kuchni włoskiej, a 70 proc. Polaków wskazuje, że produkty z tej właśnie kuchni są bardzo smaczne – mówi agencji Newseria Lifestyle Maciej Stróżyk, prezes zarządu North Coast, importera i dystrybutora włoskich produktów spożywczych.
Włosi cenią sobie tradycyjne, domowe jedzenie. Założenie jest proste – dania mają być aromatyczne, przyrządzone ze świeżych, lokalnych i sezonowych produktów. W tej kwestii nie ma żadnych kompromisów. Pomidory – koniecznie słodkie, soczyste i skąpane w gorącym słońcu, a także cebula, czosnek i oliwki stanowią podstawę niemal każdego dania z Italii. Niezbędnym uzupełnieniem potraw są także świeże zioła takie jak oregano, bazylia, tymianek, rozmaryn i estragon.
– Najbardziej popularnym daniem włoskim w Polsce, według badania, jest pizza. Ponad 70 proc. Polaków powiedziało, że pizza jest najlepszym włoskim daniem. Druga pozycja – makarony we wszystkich postaciach i formatach, z różnymi rodzajami sosów, czy na bazie pomidora, czy na bazie pesto – mówi Emiliano Castagna, wiceprezes i członek zarządu Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.
Okazuje się, że preferencje co do wyboru konkretnych potraw uzależnione są od miejsca ich spożywania. Wśród dań zamawianych w restauracji na pierwszym miejscu zdecydowanie króluje pizza (73 proc.), za nią zaś plasuje się spaghetti (32 proc.). Z kolei ulubionymi daniami kuchni włoskiej przygotowywanymi przez Polaków w domu są spaghetti (45 proc.), pizza (20 proc.) oraz inne rodzaje makaronów (11 proc.).
– Oprócz tego Polacy uważają, że kuchnia włoska jest łatwa w przygotowaniu, szybka, ale również zdrowa i bazuje na naturalnych składnikach – mówi Maciej Stróżyk.
– Wystarczy kilka składników wysokiej jakości i w 15 minut robimy fantastyczne danie z makaronu. W tym czasie bowiem, kiedy gotujemy makaron, równolegle robimy bardzo prosty sos. To może być najprostsze danie jak aglio olio e peperoncino albo bardziej skomplikowane jak carbonara lub makaron z owocami morza – mówi Emiliano Castagna.
Kuchnia włoska jest dobrze zbilansowana i przywiązuje się w niej dużą wagę do jakości, a nie liczby składników. Najbardziej znane przepisy kulinarne we Włoszech przez lata powstawały w zwykłych domach, co sprawia, że można je łatwo odwzorować. Przyrządzić może je więc praktycznie każdy amator gotowania. Dlatego też Polacy tak chętnie sięgają po oryginalne produkty i właśnie w tej kuchni szukają inspiracji, jak najlepiej je wykorzystać.
– Polacy najczęściej sięgają po produkty, które kojarzą im się z Włochami. Przykładem są sery, a wśród nich w tej chwili królową jest mozzarella. Ten produkt dzisiaj możemy znaleźć nie tylko na półkach dużych sieci handlowych, ale również w małych sklepikach osiedlowych. Polacy również bardzo chętnie sięgają po włoskie wędliny, makarony, pomidory czy oliwę z oliwek. Bardzo dużą popularnością cieszą się również wina włoskie – wymienia Maciej Stróżyk.
Raport PBS na zlecenie North Coast pokazuje, że wśród najczęściej kupowanych włoskich produktów spożywczych są: makaron (72 proc.), sosy/pesto (53 proc.), ser (50 proc.), oliwa (26 proc.), wędlina (17 proc.) i oliwki (16 proc.).
– Z roku na rok obserwujemy tendencję, że Polacy coraz bardziej stawiają jakość produktów nad ilość, dlatego bardzo chętnie sięgamy po produkty oryginalne, które bazują na tradycyjnych recepturach i pomagają wydobyć kwintesencję smaku włoskich potraw – mówi prezes North Coast, które działa na polskim rynku od 30 lat.
Jak podkreśla, w 1992 roku firma startowała z katalogiem kilkudziesięciu podstawowych produktów, które importowała z Włoch do Polski, teraz jest ich w ofercie ponad 3 tys. Wśród nich są takie popularne marki jak Galbani, Cirio, Riso Gallo, Castelli, Cellini, Agnesi i Bertani. Te produkty trafiają zarówno do dużych sieci handlowych, małych sklepików, jak i do kanału HoReCa, czyli do barów, restauracji czy kawiarni.
Czytaj także
- 2024-05-21: Lara Gessler: Moje aktualne mieszkanie jest już szesnastym. Połowy kuchni jeszcze nie pokazuję, bo nie mam blatu kuchennego
- 2024-05-29: Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-05-31: Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa
- 2024-03-27: Dorota Szelągowska: Moją specjalnością w kuchni jest czyszczenie lodówki i przygotowanie czegoś z niczego. Mam to po mamie
- 2024-02-26: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Moim celem podczas konkursu Miss World jest oczywiście korona. Jeżeli będzie to Top 5 czy Top 10, to również będziemy zachwyceni
- 2024-02-15: Włoska żywność wśród najczęściej podrabianych na świecie. Producenci walczą z tym zjawiskiem za pomocą certyfikacji
- 2023-11-30: Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej
- 2024-01-09: Dieta roślinna staje się cenowo i ofertowo bardziej dostępna dla polskiego konsumenta. Przybywa takich produktów w sieciach handlowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.