Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
Po lipcowej fali upałów w sierpniu temperatury w Polsce ponownie wynoszą około 30°C. W miastach, gdzie potęguje je zjawisko tzw. miejskich wysp ciepła, może to stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia, np. osób starszych i ze schorzeniami serca. Jednak upały mają też negatywny wpływ na wiele gałęzi gospodarki, m.in. mocno uderzają też w produkcję i transport żywności, zwłaszcza świeżej, która powinna być przewożona w ściśle kontrolowanej temperaturze ok. 2–6°C. W trakcie upałów zapewnienie takich warunków jest bardzo trudne, a przerwanie ciągu chłodniczego grozi stratami żywności na dużą skalę.
– W zwykłych samochodach bez chłodni temperatura w przestrzeni ładunkowej może sięgać nawet 40–50°C. W takich upałach nawet suchy lód czy okłady z lodu mogą być niewystarczające. Jeżeli ciąg chłodniczy zostanie przerwany, to gwałtownie rośnie ryzyko, że żywność może nie dotrwać do określonego terminu minimalnej trwałości. Dotyczy to produktów o różnym terminie trwałości. Rośnie także ryzyko, że wyrzucimy te produkty nawet kilka dni przed upłynięciem terminu ich ważności – mówi agencji Newseria Biznes Kamil Wysocki, manager ds. współpracy i rozwoju w Goodspeed, liderze logistyki diet pudełkowych w temperaturze kontrolowanej.
Podobnie jak w przypadku farmaceutyków transport żywności – zwłaszcza produktów świeżych, takich jak warzywa, owoce, mięsa i wędliny czy dania gotowe – musi się odbywać w ściśle kontrolowanej temperaturze. Ma to duże znaczenie także w przypadku cieszącego się dużą popularnością cateringu dietetycznego. W miastach – gdzie upały dodatkowo potęguje zjawisko miejskich wysp ciepła – pudełka z gotowymi daniami codziennie trafiają pod drzwi tysięcy konsumentów.
– Codziennie transportujemy nawet ponad 50 tys. diet pudełkowych i dań gotowych. To są diety specjalistyczne, diety owocowo-warzywne, ale też m.in. kanapki dowożone do sieci sklepów czy produkty, które dostarczamy do restauracji. Dla zachowania ich walorów smakowych i jakościowych temperatura nie może być ani za niska, ani za wysoka. Optymalna zalecana temperatura to 2–6°C i utrzymanie jej na tym poziomie jest priorytetem – mówi Kamil Wysocki.
W samochodach przeznaczonych do transportu żywności, wyposażonych w zaawansowane systemy chłodnicze, utrzymywana jest stała temperatura 2–6°C, nawet podczas jazdy w pełnym słońcu. Co istotne, auto musi mieć odpowiednią temperaturę już w momencie odbioru towarów z magazynu.
– Dzięki unikalnej flocie, agregatom chłodzącym i monitorowaniu temperatury wiemy, jak schłodzić auto dostawcze i utrzymać właściwą temperaturę przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych, kiedy na zewnątrz mamy silne słońce i ponad 30°C – mówi ekspert Goodspeed. – Monitorujemy i analizujemy poziom temperatur w trakcie transportu, mamy w autach czujniki i widzimy każde wahanie. Widzimy też, jak każdy przeładunek wpływa na tę temperaturę w środku pojazdu. Kiedy podjeżdża samochód, który w przestrzeni ładunkowej ma 6°C, i drzwi otwierają się na oścież, to wymiana powietrza jest natychmiastowa. Dlatego w dostawach cateringu dietetycznego, gdzie auto jest otwierane co 15 min, potrzebne są skuteczne i efektywne agregaty.
Również odpowiednie zaprojektowanie magazynu ma ogromne znaczenie w całym procesie.
– W naszym magazynie w Ołtarzewie wszystko zostało zoptymalizowane tak, by przy odbiorze towaru wymiana powietrza była jak najmniejsza. Pomagają nam w tym także kołnierze chłodnicze, które uniemożliwiają wymianę powietrza oraz maksymalnie skracają czas na przyjęcia i posortowania towaru. Wszystkie te etapy są istotne dla utrzymania tzw. ciągu chłodniczego – wyjaśnia Kamil Wysocki.
Ekspert podkreśla, że przechowywanie żywności w odpowiednio chłodzonych magazynach, odpowiedni przeładunek, a następnie transport w kontrolowanej temperaturze i jej stałe monitorowanie to konieczność, by produkty żywnościowe zachowywały walory smakowe i były bezpieczne do spożycia.
– Spożycie produktu zepsutego czy z namnożonymi różnego rodzaju bakteriami jest bezpośrednim zagrożeniem dla zdrowia – podkreśla manager ds. współpracy i rozwoju w Goodspeed. – W przypadku produktów fermentowanych zachwianie procesu chłodniczego na którymkolwiek z etapów na 100 proc. będzie mieć wpływ na ich jakość, wygląd i smak, zwłaszcza nabiału. Bakterie, które tam działają, w określonej temperaturze są wyciszane i one fermentują w swoim czasie. Natomiast jakakolwiek zmiana temperatury, nawet chwilowa, powoduje, że te procesy zaczynają zachodzić nawet 10-krotnie szybciej niż normalnie.
Goodspeed specjalizuje się w usługach logistycznych w temperaturze kontrolowanej dla producentów cateringów dietetycznych. Dysponuje flotą 600 samochodów wyposażonych w systemy chłodnicze, posiada też nowoczesny hub chłodniczy w podwarszawskim Ołtarzewie. Spółka dostarcza dziennie około 50–60 tys. diet pudełkowych ponad 200 różnych producentów z całego kraju.
Czytaj także
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-10-08: Już małe dziewczynki wiążą poczucie własnej wartości z wyglądem. Przykładają do tego większą wagę niż chłopcy [DEPESZA]
- 2024-11-26: Biologicznie życie człowieka może trwać 120–150 lat. Niezbędna jest jednak praca nad własnym zdrowiem
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.