Mówi: | Anetta Jaworska-Rutkowska |
Funkcja: | Kierownik ds. Relacji Zewnętrznych i CSR |
Firma: | Jerónimo Martins Polska |
Właściciel sieci sklepów Biedronka buduje markę przy pomocy społecznej odpowiedzialności biznesu
W Jerónimo Martins Polska polityka społecznej odpowiedzialności biznesu nie ogranicza się tylko do działalności charytatywnej. Właściciel sieci Biedronka oprócz zbiórek żywności prowadzi wiele różnych akcji, które mają promować odpowiedzialne postawy konsumpcyjne, pro-ekologiczne i pro-zdrowotne.
– CSR (corporate social responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu – red.) często jest postrzegana jako czysto charytatywna działalność firmy, taka jak paczki dla dzieci, dotacje czy zbiórki żywności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jerónimo Martins Polska. – Tymczasem CSR to coś znacznie szerszego, to rodzaj inwestycji społecznej na przyszłość i perspektywa budowania dobrych relacji zarówno z klientem, partnerem biznesowym, pracownikiem, jak i z lokalną społecznością.
Opłacalności polityki odpowiedzialnego biznesu dowodzą badania przeprowadzone niedawno w Stanach Zjednoczonych na 1200 firmach, które wprowadziły je w praktyce.
– Okazało się, że po kilku latach wykres rentowności układał się w kształt litery U, czyli najpierw inwestycja, następnie pewien punkt krytyczny, a potem piękny wzrost do góry. Firmy zatem zyskiwały nie tylko pod względem wizerunkowym, ale także jakościowym i rozwojowym – mówi Jaworska-Rutkowska.
Edukacja i zdrowe odżywianie się dzieci
Wśród „społecznie odpowiedzialnych” działań podejmowanych przez Jerónimo Martins Polska są zarówno paczki żywnościowe przekazywane dzieciom pozostającym pod opieką Caritas Polska, jak i realizowana jest działalność edukacyjna. Przykładem jest tu akcja „Czytaj Etykiety”, prowadzona wspólnie z Instytutem Żywności i Żywienia. W ramach tego programu klienci sklepów mogą skorzystać z porad dietetyków, którzy uczą ich jak właściwie czytać etykiety pod kątem elementów składowych produktu.
W 2006 r. Biedronka, we współpracy z Firmami Danone, Lubella, Maspex oraz z Instytutem Matki i Dziecka rozpoczęła sprzedaż i promocję zdrowego zestawu śniadaniowego dla dzieci „Mleczny Start”. Założeniem projektu była walka z niedożywieniem dzieci w Polsce. Do tej pory sprzedano ponad 100 mln produktów.
– „Mleczny Start” to przykład unikatowego na skalę europejską partnerstwa firm komercyjnych z sektorem publicznym. Biedronka nie czerpie z niego zysków, a oferuje swoje know-how w zakresie logistyki – mówi Jaworska-Rutkowska.
Projekt ten ma być kontynuowany i rozwijany.
Jerónimo Martins Polska angażuje się także w inne działania edukacyjne skierowane do dzieci, czego przykładem może być projekt „Śniadanie daje Moc”. To także inwestycja społeczna. Projekt ma na celu opracowanie przez ekspertów i wdrożenie do codziennego życia 12 zasad prawidłowego żywienia, jak również szeroka edukację młodzieży w tym zakresie. Dotychczas w projekcie wzięło udział ponad 4 tys. szkół.
Jerónimo Martins to największy koncern spożywczy w Portugalii. Na polskim rynku firma działa od 1995 r. Jest właścicielem największej sieci detalicznej w Polsce – Biedronka., a także sieci aptek Na Zdrowie oraz drogerii Hebe. Od 1995 r. Grupa zainwestowała w Polsce ponad 8 mld zł. Marka Biedronka stała sie jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-30: W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-05-14: Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.