Newsy

Właściciel sieci sklepów Biedronka buduje markę przy pomocy społecznej odpowiedzialności biznesu

2013-04-30  |  06:37
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska
Funkcja:Kierownik ds. Relacji Zewnętrznych i CSR
Firma:Jerónimo Martins Polska
  • MP4

    W Jerónimo Martins Polska polityka społecznej odpowiedzialności biznesu nie ogranicza się tylko do działalności charytatywnej. Właściciel sieci Biedronka oprócz zbiórek żywności prowadzi wiele różnych akcji, które mają promować odpowiedzialne postawy konsumpcyjne, pro-ekologiczne i pro-zdrowotne.

     – CSR (corporate social responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu – red.) często jest postrzegana jako czysto charytatywna działalność firmy, taka jak paczki dla dzieci, dotacje czy zbiórki żywności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jerónimo Martins Polska. – Tymczasem CSR to coś znacznie szerszego, to rodzaj inwestycji społecznej na przyszłość i perspektywa budowania dobrych relacji zarówno z klientem, partnerem biznesowym, pracownikiem, jak i z lokalną społecznością.

    Opłacalności polityki odpowiedzialnego biznesu dowodzą badania przeprowadzone niedawno w Stanach Zjednoczonych na 1200 firmach, które wprowadziły je w praktyce.

     – Okazało się, że po kilku latach wykres rentowności układał się w kształt litery U, czyli najpierw inwestycja, następnie pewien punkt krytyczny, a potem piękny wzrost do góry. Firmy zatem zyskiwały nie tylko pod względem wizerunkowym, ale także jakościowym i rozwojowym – mówi Jaworska-Rutkowska.

    Edukacja i zdrowe odżywianie się dzieci

    Wśród „społecznie odpowiedzialnych” działań podejmowanych przez Jerónimo Martins Polska są zarówno paczki żywnościowe przekazywane dzieciom pozostającym pod opieką Caritas Polska, jak i realizowana jest działalność edukacyjna. Przykładem jest tu akcja „Czytaj Etykiety”, prowadzona wspólnie z Instytutem Żywności i Żywienia. W ramach tego programu klienci sklepów mogą skorzystać z porad dietetyków, którzy uczą ich jak właściwie czytać etykiety pod kątem elementów składowych produktu.

    W 2006 r. Biedronka, we współpracy z Firmami Danone, Lubella, Maspex oraz z Instytutem Matki i Dziecka rozpoczęła sprzedaż i promocję zdrowego zestawu śniadaniowego dla dzieci „Mleczny Start”. Założeniem projektu była walka z niedożywieniem dzieci w Polsce. Do tej pory sprzedano ponad 100 mln produktów.

     – „Mleczny Start” to przykład unikatowego na skalę europejską partnerstwa firm komercyjnych z sektorem publicznym. Biedronka nie czerpie z niego zysków, a oferuje swoje know-how w zakresie logistyki – mówi Jaworska-Rutkowska.

    Projekt ten ma być kontynuowany i rozwijany.

    Jerónimo Martins Polska angażuje się także w inne działania edukacyjne skierowane do dzieci, czego przykładem może być projekt „Śniadanie daje Moc”. To także inwestycja społeczna. Projekt ma na celu opracowanie przez ekspertów i wdrożenie do codziennego życia 12 zasad prawidłowego żywienia, jak również szeroka edukację młodzieży w tym zakresie. Dotychczas w projekcie wzięło udział ponad 4 tys. szkół.

    Jerónimo Martins to największy koncern spożywczy w Portugalii. Na polskim rynku firma działa od 1995 r. Jest właścicielem największej sieci detalicznej w Polsce  Biedronka., a także sieci aptek Na Zdrowie oraz drogerii Hebe. Od 1995 r. Grupa zainwestowała w Polsce ponad 8 mld zł. Marka Biedronka stała sie jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.