Mówi: | Anetta Jaworska-Rutkowska |
Funkcja: | Kierownik ds. Relacji Zewnętrznych i CSR |
Firma: | Jerónimo Martins Polska |
Właściciel sieci sklepów Biedronka buduje markę przy pomocy społecznej odpowiedzialności biznesu
W Jerónimo Martins Polska polityka społecznej odpowiedzialności biznesu nie ogranicza się tylko do działalności charytatywnej. Właściciel sieci Biedronka oprócz zbiórek żywności prowadzi wiele różnych akcji, które mają promować odpowiedzialne postawy konsumpcyjne, pro-ekologiczne i pro-zdrowotne.
– CSR (corporate social responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu – red.) często jest postrzegana jako czysto charytatywna działalność firmy, taka jak paczki dla dzieci, dotacje czy zbiórki żywności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jerónimo Martins Polska. – Tymczasem CSR to coś znacznie szerszego, to rodzaj inwestycji społecznej na przyszłość i perspektywa budowania dobrych relacji zarówno z klientem, partnerem biznesowym, pracownikiem, jak i z lokalną społecznością.
Opłacalności polityki odpowiedzialnego biznesu dowodzą badania przeprowadzone niedawno w Stanach Zjednoczonych na 1200 firmach, które wprowadziły je w praktyce.
– Okazało się, że po kilku latach wykres rentowności układał się w kształt litery U, czyli najpierw inwestycja, następnie pewien punkt krytyczny, a potem piękny wzrost do góry. Firmy zatem zyskiwały nie tylko pod względem wizerunkowym, ale także jakościowym i rozwojowym – mówi Jaworska-Rutkowska.
Edukacja i zdrowe odżywianie się dzieci
Wśród „społecznie odpowiedzialnych” działań podejmowanych przez Jerónimo Martins Polska są zarówno paczki żywnościowe przekazywane dzieciom pozostającym pod opieką Caritas Polska, jak i realizowana jest działalność edukacyjna. Przykładem jest tu akcja „Czytaj Etykiety”, prowadzona wspólnie z Instytutem Żywności i Żywienia. W ramach tego programu klienci sklepów mogą skorzystać z porad dietetyków, którzy uczą ich jak właściwie czytać etykiety pod kątem elementów składowych produktu.
W 2006 r. Biedronka, we współpracy z Firmami Danone, Lubella, Maspex oraz z Instytutem Matki i Dziecka rozpoczęła sprzedaż i promocję zdrowego zestawu śniadaniowego dla dzieci „Mleczny Start”. Założeniem projektu była walka z niedożywieniem dzieci w Polsce. Do tej pory sprzedano ponad 100 mln produktów.
– „Mleczny Start” to przykład unikatowego na skalę europejską partnerstwa firm komercyjnych z sektorem publicznym. Biedronka nie czerpie z niego zysków, a oferuje swoje know-how w zakresie logistyki – mówi Jaworska-Rutkowska.
Projekt ten ma być kontynuowany i rozwijany.
Jerónimo Martins Polska angażuje się także w inne działania edukacyjne skierowane do dzieci, czego przykładem może być projekt „Śniadanie daje Moc”. To także inwestycja społeczna. Projekt ma na celu opracowanie przez ekspertów i wdrożenie do codziennego życia 12 zasad prawidłowego żywienia, jak również szeroka edukację młodzieży w tym zakresie. Dotychczas w projekcie wzięło udział ponad 4 tys. szkół.
Jerónimo Martins to największy koncern spożywczy w Portugalii. Na polskim rynku firma działa od 1995 r. Jest właścicielem największej sieci detalicznej w Polsce – Biedronka., a także sieci aptek Na Zdrowie oraz drogerii Hebe. Od 1995 r. Grupa zainwestowała w Polsce ponad 8 mld zł. Marka Biedronka stała sie jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-24: Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.