Newsy

Zakupy online w zagranicznych sklepach będą łatwiejsze

2012-03-01  |  06:30
Mówi:Krzysztof Furtan
Firma:Kancelaria Prawna Deloitte Legal
  • MP4
    Ok. 10 tys. sklepów będzie musiało dostosować się do jednolitych zasad, które będą obowiązywać w UE. Państwa członkowskie mają 2 lata na wdrożenie unijnej dyrektywy. Klienci w sieci będą lepiej chronieni, ale koszty poniosą przedsiębiorcy.

    Prawa konsumenta w krajach członkowskich są chronione, ale w każdym inaczej.
     - Dyrektywa rozszerza dotychczasową ochronę, która w regulacjach w Kodeksie Cywilnym czy w poszczególnych ustawach ochrony konsumenckiej obecnie istnieje. Dyrektywa ujednolici te zasady w całej UE: począwszy od okresu na odstąpienie od umowy - wszędzie ten okres będzie taki sam, będzie wynosił 14 dni - poprzez poszczególne obowiązki, np. zwrot kosztów przesyłki towarów czy określony termin na dokonanie tego zwrotu - wymienia Krzysztof Furtan z Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.

    Ponadto w całej UE będzie jednakowy formularz odstąpienia od umowy. Wyeliminowane zostaną również opłaty za korzystanie z kart kredytowych i infolinii prowadzonych przez przedsiębiorców.

    Według ekspertów ujednolicenie zasad spowoduje, że konkurencja na polskim rynku stanie się silniejsza. Ale z drugiej strony europejskie rynki będą łatwiej dostępne dla polskich przedsiębiorców.

     - Pojawia się pewna perspektywa dla  przedsiębiorców do tego, żeby działać na obcych rynkach, a dodatkowo dla konsumentów, żeby odnaleźć tańsze produkty na takich samych zasadach kupowane w innych państwach UE. Na pewno może to spowodować pojawienie się, nowych pomysłów na biznes, chociażby takich jak porównywarka europejska albo porównywarki dotychczas istniejące, ale tłumaczone na języki ojczyste państw UE - uważa Krzysztof Furtan.

    Oprócz nowych możliwości dyrektywa stwarza dla przedsiębiorców dodatkowe koszty, związane choćby z dostosowaniem regulaminów, formularzy zamówień czy zwrotami kosztów przesyłki. Zainteresowani europejskim rynkiem będą musieli zainwestować w tłumaczenie stron internetowych czy obsługę kurierską.

     - Przedsiębiorcy będą mieli dodatkowe koszty, będzie im trudniej i  pytanie, czy będą jeszcze bardziej obniżać swoją marżę, która w przypadku handlu internetowego i tak jest bardzo mała. Czy po prostu wszelkie dodatkowe koszty przeniosą na konsumentów i tym samym efekt, który miała wywołać dyrektywa, nie będzie spełniony - zastanawia się Krzysztof Furtan z Deloitte Legal.

    W opinii Komisji Europejskiej dyrektywa, przyjęta w październiku ubiegłego roku, ma za zadanie zwiększyć ochronę konsumentów w sieci, ale też pobudzić transgraniczny handel w sieci. Mimo że zakupy online stają się coraz popularniejsze, tylko 6 proc. konsumentów w UE decyduje się na zakup w internetowym sklepie zagranicznym.

     - Według Komisji handel internetowy rozwija się dynamicznie, ale w poszczególnych państwach UE, czyli jest fragmentaryczny. Jej celem jest też minimalizacja barier pomiędzy państwami UE - mówi Anna Ostrowska Tomańska, adwokat w Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.

    Państwa członkowskie mają 2 lata, żeby dostosować krajowe przepisy do wymogów dyrektywy. W Polsce zajmie się tym zespół w resorcie sprawiedliwości.

     - Musimy wprowadzić nowe przepisy do grudnia 2013 roku tak, aby mogły one zacząć obowiązywać na rynku od czerwca 2014 roku. Czyli po ich uchwaleniu przedsiębiorcy będą mieli jeszcze pół roku na dostosowanie swojej działalności, regulaminów sklepów internetowych, przejrzenie umów, ewentualnie na ekspansje na inne rynki - podkreśla Anna Ostrowska Tomańska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.