Mówi: | Łukasz Jadaś |
Funkcja: | starszy specjalista ds. badań i produktów |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: We wrześniu najczęściej cytowano gazety codzienne. W pierwszej trójce jest też stacja radiowa
„Wprost” nie jest już najczęściej cytowanym tytułem w Polsce. Na szczyt rankingu przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów we wrześniu wróciły dwa największe dzienniki: „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”. Najchętniej poruszanym tematem były roszady w polskim rządzie.
– Wrzesień jest pierwszym od czerwca miesiącem, w którym do czołówki zestawienia wracają „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” – mówi agencji informacyjnej Newseria Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów. – Wcześniej liderem zestawienia przez trzy miesiące był nieprzerwanie tygodnik „Wprost”, głównie z uwagi na doniesienia związane z aferą taśmową.
We wrześniu teksty „Gazety Wyborczej” przywoływano w innych mediach 460 razy, zaś „Rzeczypospolitej” – 456 razy. Pierwszą trójkę najczęściej cytowanych polskich mediów zamykała we wrześniu stacja radiowa RMF FM z 282 cytowaniami. „Wprost”, cytowany we wrześniu 265 razy, spadł na czwartą pozycję, zaś telewizyjna stacja TVN24, cytowana 163 razy, była piąta.
– Wśród stacji telewizyjnych najbardziej opiniotwórcza była TVN24, przed stacją TVN i TVP2 – informuje Łukasz Jadaś. – Wśród rozgłośni radiowych dominowało radio RMF FM, przed TOK FM oraz Radiem ZET. Wśród tygodników na pierwszym miejscu był „Wprost”, który we wrześniu zanotował ponad 250 cytowań, znajdując się tym samym przed „Newsweekiem” oraz „Polityką”.
TVN cytowany był we wrześniu 112 razy, a TVP2 – 45 razy. Na TOK FM inne media powoływały się 130 razy, zaś na Radio ZET – 74 razy.
W rankingu IMM wśród miesięczników najczęściej, bo 37 razy, cytowany był we wrześniu „Forbes”. Wyprzedził on między innymi cytowany 19 razy „Twój Styl” oraz trzynastokrotnie cytowane „Perspektywy”. Najpopularniejszym pod tym względem portalem września był serwis TVN24 (56 cytowań), przed portalem Onet.pl (55 cytowań) i serwisem Natemat.pl (36 cytowań). Najczęściej cytowanym medium ekonomicznym w ubiegłym miesiącu był dziennik „Puls Biznesu”, do którego tekstów odwoływano się 72 razy, przed wspomnianym już miesięcznikiem „Forbes” oraz serwisem Money.pl (30 cytowań).
– W poprzednich miesiącach najczęściej poruszanymi tematami w mediach były afera taśmowa i konflikt na Ukrainie. We wrześniu zdecydowanie zdominowały je roszady w polskim rządzie – podkreśla Łukasz Jadaś. – Najpierw był to wybór premiera Donalda Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej, później komentarze związane ze spekulacjami na temat składu nowego rządu premier Ewy Kopacz.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-05-23: Obawiamy się o nasze dane, ale udostępniamy je chętnie w social mediach. Eksperci ostrzegają przed nieprzemyślanym relacjonowaniem życia
- 2024-06-03: Polacy nie mają świadomości, jak wiele informacji na swój temat udostępniają w internecie. Dane te są wykorzystywane przez cyberprzestępców
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
- 2023-11-20: W mózgach samotników zanika granica między realnymi osobami a postaciami z seriali czy książek. Taka relacja daje im poczucie przynależności
- 2023-10-12: Oznaczenie produktu jako wegański może zniechęcać konsumentów. Rezygnacja z etykiet pierwszym krokiem do zmiany nawyków żywieniowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027
Polityka
Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio
W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.
IT i technologie
Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań
Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.