Mówi: | Łukasz Jadaś |
Funkcja: | starszy specjalista ds. badań i produktów |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: We wrześniu najczęściej cytowano gazety codzienne. W pierwszej trójce jest też stacja radiowa
„Wprost” nie jest już najczęściej cytowanym tytułem w Polsce. Na szczyt rankingu przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów we wrześniu wróciły dwa największe dzienniki: „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”. Najchętniej poruszanym tematem były roszady w polskim rządzie.
– Wrzesień jest pierwszym od czerwca miesiącem, w którym do czołówki zestawienia wracają „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” – mówi agencji informacyjnej Newseria Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów. – Wcześniej liderem zestawienia przez trzy miesiące był nieprzerwanie tygodnik „Wprost”, głównie z uwagi na doniesienia związane z aferą taśmową.
We wrześniu teksty „Gazety Wyborczej” przywoływano w innych mediach 460 razy, zaś „Rzeczypospolitej” – 456 razy. Pierwszą trójkę najczęściej cytowanych polskich mediów zamykała we wrześniu stacja radiowa RMF FM z 282 cytowaniami. „Wprost”, cytowany we wrześniu 265 razy, spadł na czwartą pozycję, zaś telewizyjna stacja TVN24, cytowana 163 razy, była piąta.
– Wśród stacji telewizyjnych najbardziej opiniotwórcza była TVN24, przed stacją TVN i TVP2 – informuje Łukasz Jadaś. – Wśród rozgłośni radiowych dominowało radio RMF FM, przed TOK FM oraz Radiem ZET. Wśród tygodników na pierwszym miejscu był „Wprost”, który we wrześniu zanotował ponad 250 cytowań, znajdując się tym samym przed „Newsweekiem” oraz „Polityką”.
TVN cytowany był we wrześniu 112 razy, a TVP2 – 45 razy. Na TOK FM inne media powoływały się 130 razy, zaś na Radio ZET – 74 razy.
W rankingu IMM wśród miesięczników najczęściej, bo 37 razy, cytowany był we wrześniu „Forbes”. Wyprzedził on między innymi cytowany 19 razy „Twój Styl” oraz trzynastokrotnie cytowane „Perspektywy”. Najpopularniejszym pod tym względem portalem września był serwis TVN24 (56 cytowań), przed portalem Onet.pl (55 cytowań) i serwisem Natemat.pl (36 cytowań). Najczęściej cytowanym medium ekonomicznym w ubiegłym miesiącu był dziennik „Puls Biznesu”, do którego tekstów odwoływano się 72 razy, przed wspomnianym już miesięcznikiem „Forbes” oraz serwisem Money.pl (30 cytowań).
– W poprzednich miesiącach najczęściej poruszanymi tematami w mediach były afera taśmowa i konflikt na Ukrainie. We wrześniu zdecydowanie zdominowały je roszady w polskim rządzie – podkreśla Łukasz Jadaś. – Najpierw był to wybór premiera Donalda Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej, później komentarze związane ze spekulacjami na temat składu nowego rządu premier Ewy Kopacz.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
- 2023-11-20: W mózgach samotników zanika granica między realnymi osobami a postaciami z seriali czy książek. Taka relacja daje im poczucie przynależności
- 2023-10-12: Oznaczenie produktu jako wegański może zniechęcać konsumentów. Rezygnacja z etykiet pierwszym krokiem do zmiany nawyków żywieniowych
- 2023-11-06: Użytkownicy social mediów są narażeni na mowę nienawiści i treści ekstremistyczne. Polityki ochronne serwisów wciąż mają poważne luki
- 2023-10-03: Filip Chajzer: Postanowiłem oderwać od siebie hasło show-biznes i postawić tylko na biznes
- 2023-10-30: Scrollowanie na nowych zasadach. Użytkownicy z większym wpływem na podpowiadane treści w mediach społecznościowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.