Newsy

3,8 mln zł dziennie przynosi system viaTOLL. Od 1 września kolejne drogi będą płatne

2014-08-26  |  06:45

1 września zostanie poszerzona sieć dróg płatnych dla samochodów ciężarowych. W przyszłym tygodniu do systemu viaTOLL zostanie włączonych około 264 km tras różnych kategorii. Miesiąc później płatna sieć powiększy się o kolejne 58 km.

System w tym roku powiększy się do 2917 km. Rozszerzenie będzie następowało w dwóch etapach: 1 września i 1 października – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dorota Prochowicz, rzeczniczka systemu viaTOLL.

Od września płatne stanie się osiem nowych odcinków dróg, w tym dwa odcinki autostrady A1, od węzła Czerniewice do węzła Włocławek Zachód oraz od Świerklan do granicy w Gorzyczkach, odcinek autostrady A4 od węzła Jarosław Zachód do Korczowej. Płatne będą również dwa odcinki drogi S8, od węzła Syców Wschód do węzła Wieluń i od węzła Łask do węzła Rzgów, odcinek od węzła Pabianice Północ do węzła Róża na trasie S14, odcinek od węzła Rzeszów Zachód do węzła Świlcza na trasie S19 oraz na drodze krajowej nr 90 odcinek pomiędzy miejscowościami Jeleń i Baldram z mostem na Wiśle w Kwidzynie.

W październiku system viaTOLL obejmie jeszcze dwa odcinki dróg, od węzła Włocławek Zachód do węzła Kowal na autostradzie A1 oraz od węzła Dębica Wschód do węzła Rzeszów Północ na A4.

Dzienne wpływy z systemu osiągają 3,8 mln zł – informuje Prochowicz. – Najbardziej dochodowymi drogami w Polsce są autostrady, zwłaszcza A4, gdzie wpływy z ostatniego półrocza sięgnęły 180 mln zł, i A2, gdzie wyniosły one 80 mln zł. Kolejnymi drogami w tym rankingu są S8, S7, DK92 oraz A1.

Opłaty za korzystanie z dróg w systemie viaTOLL są obowiązkowe dla wszystkich autobusów oraz samochodów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Dziś korzysta z niego ponad 815 tys. pojazdów należących do 449 tys. zarejestrowanych użytkowników, głównie firm.

System viaTOLL został zaprojektowany i wybudowany po to, by do Krajowego Funduszu Drogowego trafiały środki na budowę, modernizację i utrzymanie dróg płatnych w Polsce – deklaruje rzeczniczka. – System spełnia swoje zadanie, bo od 2011 roku do końca lipca bieżącego roku wpłynęło do KFD ponad 3,313 miliarda złotych. Są to środki w całości do dyspozycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Docelowo w roku 2018 elektroniczny system poboru opłat viaTOLL ma objąć w całej Polsce ok. 7 tys. km dróg. O poszerzeniu systemu decyduje Rada Ministrów, wydając stosowne rozporządzenie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.