Mówi: | Hanna Gronkiewicz-Waltz |
Funkcja: | Prezydent Warszawy |
Bez opóźnień przy budowie metra. Koszty budowy też nie wzrosną
Od dwóch do czterech miesięcy potrwa naprawa tunelu pod Wisłostradą. – Jeśli to wszystko potrwa około trzech miesięcy, to myślę, że nie będzie miało istotnego wpływu na harmonogram prac na budowie metra – zapewnia Hanna Gronkiewicz–Waltz, prezydent Warszawy. Jeśli nie pojawią się dodatkowe trudności to II linia ruszy w 2014 roku. Koszty jej budowy się nie zwiększą, bo przetarg był ryczałtowy.
Opóźnień nie będzie, bo – jak podkreśla prezydent miasta – prace trwają równolegle na wszystkich siedmiu stacjach nowej linii. Kilkutygodniowe wstrzymanie prac na stacji Powiśle nie powinno wpłynąć na harmonogram budowy, zwłaszcza że prace tam były bardzo zaawansowane.
– Przy tak dużej inwestycji zawsze coś się może zdarzyć, ale mam nadzieję, że w 2014 roku mieszkańcy pojadą nową linią – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Hanna Gronkiewicz–Waltz.
Do awarii doszło w połowie sierpnia. W trakcie budowy stacji Powiśle drugiej linii metra robotnicy natrafili na ciek wodny, który zalał stację. Przy okazji woda wymyła też grunt pod tunelem Wisłostrady, który od tego czasu pozostaje zamknięty dla ruchu. Usuwanie skutków wycieku potrwa kilka miesięcy.
– Jeśli chodzi o kwestie naprawy tunelu, czyli wypełnienia pod spodem i z boku mieszanką betonową, to wykonawca powiedział, że potrwa to między 2 a 4 miesiące – mówi prezydent Warszawy.
Przedstawiciele konsorcjum AGP Metro Polska, które buduje drugą linię stołecznego metra informują, że w czasie awarii spod drogowego tunelu ubyło ok. 6,5 tys. metrów sześciennych wody i ziemi. Teraz ten ubytek trzeba uzupełnić. Trwają badania, jaką mieszanką to zrobić. Potem nastąpi wypełnienie ubytku i umocnienie gruntu wokół budowanej stacji Powiśle.
– Ta technologia zabezpieczy stację i cały tunel. W pewnym sensie lepiej, że to się wydarzyło wcześniej niż później. Teraz to zostanie wzmocnione. To jest jedyna stacja blisko lewego brzegu, więc jeżeli ona będzie dokładnie przejrzana, to już nie będzie żadnego ryzyka – zapewnia Hanna Gronkiewicz–Waltz.
Budowie metra woda już nie powinna zagrozić, ale innym inwestycjom może. Prezydent Warszawy podkreśla, że podobne wodne soczewki mogą znajdować się na długim odcinku wzdłuż Wisły, co będą musiały uwzględnić przyszłe plany na tym terenie, np. projektowane przez miasto bulwary wiślane.
– Nie mamy informacji, żeby to wpłynęło na koszt budowy metra – podkreśla Hanna Gronkiewicz–Waltz. – Przetarg był ryczałtowy, czyli w tym przypadku będzie płacił wykonawca albo jego ubezpieczyciel, w zależności od tego, jaką zawarli umowę. Bywają takie inwestycje, jak chociażby kiedyś Krakowskie Przedmieście, gdzie pewne rzeczy są ustalane na drodze ugody sądowej, jeżeli się okazuje, że są rzeczy nieprzewidziane – dodaje.
Budowniczym drugiego warszawskiego metra sen z powiek spędzają także pozostałości po II wojnie światowej. Prace przy budowie wstrzymywane są każdorazowo, kiedy znajdowany jest niewybuch, nawet niewielkich rozmiarów. W ciągu dwóch lat znaleziono ich już ponad 600, największy pod koniec sierpnia na Placu Powstańców Śląskich, obok siedziby Narodowego Banku Polskiego.
Czytaj także
- 2025-03-05: Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-08-06: Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Handel
Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.