Newsy

Coraz więcej dróg w viaTOLL. Od 30 marca kolejne 160 km w systemie

2013-03-29  |  06:40
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4
  • 30 marca, już po raz drugi w tym roku, rozszerzony został system viaTOLL. Zgodnie z wytycznymi GDDKiA opłaty dla aut ważących powyżej 3,5 tony zostały wprowadzone na kolejnych 160 km dróg. Kolejne rozszerzenia planowane są na lipiec oraz jesień. Opłaty w systemie mają między innymi motywować przewoźników do zakupu nowych, bardziej ekologicznych pojazdów, za których przejazd płacą mniej.

     – Zgodnie z instrukcjami, jakie dostajemy od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obejmujemy systemem kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Przedsiębiorcy, którzy korzystają akurat z tych dróg, będą musieli uiszczać opłatę za przejazd w formie elektronicznej, uprzednio się zarejestrowawszy – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

    Jak podkreśla Cywiński, obowiązek rejestracji nie powinien stanowić dla przewoźników problemu, bo większość z nich już posiada odpowiednie urządzenia pokładowe. Do tej pory spółka wydała ich ponad 1,1 mln.

    Od jutra elektronicznymi opłatami zostaną objęte: 100-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 między Piotrkowem a Radziejowicami, droga krajowa nr 79 na odcinku Jaworzno – węzeł Modlniczka, oraz fragmenty drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej nr 7.

    To już drugie rozszerzenie systemu elektronicznego poboru opłat w tym roku. Pierwsze miało miejsce 12 stycznia, a następne jest planowane na lipiec. Wtedy opłatami zostanie objęte blisko 400 km dróg i autostrad.

     – Sądzę, że będzie jeszcze co najmniej jedno rozszerzenie na jesieni. Oczekujemy na instrukcje z GDDKiA dotyczące kolejnych dróg, na których ma być rozbudowany system viaTOLL – wyjaśnia Marek Cywiński.

    Dyrektor generalny Kapsch podkreśla, że system, którym zarządza jego spółka, jest sprawiedliwy – opłata naliczana jest tylko za przejechane kilometry po drogach najlepszej jakości. Co ważne, opłaty w systemie viaTOLL zostały tak skonstruowane, by promować korzystanie z bardziej przyjaznych środowisku samochodów.

     – W Polsce, tak jak w niektórych innych europejskich systemach, wysokość opłaty zależy również od kategorii emisji spalin. Ci, którzy mają najniższą emisję spalin płacą dwukrotnie mniej niż ci, którzy jeżdżą pojazdami dość mocno zanieczyszczającymi – podkreśla Cywiński.

    Według niego widać wpływ systemu na proekologiczne działania przewoźników. W ostatnim czasie o 20 proc. wzrosła liczba sprzedanych nowych, bardziej ekologicznych pojazdów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.