Mówi: | Jarosław Waszkiewicz |
Firma: | Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej |
Elektroniczny pobór opłat na wszystkich autostradach. Wspólne cenniki nie wchodzą jednak w grę
Resort transportu rozmawia z koncesjonariuszami autostrad na temat wprowadzenia wspólnego elektronicznego systemu poboru opłat. Niezbędne są do tego zmiany przepisów prawa. Ministerstwo podkreśla jednak, że nie ma możliwości wprowadzenia wspólnego cennika lub kategoryzacji pojazdów, lecz można jedynie ujednolicić technicznie sposób płatności.
– Oznacza to tzw. techniczną interoperacyjność systemów opłat. Natomiast wszystkie tego rodzaju prace nie wkraczają w inny aspekt ujednolicenia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Waszkiewicz z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Wyjaśnia: – Po prostu nie mogą dotyczyć takich zakresów jak kategoryzacja pojazdów czy wysokość opłat ustalanych we wszystkich systemach.
Obecnie na autostradach koncesyjnych, czyli A1 od Gdańska do Torunia, A2 od granicy z Niemcami w Świecku do Konina oraz A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem nie działa elektroniczny system poboru opłat viaTOLL. Wszyscy kierowcy, również ci posiadający urządzenie viaBOX muszą płacić za przejazd w puntach poboru opłat.
Waszkiewicz podkreśla, że resort transportu rozmawia z koncesjonariuszami, czyli firmami Gdańsk Transport Company, Autostrada Wielkopolska oraz Stalexport Autostrada Małopolska. Podkreśla jednak, że wprowadzenie jednolitego elektronicznego poboru opłat na wszystkich polskich autostradach jest kwestią indywidualnych rozmów i negocjacji warunków takich porozumień.
– Ta praca jest prowadzona dwutorowo. Po pierwsze, analizowane są obowiązujące przepisy prawne i prawdopodobnie będzie konieczność ich zmiany w tym zakresie. Czyli jedna ścieżka to są kwestie legislacyjne. Druga rzecz to rozmowy z poszczególnymi poborcami pobierającymi opłaty, czyli naszymi koncesjonariuszami – dodaje Waszkiewicz.
Czytaj także
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
- 2021-11-30: Od 1 grudnia manualny pobór opłat na państwowych autostradach przestanie działać. Kierowcy osobówek będą płacić przez system e-TOLL lub kupować e-bilety
- 2021-02-25: Pandemia uszczupliła budżet Wrocławia o ponad 200 mln zł. Mimo to miasto kontynuuje pakiet pomocowy dla firm i nie rezygnuje z dużych inwestycji
- 2021-02-10: To już ostatnia prosta do wprowadzenia nowego systemu opłat drogowych. Testowany e-TOLL zacznie działać od kwietnia
- 2020-09-29: W Anglii powstaje pierwsza podniebna autostrada dla dronów. Może zrewolucjonizować ich rolę w transporcie [DEPESZA]
- 2020-08-31: Kolejne kraje dołączają do europejskiego systemu opłat drogowych. To ułatwienie dla kierowców i właścicieli firm transportowych
- 2020-07-03: Trwają prace nad nowym systemem poboru opłat drogowych. Od 2021 roku będzie oparty na geolokalizacji i pozwoli płacić np. smartfonem
- 2019-05-22: GDDKiA zlikwiduje przed wakacjami nieczynny punkt poboru opłat na A2. Bez dotkliwych strat dla kasy państwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.