Newsy

Europa przestawia się na oświetlenie LED-owe. Wraz z poprawą sytuacji w branży budowlanej rośnie jego sprzedaż

2015-09-03  |  06:35

W ciągu siedmiu miesięcy tego roku, jak podał Główny Urząd Statystyczny, rozpoczęto w Polsce budowę 95,5 tys. mieszkań. To o 11,7 proc. więcej niż w tym samym czasie 2014 roku. Poprawa sytuacji w branży ma znaczenie dla firm, które produkują materiały budowlane i wykończeniowe, w tym oświetlenie. Z prognoz wynika, że za dwa lata 56 proc. oświetlenia w Unii Europejskiej będzie wykonane w technologii LED.

– Sprzedaż sprzętu elektrycznego i oświetlenia jest ściśle powiązana ze wzrostem produkcji budowlano-montażowej – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Gawrylak, prezes zarządu ES-System. – Jeśli branży budowlanej idzie dobrze, to i przemysł oświetleniowy rośnie. Dziś widzimy wzrosty produkcji budowlano-montażowej i pochodną tego wzrostu jest również wzrost zapotrzebowania na produkty oświetleniowe, w tym w głównej mierze na produkty LED-owe. Ich sprzedaż w II kw. wzrosła do ponad 46 proc. W całości sprzedaży eksportowej udział LED wyniósł 56 proc. na koniec I półrocza 2015.

Pochodną rozwoju rynku oświetleniowego jest poprawa wyników spółki ES-System w ostatnim półroczu. Spółka podaje, że w tym czasie miała ponad 82 mln zł przychodu, czyli aż o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk netto, jaki spółka osiągnęła, bliski był 2,5 mln zł wobec symbolicznego zysku w wysokości 18 tys. zł rok wcześniej.

– Unia Europejska prognozuje, że do 2017 roku średnio w całej Europie, w całej Unii Europejskiej, ponad 56 proc. to będą oświetlenia LED-owe mówi Rafał Gawrylak. W przypadku Polski mamy więc jak najbardziej możliwość rozwoju, a w przypadku Europo te 58 proc. w 2017 roku na pewno zostanie przekroczone. Za granicą obserwujemy również rozwój oświetlenia ulicznego, ponieważ państwa inwestują w jego modernizację.

Polska spółka działa na szybko rosnącym rynku, ale jednocześnie rynku bardzo konkurencyjnym. Podobne artykuły sprzedaje wiele firm z Azji. Dzięki temu  ceny i marże spadają, ale jak podkreśla prezes ES-Systemu, produkty sprawdzone, które gwarantują jakość, w dalszym ciągu są w cenie.

– Dzięki pewnej indywidualizacji potrzeb klienta, krótkim terminom realizacji i jakości, którą firma może zaproponować, jesteśmy w stanie realizować wyższe marże, aniżeli uzyskiwane tylko ze sprzedaży produktów pochodzących z Dalekiego Wschodu. Natomiast jest już tendencja, żeby ceny obniżać. Tanieją komponenty, zmieniają się technologie. Modernizujemy je i dzięki temu jesteśmy w stanie również obniżyć koszty wytwarzania, oczywiście przy zachowaniu jakości.

Spółka z zadowoleniem dostrzega, że rośnie zainteresowanie rozwiązaniami LED-owymi, czyli technologicznie bardziej zaawansowanymi od stosowanych dotąd. Użytkownicy są bardziej świadomi i doceniają zalety światła, które kupują, a także stawiają duże wymagania odnośnie do jego parametrów technicznych. Chcą mieć dobrze oświetlone pomieszczenia, spełnione normy zakresu temperatury barwowej, zakresu ochrony fotobiologicznej oraz pewność, że te produkty, które będą wykorzystywać, nie będą szkodzić ich zdrowiu i nie będą miały negatywnego wpływu na ich życie.

– Przyszłością jest na pewno rodzaj intuicyjnego sterowania, które będzie powodowało, że użytkownik wchodząc do pomieszczenia, nie będzie szukał przełącznika na ścianie – zapowiada prezes Rafał Gawrylak z ES-System. – Temperatury barwowe oświetlenia będą się dostosowywały do nastroju czy sytuacji zewnętrznej, która panuje w danym budynku. Na pewno czeka nas wiele zmian i na pewno pojawią się systemy autonomiczne, powiązane z internetem,  mówimy jednak o czymś, czego dzisiaj nie znamy albo czego dzisiaj jeszcze nie ma w produkcji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.