Newsy

Firmy z branży infrastrukturalnej łączą siły. Będą współpracować w ramach klastra technologicznego

2013-04-23  |  06:30
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4
  • Firmy infrastrukturalne zjednoczyły się w ramach Klastra „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury”, by wspólnie przeprowadzić badania i analizy branżowe oraz upowszechniać ich wyniki. Współpracować będą m.in. Politechnika Śląska, Akademia Leona Koźmińskiego, Kapsch Telematic Services i Lotos Asfalt.

    Dzięki tej współpracy możliwe będzie także pozyskanie funduszy unijnych i krajowych, które członkowie klastra przeznaczą m.in. na badania.

    W ramach Klastra będą działać grupy tematyczne. Politechnika Śląska będzie liderem grupy Innowacyjne technologie w transporcie szynowym. Akademia Leona Koźmińskiego przewodzić będzie grupie zajmującej się tematyką zarządzania systemami transportowymi. Natomiast Kapsch Telematic Services służyć będzie swoim doświadczeniem w tematyce nowoczesnego zarządzania mobilnością poprzez inteligentne systemy transportowe.

     – Firma, niezależnie od wprowadzania innowacji, chce się tą wiedzą dzielić, by ona stała się powszechna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zostaliśmy zaproszeni do tego Klastra.

    Jak wyjaśnia, wiąże się to z filozofią działania firmy, która chce prowadzić działania edukacyjne, zarówno pośród tych, którzy będą wdrażać rozwiązania w zakresie inteligentnych rozwiązań transportowych, jaki i ich przyszłych użytkowników. Dyrektor generalny podkreśla, że innowacyjność Kapscha polega na rozwoju w oparciu o własne badania, jak i wymianę wiedzy oraz doświadczeń ze wszystkimi, którzy chcą na tym polu współpracować. Klaster będzie umożliwiał taką współpracę.

     – Przyłączyły się do niego również dwie uczelnie. Mam nadzieję, że to dopiero początek i z czasem więcej uczelni do tego programu przystąpi – mówi Marek Cywiński.

    Otwiera to drogę do kształcenia studentów w tym zakresie. Będą oni mogli korzystać z licznych stażów i praktyk, m.in. w firmie Kapsch.

     – To możliwość wprowadzenia innowacji nie tylko w zakresie technicznym, ale i organizacyjnym, finansowym, a także w zakresie poprawy życia mieszkańców miast. Chodzi tu np. o rozwój Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) będącego sztandarowym programem, który chcemy w Polsce realizować  – mówi dyrektor generalny firmy.

    Wiąże się to z szerszą ideą tzw. smart city, czyli projektem inteligentnych miast. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, m.in. z zakresu infrastruktury, miasta mają się stać przyjazne, bezpieczne, o wysokich standardach ochrony środowiska.

    Powstały Klaster „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury” jest otwarty na nowych członków. Niewykluczone więc, że w jego działanie włączą się wkrótce kolejne podmioty.

    Pomysłodawcami tej inicjatywy są prof. Adam K. Prokopowicz, dyrektor Centrum Innowacji Transportowych i Infrastrukturalnych oraz Anna Dąbrowska, prezes zarządu Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych, która pełni funkcję koordynatora Klastra.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.