Mówi: | Krzysztof Witoń |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Hawe S.A. |
HAWE pracuje nad stworzeniem sieci światłowodowej o nieograniczonej przepustowości
Stworzenie sieci światłowodowej o nieograniczonej przepustowości, która umożliwi internautom nie tylko dostęp do treści, ale i do aplikacji – to cel, jaki stawia sobie spółka Hawe. Temu ma służyć projekt FTTH, czyli światłowód do domu. Trwają prace nad jego harmonogramem. Spółka chce budować sieć przede wszystkim na zlecenie operatorów, ale nie wyklucza również realizacji zamówień od klientów indywidualnych.
Jak zapewnia prezes Krzysztof Witoń, spółka pracuje nad harmonogramem najnowszego projektu FTTH [Fiber to the Home], czyli budowania ostatniej mili sieci światłowodowej. Przede wszystkim chce działać w modelu partnerskim na zlecenie operatorów telekomunikacyjnych.
– Drugi to model otwarty. Jeżeli będę budował sieć na zlecenie operatora dla jednego klienta, i jego sąsiad poprosi również o podłączenie światłowodu, to będę to realizować. Ten sąsiad jako klient indywidualny będzie mógł wybrać sobie operatora, czy chce podpisać umowę z TP, Polkomtelem czy Exatelem – wyjaśnia Krzysztof Witoń w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Jednak kluczowa w strategii firmy jest współpraca z operatorami, zarówno telefonii komórkowej, dostawców telewizji kablowej i usług internetowych. W ostatnich dniach Hawe zawarła umowę z Polkomtelem na sprzedaż ponad 600 km włókien światłowodowych. Spółka będzie też świadczyć usługi serwisowe na rzecz operatora. Poza tym Hawe rozszerzyła współpracę z Multimedia Polska i TK Telekom, polegającą głównie na wydzierżawieniu operatorom włókien światłowodowych.
– Moim klientem będą operatorzy. Chcę być operatorem infrastruktury, który zabezpiecza przepustowość między operatorem a klientem. Będę zachowywać się tak jak utilities, dostawca zasobów jak gaz, woda czy energia – podkreśla prezes Hawe.
W kolejnych pięciu latach spółka chce mieć 700 tys. linii w technologii FTTH.
– To na dzień dzisiejszy cała filozofia – stworzyć sieć o nieograniczonej przepustowości tak, żeby indywidualny klient zgodnie z Europejską Agendą Cyfrową miał minimum 100 Mbps do domu, do mieszkania czy do firmy – mówi Witoń. – Chcemy poprzez przepustowość otworzyć drzwi nie tylko do treści, ale i do aplikacji, które pomagają realizować swoje plany biznesowe, pomagają uzupełniać edukację czy dokonywać wyborów zakupowych.
Zapewnia, że nie będzie to przywilej tylko mieszkańców bloków na dużych osiedlach i to w większych miastach. Dzięki modelowi otwartemu możliwa będzie budowa sieci również w mniej zaludnionych regionach.
– Jeśli na danym odcinku będzie co najmniej kilku klientów i kilka domów, z całą pewnością inwestycyjnie będzie się to opłacało – przekonuje.
Hawe bierze również udział w budowie sieci dla samorządów. Jest zaangażowana w projekt na Warmii i Mazurach. W kwietniu firma razęm z Alcatel Lucent i TP Teltech podpisały umowę z władzami województwa. W Warmińsko-mazurskiem powstanie w sumie 2 tys. km sieci szerokopasmowej, szkieletowej i dystrybucyjnej i ponad punktów dystrybucyjnych. Inwestycja warta przeszło 300 milionów złotych zostanie zakończona w 2015 roku.
– Warmia i Mazury będą mogły powiedzieć, że są przygotowane do tego, żeby społeczeństwo korzystało z e-administracji, e-medycyny, wszystkich projektów, które na dzień dzisiejszy ze względu na słabą przepustowość, a zatem słabą jakość, nie mogą być wdrażane lub są wdrażane nieefektywnie – tłumaczy prezes spółki.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-03-25: E-głosowanie jest odległą przyszłością. Wymaga wzmocnienia zaufania społecznego i wysokiego poziomu cyberzabezpieczeń
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.