Mówi: | Roman Przybył |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Trakcja S.A. |
Jest porozumienie Trakcji S.A. i PNI. Inwestycje kolejowe będą kontynuowane
Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych (PRKiI) – spółka zależna Trakcji S.A. - doszła do porozumienia z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury w sprawie kontynuowania prac na liniach kolejowych, na odcinku z Wrocławia do Żmigrodu. W Malborku Trakcja S.A. odkupiła sprzęt i materiały pozostawione przez znajdujące się od jesieni w stanie upadłości układowej PNI i może kontynuować roboty. Na Dolnym Śląsku PNI nadal będzie uczestniczyło w pracach w miarę swoich możliwości finansowych. Teraz Trakcja ma na celu odrobienie zaległości spowodowanych miesiącami przestoju na powyższych kontraktach.
– Od początku tej sytuacji spotykaliśmy się z przedstawicielami PNI i klienta, czyli PKP PLK, którego ten problem też dotknął, aby rozwiązać tę sytuację. Po długotrwałych negocjacjach podpisano porozumienia, które rozwiązują większość problemów istniejących na tych dwóch kontraktach – mów Agencji Informacyjnej Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja S.A.
PNI zostało sprywatyzowane przez PKP w 2011 r. Spółkę kupił Budimex, który jednak w sierpniu 2012 r. wstrzymał finansowanie. Doprowadziło to do złożenia wniosku o upadłość układową spółki. Od tego momentu zaczęły się problemy w relacji między PNI a Trakcją S.A. na kontraktach w Malborku i na trasie Wrocław-Żmigród.
Na budowie Lokalnego Centrum Sterowania w Malborku (na trasie Warszawa-Gdynia) Trakcja S.A. była liderem konsorcjum, a PNI jednym z konsorcjantów. Wartość kontraktu to 800 mln zł netto. PNI całkowicie wycofa się z tej inwestycji. Dokonano też rozliczenia, co otwiera drogę do kontynuowania prac. Trakcja S.A. zapowiada, że aby nadrabiać zaległości przy tej inwestycji planuje zwiększenie sił własnych i podwykonawców. Ponieważ zwykle aż dwie trzecie prac wykonują podwykonawcy, dodatkowe zadania to dobra wiadomość dla lokalnych spółek.
Sytuacja przy modernizacji linii Wrocław-Żmigród, wartej 600 mln zł netto, była bardziej skomplikowana, bo PNI było tam liderem konsorcjum. To właśnie ta spółka miała odpowiadać za wypłaty dla konsorcjantów. Obecnie główną rolę odgrywa tam Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia, które należy do grupy Trakcja S.A.
– Sporo czasu zajęła nam zmiana lidera, którym obecnie jest spółka z naszej grupy, PRKiI Wrocław. Dużo czasu zajęły też kwestie wzajemnych rozliczeń i przekazywania sobie pewnych obiektów. Ale na szczęście porozumienie również tę sytuację uporządkowało i możemy organizować jako lider roboty we Wrocławiu – podkreśla Roman Przybył. – Zarządca postanowił kontynuować roboty PNI w takim zakresie, na jaki pozwoli mu finansowanie, jakie posiada obecnie.
Według niego problemy związane z kłopotami finansowymi PNI można było rozwiązać szybciej, gdyby nie obowiązujące w Polsce prawo dotyczące upadłości układowej. Już jesienią należące do Trakcji S.A. PRKiI Wrocław wraz z PKP PLK, PKP Energetyką oraz firmą Dolkom wnioskowali o przekazanie zarządzania PNI zarządcy sądowemu. Zaś na początku lutego PRKiI wnioskowało o zamianę upadłości układowej w likwidacyjną. To przyspieszyłoby proces odstępowania od nierentownych kontraktów przez PNI.
– Uznaliśmy, że lepiej, żeby syndyk odstąpił od kontraktów, których PNI przy braku możliwości finansowania nie mogło realizować tak, by pozostałe firmy w konsorcjum podzieliły się odpowiedzialnością i kosztami. To wydawało nam się lepsze niż utrzymywanie wielomiesięcznej sytuacji patowej, a jak wiadomo na obu tych kontraktach kary umowne za przekroczenie terminu wykonania są powyżej 500 tys. zł za dzień – wyjaśnia prezes Trakcji S.A.
Roman Przybył podkreśla, że opóźnień nie udało się uniknąć. Zapewnia jednak, że jego spółka będzie wiosną walczyć o nadrobienie ich, na ile tylko będzie to możliwe.
Czytaj także
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-12-05: Koszty realizacji inwestycji kolejowych kilkadziesiąt procent wyższe niż przed wybuchem wojny. Branża apeluje o waloryzację kontraktów
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
- 2023-08-04: Duże zainteresowanie przewozem psów koleją. W I półroczu br. w pociągach PKP Intercity podróżowało ponad 100 tys. czworonogów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.