Mówi: | Roman Przybył |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Trakcja S.A. |
Jest porozumienie Trakcji S.A. i PNI. Inwestycje kolejowe będą kontynuowane
Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych (PRKiI) – spółka zależna Trakcji S.A. - doszła do porozumienia z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury w sprawie kontynuowania prac na liniach kolejowych, na odcinku z Wrocławia do Żmigrodu. W Malborku Trakcja S.A. odkupiła sprzęt i materiały pozostawione przez znajdujące się od jesieni w stanie upadłości układowej PNI i może kontynuować roboty. Na Dolnym Śląsku PNI nadal będzie uczestniczyło w pracach w miarę swoich możliwości finansowych. Teraz Trakcja ma na celu odrobienie zaległości spowodowanych miesiącami przestoju na powyższych kontraktach.
– Od początku tej sytuacji spotykaliśmy się z przedstawicielami PNI i klienta, czyli PKP PLK, którego ten problem też dotknął, aby rozwiązać tę sytuację. Po długotrwałych negocjacjach podpisano porozumienia, które rozwiązują większość problemów istniejących na tych dwóch kontraktach – mów Agencji Informacyjnej Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja S.A.
PNI zostało sprywatyzowane przez PKP w 2011 r. Spółkę kupił Budimex, który jednak w sierpniu 2012 r. wstrzymał finansowanie. Doprowadziło to do złożenia wniosku o upadłość układową spółki. Od tego momentu zaczęły się problemy w relacji między PNI a Trakcją S.A. na kontraktach w Malborku i na trasie Wrocław-Żmigród.
Na budowie Lokalnego Centrum Sterowania w Malborku (na trasie Warszawa-Gdynia) Trakcja S.A. była liderem konsorcjum, a PNI jednym z konsorcjantów. Wartość kontraktu to 800 mln zł netto. PNI całkowicie wycofa się z tej inwestycji. Dokonano też rozliczenia, co otwiera drogę do kontynuowania prac. Trakcja S.A. zapowiada, że aby nadrabiać zaległości przy tej inwestycji planuje zwiększenie sił własnych i podwykonawców. Ponieważ zwykle aż dwie trzecie prac wykonują podwykonawcy, dodatkowe zadania to dobra wiadomość dla lokalnych spółek.
Sytuacja przy modernizacji linii Wrocław-Żmigród, wartej 600 mln zł netto, była bardziej skomplikowana, bo PNI było tam liderem konsorcjum. To właśnie ta spółka miała odpowiadać za wypłaty dla konsorcjantów. Obecnie główną rolę odgrywa tam Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia, które należy do grupy Trakcja S.A.
– Sporo czasu zajęła nam zmiana lidera, którym obecnie jest spółka z naszej grupy, PRKiI Wrocław. Dużo czasu zajęły też kwestie wzajemnych rozliczeń i przekazywania sobie pewnych obiektów. Ale na szczęście porozumienie również tę sytuację uporządkowało i możemy organizować jako lider roboty we Wrocławiu – podkreśla Roman Przybył. – Zarządca postanowił kontynuować roboty PNI w takim zakresie, na jaki pozwoli mu finansowanie, jakie posiada obecnie.
Według niego problemy związane z kłopotami finansowymi PNI można było rozwiązać szybciej, gdyby nie obowiązujące w Polsce prawo dotyczące upadłości układowej. Już jesienią należące do Trakcji S.A. PRKiI Wrocław wraz z PKP PLK, PKP Energetyką oraz firmą Dolkom wnioskowali o przekazanie zarządzania PNI zarządcy sądowemu. Zaś na początku lutego PRKiI wnioskowało o zamianę upadłości układowej w likwidacyjną. To przyspieszyłoby proces odstępowania od nierentownych kontraktów przez PNI.
– Uznaliśmy, że lepiej, żeby syndyk odstąpił od kontraktów, których PNI przy braku możliwości finansowania nie mogło realizować tak, by pozostałe firmy w konsorcjum podzieliły się odpowiedzialnością i kosztami. To wydawało nam się lepsze niż utrzymywanie wielomiesięcznej sytuacji patowej, a jak wiadomo na obu tych kontraktach kary umowne za przekroczenie terminu wykonania są powyżej 500 tys. zł za dzień – wyjaśnia prezes Trakcji S.A.
Roman Przybył podkreśla, że opóźnień nie udało się uniknąć. Zapewnia jednak, że jego spółka będzie wiosną walczyć o nadrobienie ich, na ile tylko będzie to możliwe.
Czytaj także
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.