Newsy

Kierowcy rzadziej próbują uniknąć elektronicznych opłat na drogach

2012-03-12  |  11:00
Mówi:Eryk Kłossowski
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

    System viaTOLL jest coraz szczelniejszy. Z miesiąca na miesiąc spada liczba naruszeń. Zdaniem ekspertów, kierowcy przyzwyczaili się do istniejącego systemu i zaczęli go akceptować.

    W styczniu 2012 roku odnotowano ok. 76 tys. prób unikania opłaty lub wniesienia jej w niepełnej wysokości. To niewiele, biorąc pod uwagę, że w systemie zarejestrowanych jest 730 tys. użytkowników, a miesięczna liczba transakcji przekracza 30 mln.

     - Spadek liczby naruszeń wiąże się przede wszystkim ze zmianą przyzwyczajeń kierowców. Zaczynają oni akceptować system - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    Jak podkreśla Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, operatora viaTOLL, kierowców odstraszają również wysokie kary.

     - Skuteczność służb egzekwujących kary jest bardzo wysoka. W związku z tym próby oszukania lub ominięcia systemu nie są opłacalne - mówi Marek Cywiński.

    We wrześniu 2011 roku, kiedy system viaTOLL osiągnął pełną funkcjonalność, zarejestrowanych było ok. 550 tys. kierowców, a liczba naruszeń wynosiła ponad 200 tys. Teraz jest ich o 2/3 mniej.

     - Tendencja spadkowa naruszeń utrzyma się, bo system wykrywa każdą próbę jego ominięcia, a kierowcy są coraz bardziej tego świadomi - prognozuje Eryk Kłossowski.

    Ponadto, GDDKiA i Kapsch Telematic Services pracują nad wprowadzeniem nowych funkcjonalności w systemie elektronicznych opłat. Ma to zapobiec zjawisku "rozjeżdżania" dróg bocznych, którymi kierowcy próbują ominąć płatne odcinki dróg ekspresowych i autostrad.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.