Mówi: | Tadeusz Trzmiel |
Funkcja: | Zastępca Prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury |
Kraków skupia się na inwestycjach – od centrum kongresowego po Szybką Kolej Aglomeracyjną
Kraków realizuje i planuje nowe inwestycje. W mieście ma powstać m.in. centrum kongresowe na 2 200 osób, hala widowiskowo-sportowa z 18 tys. miejsc, a także zakład przetwarzania odpadów. Rozbudowana ma być także komunikacja miejska oraz sieć drogowa. Planowane jest powstanie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Projekty te są finansowane częściowo z budżetu miasta, a częściowo ze środków unijnych.
W Krakowie jak dotąd nie istnieje obiekt, który mógłby przyjąć dwa tysiące uczestników naukowego kongresu. Tymczasem zapotrzebowanie jest coraz większe. Na 2015 r. zaplanowano już 15 dużych spotkań w nowopowstającym centrum kongresowym.
– Kraków jest miastem uniwersyteckim, miastem czystych technologii, miastem, które oferuje cały pakiet kulturalny – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury. – Dlatego też zainteresowanie miastem jako organizatorem kongresów jest bardzo duże, nie tylko w kraju, ale także w Europie i na świecie.
W Krakowie powstaje ponadto hala widowiskowo-sportowa w dzielnicy Czyżyny. Ma to być największy w Polsce, wielofunkcyjny, nowoczesny budynek mieszczący maksymalnie 18 tysięcy widzów.
– W tej chwili mamy podpisany kontrakt na organizowanie finału Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn w 2014 r., jak również Mistrzostw Europy w Piłce Ręcznej w 2016 roku – wyjaśnia Trzmiel. – Taka hala również jest przewidziana w organizacji i zgłoszeniu wniosku o organizację Olimpiady w Krakowie w 2022 r. Spełnia ona wszelkie wymogi, które obiekty olimpijskie powinny spełniać.
Kolejną inwestycją, która już jest realizowana w mieście jest budowa zakładu termicznego przekształcania odpadów. Jej wartość to 800 mln złotych – w większości pokrywana z funduszy unijnych.
W latach 2014-2020 Kraków postawi na transport i komunikację
Na lata 2014-2020 miasto przygotowało nowy program inwestycyjny. Ma on obejmować w znacznej mierze rozwój dróg oraz transportu publicznego. Chodzi tu o zwiększenie dostępu do komunikacji publicznej mieszkańcom północnego Krakowa.
– Wartość tego programu to 9 mld złotych – mówi Tadeusz Trzmiel. – Znaczna część z tego przeznaczona jest na rozwój systemów transportowych, a więc rozwój komunikacji tramwajowej na terenach dotychczas nieobjętych transportem publicznym, czyli w całej północnej części Krakowa. Przewozimy dziennie około miliona osób, a uzupełnienie linii tramwajowych pozwoli na to, że kolejne dziesiątki tysięcy osób będą mogły korzystać z komunikacji publicznej. Naszym zamiarem jest również ograniczenie transportu indywidualnego poprzez ofertę konkurencyjną transportu publicznego.
Nowy program inwestycyjny ma także wyprowadzić ruch tranzytowy, który emituje dużo szkodliwych substancji do powietrza, na wschodnią obwodnicę Krakowa. Dotychczas biegnie on przez znajdujące się blisko centrum Aleje Trzech Wieszczów. Planowana jest także budowa obwodnicy północnej – czwartej w Krakowie.
Istotny projektem jest także lepsze połączenie Krakowa z miastami znajdującymi się w pobliżu.
– Miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przygotowuje projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która byłaby najbardziej efektywna w zakresie połączenia miejscowości podkrakowskich z Krakowem – mówi zastępca prezydenta miasta. – Pierwsza linia Wieliczka-Dworzec Lotniczy Balice jest już w realizacji, a kolejne linie powinny być realizowane w latach 2014-2020. Zakładamy, że Kraków zostanie połączony ze Skawiną, Tarnowem, Katowicami oraz z miejscowościami znajdującymi się na północy, przynajmniej do Miechowa. To będzie szkielet Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – dodaje rozmówca Newserii.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-04-16: Joanna Jędrzejczyk: Gosia Rozenek-Majdan jest tytanem pracy. Konsekwentnie realizuje swoje cele, pokonując wszelkie słabości
- 2024-04-19: Edyta Herbuś: Program „Tańcząca ze światem” łączy ze sobą moją pasję do podróży, tańca i odkrywania świata. Podczas nagrań wskakuję z jednej półki energetycznej w drugą
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
- 2024-03-21: Spada liczba osób szczepiących się przeciw grypie. W tym sezonie infekcyjnym szczepionkę przyjęło 5,5 proc. Polaków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.
Finanse
Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.
Transport
Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.