Newsy

Kraków skupia się na inwestycjach – od centrum kongresowego po Szybką Kolej Aglomeracyjną

2013-04-11  |  06:35

Kraków realizuje i planuje nowe inwestycje. W mieście ma powstać m.in. centrum kongresowe na 2 200 osób, hala widowiskowo-sportowa z 18 tys. miejsc, a także zakład przetwarzania odpadów. Rozbudowana ma być także komunikacja miejska oraz sieć drogowa. Planowane jest powstanie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Projekty te są finansowane częściowo z budżetu miasta, a częściowo ze środków unijnych.

W Krakowie jak dotąd nie istnieje obiekt, który mógłby przyjąć dwa tysiące uczestników naukowego kongresu. Tymczasem zapotrzebowanie jest coraz większe. Na 2015 r. zaplanowano już 15 dużych spotkań w nowopowstającym centrum kongresowym.

 – Kraków jest miastem uniwersyteckim, miastem czystych technologii, miastem, które oferuje cały pakiet kulturalny – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury. – Dlatego też zainteresowanie miastem jako organizatorem kongresów jest bardzo duże, nie tylko w kraju, ale także w Europie i na świecie

W Krakowie powstaje ponadto hala widowiskowo-sportowa w dzielnicy Czyżyny. Ma to być największy w Polsce, wielofunkcyjny, nowoczesny budynek mieszczący maksymalnie 18 tysięcy widzów.

 – W tej chwili mamy podpisany kontrakt na organizowanie finału Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn w 2014 r., jak również Mistrzostw Europy w Piłce Ręcznej w 2016 roku – wyjaśnia Trzmiel. – Taka hala również jest przewidziana w organizacji i zgłoszeniu wniosku o organizację Olimpiady w Krakowie w 2022 r. Spełnia ona wszelkie wymogi, które obiekty olimpijskie powinny spełniać.

Kolejną inwestycją, która już jest realizowana w mieście jest budowa zakładu termicznego przekształcania odpadów. Jej wartość to 800 mln złotych – w większości pokrywana z funduszy unijnych.

W latach 2014-2020 Kraków postawi na transport i komunikację

Na lata 2014-2020 miasto przygotowało nowy program inwestycyjny. Ma on obejmować w znacznej mierze rozwój dróg oraz transportu publicznego. Chodzi tu o zwiększenie dostępu do komunikacji publicznej mieszkańcom północnego Krakowa.

 – Wartość tego programu to 9 mld złotych – mówi Tadeusz Trzmiel. – Znaczna część z tego przeznaczona jest na rozwój systemów transportowych, a więc rozwój komunikacji tramwajowej na terenach dotychczas nieobjętych transportem publicznym, czyli w całej północnej części Krakowa. Przewozimy dziennie około miliona osób, a uzupełnienie linii tramwajowych pozwoli na to, że kolejne dziesiątki tysięcy osób będą mogły korzystać z komunikacji publicznej. Naszym zamiarem jest również ograniczenie transportu indywidualnego poprzez ofertę konkurencyjną transportu publicznego.

Nowy program inwestycyjny ma także wyprowadzić ruch tranzytowy, który emituje dużo szkodliwych substancji do powietrza, na wschodnią obwodnicę Krakowa. Dotychczas biegnie on przez znajdujące się blisko centrum Aleje Trzech Wieszczów. Planowana jest także budowa obwodnicy północnej – czwartej w Krakowie.

Istotny projektem jest także lepsze połączenie Krakowa z miastami znajdującymi się w pobliżu.

 – Miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przygotowuje projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która byłaby najbardziej efektywna w zakresie połączenia miejscowości podkrakowskich z Krakowem – mówi zastępca prezydenta miasta. – Pierwsza linia Wieliczka-Dworzec Lotniczy Balice jest już w realizacji, a kolejne linie powinny być realizowane w latach 2014-2020. Zakładamy, że Kraków zostanie połączony ze Skawiną, Tarnowem, Katowicami oraz z miejscowościami znajdującymi się na północy, przynajmniej do Miechowa. To będzie szkielet Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – dodaje rozmówca Newserii.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.