Mówi: | Mikołaj Budzanowski |
Funkcja: | Minister Skarbu Państwa |
Na dniach ruszają negocjacje z Boeingiem. Amerykanie przylecą do Warszawy
Jeszcze w pierwszej połowie marca odbędą się negocjacje między stroną polską a amerykańskim Boeingiem. Chodzi o rekompensatę za unieruchomione ze względów technicznych Dreamlinery. Resort skarbu państwa bierze pod uwagę zarówno ekwiwalent pieniężny, jak i podstawienie innych samolotów. Zgodnie z zapowiedziami LOT-u, te najnowocześniejsze samoloty zaczną latać najwcześniej w październiku.
Szef resortu, Mikołaj Budzanowski wierzy, że rozmowy z Boeingiem zakończą się zawarciem porozumienia.
– Gdybym w to nie wierzył, to bym w ogóle nie występował z oficjalną interwencją w Boeingu, ani u przedstawiciela rządu amerykańskiego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria minister skarbu dodając, że chodzi o wyegzekwowanie tego, co znalazło się w treści umowy, zawartej kilka lat temu między LOT-em a Boeingiem.
Według zapewnień ministra, rozmowy na ten temat ruszą jeszcze w pierwszej połowie marca. Amerykanie specjalnie w tym celu przylecą do Warszawy. Negocjowane będą dwa rozwiązania.
– Ekwiwalent finansowy to jedna ścieżka, czyli rekompensata za utracone korzyści do momentu kiedy Dreamlinery zaczną latać. Albo druga ścieżka, czyli podstawienie innych samolotów – wyjaśnia Mikołaj Budzanowski.
Tu w grę wchodzą jednak duże straty. Dreamliner zużywa bowiem o około 1/5 mniej paliwa od innych, starszych maszyn.
– To bardzo dużo. Dlatego też, zgodnie ze strategią LOT-u, która zakładała pięć maszyn w konkretnym terminie, będziemy domagać się za to rekompensaty – dodaje minister skarbu państwa.
Boeingi 787, czyli nowoczesne Dreamlinery, zostały uziemione w styczniu przez amerykański Federalny Urząd ds. Lotnictwa w związku z wadliwym działaniem akumulatorów. Nie wiadomo, kiedy maszyny będą mogły wrócić do regularnych lotów. To poważny problem dla przewoźników na całym świecie, którzy zakupili od Boeinga maszyny. Wśród nich jest polski przewoźnik, który miał obsługiwać Dreamlinerami loty międzykontynentalne.
Problemy techniczne zmusiły spółkę do zmiany planów. Na trasach do Ameryki i Azji wciąż będą latały wysłużone, dużo mniej ekonomiczne Boeingi 767. Dla pogrążonej w kryzysie finansowym firmy to kolejny, duży problem. Dlatego zarząd, po konsultacjach z właścicielem, czyli Ministerstwem Skarbu Państwa, zdecydował, że będzie się starał o zadośćuczynienie ze strony amerykańskiego producenta.
Dla firmy to ważne w kontekście odzyskania płynności finansowej. Kołem ratunkowym rzuconym niedawno spółce było ponad 400 mln złotych pożyczki, udzielonej ze środków budżetowych. Narodowy przewoźnik ma jednak gigantyczne długi. Rząd zapowiedział już, że jeśli nowe władze spółki nie znajdą wyjścia z trudnej sytuacji, nie ma co liczyć na dalszą pomoc państwa.
Stąd plan restrukturyzacji, który obejmuje m.in. liczne zwolnienia załogi. Działaniem podjętym w kolejnym etapie ma być sprzedaż pakietu większościowego akcji przedsiębiorstwa zainteresowanemu przejęciem podmiotowi. Ministerstwo Skarbu Państwa stawia trzy kryteria, jakie powinny znaleźć się w procedurze prywatyzacyjnej.
– Po pierwsze, bezterminowe zachowanie tożsamości LOT-u jako znaku towarowego. Druga kwestia to zachowanie bazy przeładunkowej w Warszawie na Lotnisku Chopina – wylicza Budzanowski. – I trzeci element to zachowanie siedziby również w Warszawie.
Poszukiwania strategicznego inwestora trwają, zarówno w Europie, jak i poza nią. Według Mikołaja Budzanowskiego, nie ma to większego znaczenia. Decydujące będzie bowiem to, co inwestor wniesie do spółki.
Minister zapewnia jednocześnie, że przygotowany jest i na to, że nie znajdzie się atrakcyjny oferent. Dlatego równolegle przygotowywany jest plan restrukturyzacji.
– Zakładam równolegle procedurę restrukturyzacji i procedurę pozyskiwania inwestora branżowego lub finansowego dla tej spółki, która może funkcjonować w polskiej przestrzeni – mówi Budzanowski, zwracając uwagę na rosnący cały czas polski rynek. Klienci są zainteresowani podróżami lotniczymi, należy tylko stworzyć dla nich atrakcyjną ofertę i zachęcić, by po tę ofertę właśnie sięgnęli.
– Do tego potrzebne są dodatkowe pieniądze i po to właśnie jest ten inwestor branżowy lub finansowy potrzebny dla spółki – mówi szef resortu skarbu.
W ubiegłym roku strata spółki – zgodnie z oceną MSP – wyniosła ponad 150 mln zł.
Czytaj także
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.