Mówi: | Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services |
Na obwodnicy Gliwic zmniejszyły się korki. Dzięki urządzeniom viaAUTO czas oczekiwania skrócił się trzykrotnie
Na gliwickim odcinku autostrady A4 czas utrzymywania się zatorów na bramkach skrócił się trzykrotnie. To efekt współpracy Urzędu Miasta Gliwice z operatorem systemu poboru opłat Kapsch Telematic Services. Kierowcom zameldowanym w mieście wydano 10 tys. urządzeń viaAUTO, czyli pilotów do otwierania bramek.
– Efekty współpracy są dostrzegalne i bardzo wartościowe. Czas oczekiwania na gliwickich węzłach autostrady A4, gdy tworzą się zatory, spadł trzykrotnie. To bardzo konkretny wynik, bo ludzie tracą mniej czasu i nerwów na autostradzie w obrębie Gliwic – podsumowuje efekt współpracy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.
W maju ruszyła akcja wydawania mieszkańcom Gliwic urządzeń viaAUTO umożliwiających elektroniczne podnoszenie szlabanów. Dzięki nim kierowcy mają możliwość przejazdu przez bramki na odcinku autostrady A4 będącej obwodnicą Gliwic pasami dla ciężarówek. Dotychczas w godzinach szczytu blisko połowa pobieranych biletów na obwodnicy Gliwic to były bilety zerowe, za które kierowcy nie musieli co prawda płacić, ale które znacznie wydłużały czas przejazdu.
– W ubiegłym roku średni czas zatoru wynosił 34 minuty, obecnie jest to 12 minut. Spadła też liczba wydanych biletów, a wzrost bezpośredniego wykorzystania tego rozwiązania przez tych, którzy nabyli albo dostali urządzenia od miasta, to kilkanaście, nawet do 30 proc. w okresie weekendów –wskazuje Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Dzięki urządzeniom viaAUTO bramki wykrywają sygnał z urządzenia i podnoszą się automatycznie. Korzystają na tym nie tylko mieszkańcy Gliwic, lecz także kierowcy poruszający się po autostradzie A4. Jak podkreśla prezydent Gliwic, współpraca z Kapsch Telematic Services jest dobrym przykładem tego, jakie korzyści może przynieść partnerstwo publiczno-prywatne. W Polsce wciąż nie jest ono często stosowane, zostało już jednak docenione na Zachodzie.
– Dwie strony doszły do wniosku, że jest problem do rozwiązania, a jego rozwiązanie jest w interesie zarówno firmy prywatnej, jak i samorządu miasta Gliwice. Podpisaliśmy porozumienie, zgodnie zrealizowaliśmy swoje zadania, cel został osiągnięty. Myślę, że to modelowy przykład współpracy prywatnego biznesu z samorządem miasta – ocenia Frankiewicz.
Akcja może zostać rozszerzona na cały powiat gliwicki. Mogliby na tym skorzystać kierowcy mieszkający przy zjazdach na autostradowej obwodnicy. Kapsch rozważa też wspólne projekty z innymi miastami położonymi przy autostradach.
– Jesteśmy otwarci na rozmowy z innymi aglomeracjami miejskimi, do których zjazdy blokują autostrady. Możemy mówić na razie tylko o dwóch odcinkach autostrad objętych systemem viaTOLL, czyli autostradzie A4 odcinek Gliwice–Wrocław i A2 odcinek Konin–Stryków. Mamy nadzieję, że w przyszłości to rozwiązanie zostanie rozszerzone również na autostrady koncesyjne – podkreśla Cywiński.
Inteligentne systemy zarządzania ruchem pozwalają zmniejszyć zatory na drogach i odblokować główne arterie w godzinach szczytu. Co więcej, informują one również o wypadkach na drogach i możliwościach objazdu.
– W wielu miastach są coraz częściej przedmiotem przetargów i rozszerzeń o tzw. ITS, czyli inteligentne rozwiązania transportowe. To przyszłość tych rozwiązań – przekonuje dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Takie rozwiązania jest także stosowane w Gliwicach. Inteligentny system zarządzania ruchem ulicznym, który obejmuje sygnalizację świetlną, poprawia szybkość i bezpieczeństwo przejazdu przez miasto. Jak zapowiada prezydent miasta, w najbliższym czasie system ma zostać rozbudowany.
– Obecnie obejmuje tylko uprzywilejowanie jednej, najważniejszej linii autobusowej. Jeżeli autobus ma spóźnienie w stosunku do rozkładu jazdy, to na skrzyżowaniach bez czekania przełączane są światła na zielone dla autobusu tej linii. Dobrze by było objąć podobną możliwością wszystkie linie komunikacji miejskiej w Gliwicach i to będzie realizowane w drugim etapie rozwoju naszego inteligentnego systemu zarządzania ruchem – mówi Zygmunt Frankiewicz.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-05-21: Przybywa ośrodków zajmujących się medycyną długowieczności. Pacjenci zyskują dostęp do najnowszych technologii medycznych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.