Newsy

Od nowego roku Poczta Polska udostępni sortownie i listonoszy konkurencji

2012-07-04  |  06:55
Mówi:Zofia Smoktunowicz
Funkcja:Pełnomocnik Zarządu
Firma:SpeedMail
  • MP4

    Zgodnie z propozycjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej, prywatni operatorzy pocztowi będą mogli korzystać odpłatnie z infrastruktury należącej do Poczty Polskiej. Po 1 stycznia 2013 roku zyskają oni dostęp do pocztowych sortowni i tzw. ostatniej mili, czyli listonoszy.  Niebezpieczeństwem mogą być ceny proponowane przez Pocztę Polską, które w praktyce mogą blokować dostęp do niej  mówi Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów pocztowych, firmy Speedmail.

    Dzięki unijnym przepisom 1 stycznia 2013 roku kończy się monopol Poczty Polskiej. Inni operatorzy pocztowi zyskają dostęp do zastrzeżonych dotąd dla Poczty segmentów rynku, czyli m.in. dostarczania najlżejszych listów, do 50 gramów.

      To są dobre propozycje, ale warto pomyśleć o bardziej precyzyjnych zapisach, które określałyby na jakich zasadach można korzystać z tych elementów infrastruktury  uważa Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów, firmy Speedmail.

    Jak podkreślała w rozmowie z Newserią prezes UKE Magdalena Gaj, kończą się już prace nad ustawą Prawo pocztowe i wkrótce trafi ona do parlamentu. Więc styczniowy termin nie jest zagrożony.

    Konkurenci Poczty Polskiej przygotowują się do otwarcia rynku usług pocztowych, bo jest o co walczyć. Wartość polskiego rynku szacowana jest na ok. 7 mld zł.

    Konkurencję na rynku mają wzmocnić przepisy o dostępie do infrastruktury. Poczta Polska będzie musiała udostępnić innym operatorom swoje sortownie, skrzynki nadawcze i tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy. Zgodnie z przepisami, będzie to się odbywało na zasadach komercyjnych.

      W naszej opinii zaproponowane przez UKE rozwiązania na pewno wpłyną na konkurencyjność rynku, a także na jakość oferowanych przez branżę usług podkreśla Zofia Smoktunowicz.

    Zwraca jednak uwagę na potrzebę lepszego doprecyzowania zapisów w ustawie.

      Nauczeni doświadczeniem z przeprowadzonych już procesów liberalizacji, czy to rynku telekomunikacyjnego, czy gazowego widzimy, że niedoprecyzowanie może skutkować złymi praktykami, które posłużą ograniczaniu możliwości konkurencji i de facto utrzymaniu monopolu Poczty Polskiej  ocenia Zofia Smoktunowicz.

    Liberalizacja w takim wypadku będzie więc prowizoryczna. Najnowsze propozycje ustawy obejmują węzły sortownicze oraz tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy.

      Wskazane byłoby również udostępnienie prywatnym operatorom okienek pocztowych podkreśla przedstawicielka jednego z operatorów pocztowych, firmy Speedmail.

    Speedmail działa na polskim rynku pocztowym od września 2011 roku. Specjalizuje się w obszarze biznesowej korespondencji masowej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, celem jest osiągnięcie pozycji
    największego alternatywnego operatora pocztowego na polskim rynku w tym zakresie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.