Newsy

Łódź liczy na nowych inwestorów dzięki otwartej autostradzie A2

2012-07-10  |  06:30
Mówi:Marek Cieślak
Funkcja:Wiceprezydent Łodzi
  • MP4

    Władze Łodzi w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i transportowej upatrują szanse na wejście kolejnych inwestorów do miasta i regionu. – Firmy, które pojawiają się w Łodzi twierdzą, że to jest jeden z ważniejszych punktów tej części Europy – mówi wiceprezydent miasta Marek Cieślak. Przełomowym może się okazać niedawno uruchomione połączenie autostradowe z Warszawą, a już wkrótce gotowy będzie odcinek autostrady A1 z Łodzi do Gdańska. Władze liczą, że to przekona kolejnych inwestorów do Łodzi.

    Oddany do użytku na początku czerwca kolejny odcinek autostrady A2 ze Strykowa do podwarszawskiej Konotopy znacznie skrócił czas podróży z Łodzi do stolicy. Dziś zabiera to nie trzy godziny, a niespełna godzinę.

     – Teraz, kiedy odległość między Łodzią a Warszawą zmniejsza się do kilkudziesięciu minut, myślę, że to skłoni tych, którzy decydują się inwestować w Polsce, aby przyszli z tym do Łodzi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cieślak, wiceprezydent miasta.

    Tym bardziej, że to nie koniec tego typu inwestycji w Łodzi. Za kilka miesięcy gotowa będzie druga autostrada. A1 połączy Łódź m.in. z Gdańskiem, dzięki czemu podróż na wybrzeże skróci się do ok. trzech godzin. Drogą ekspresową S8, która powstanie za dwa lata, będzie można dostać się do Wrocławia w ciągu dwóch godzin.

    Jak podkreśla, Łódź jest coraz częściej wybieranym miastem przez inwestorów i przedsiębiorców. Nowo otwarty odcinek A2 ma stać się dla nich tylko dodatkowym bodźcem.

     – Od dłuższego czasu, nawet jeśli nie było przejezdności autostrad, ale kiedy były one budowane i krzyżowały się obok miasta, wykorzystywaliśmy to pod kątem rozwoju centrów logistycznych i dystrybucyjnych – wyjaśnia wiceprezydent miasta.

    Łódź rozwija nie tylko infrastrukturę drogową. W ciągu trzech lat zostanie oddany do użytku najnowocześniejszy dworzec kolejowy w kraju, w którego otoczeniu rozwijany będzie projekt Nowego Centrum Łodzi. Coraz większym zainteresowaniem podróżnych cieszy się też łódzki port lotniczy. Do użytku został tu oddany nowoczesny, trzeci już terminal. 

     – Wydaje się, że integrowanie różnego rodzaju transportu powoduje pojawianie się nowych inwestorów – mówi z wiarą wiceprezydent miasta.

    Jak podkreśla Marek Cieślak, do Łodzi ściągają przede wszystkim firmy związane z logistyką i dystrybucją.

     – To są podstawowe branże, które dzisiaj decydują o tym, co się w Łodzi dzieje – dodaje wiceprezydent. – Obecnie zatrudniają one najwięcej ludzi. Widzimy także pewien trend dotyczący rozwoju centrów usług. One bardzo szybko się tu rozwijają.  

    Łódź chce również przyciągać przedstawicieli innych branż, bo, jak podkreślają władze, miasto zmienia swoje oblicze.

     – Teraz skupiliśmy się na centrach usług. Od dłuższego czasu pracujemy nad branżą BPO, czyli Business Process Outsourcing – mówi Cieślak. – Już dzisiaj w firmach związanych z tą branżą i branżą IT pracuje ponad 10 tysięcy ludzi.

    Procentować zaczyna współpraca przemysłu z uczelniami wyższymi. Absolwenci Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Łódzkiego czy licznych uczelni prywatnych już nie tak chętnie, jak wcześniej, porzucają Łódź w poszukiwaniu atrakcyjnej pracy.

     – Chodziło nam o to, żeby maksymalnie dużo absolwentów wyższych uczelni zostało w Łodzi – podkreśla wiceprezydent Cieślak. – Wydaje się, że tę pracę domową dosyć dobrze odrobiliśmy, bo w rankingach robionych przez stowarzyszenie firm, które pracują w centrach usług, zajmujemy jedno z czołowych miejsc – dodaje. 

    Łódź jest dziś trzecim pod względem liczby ludności polskim miastem. Zamieszkuje ją blisko 750 tysięcy osób. Pod względem powierzchni miasto zajmuje czwartą pozycję w kraju.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.