Newsy

PCC Intermodal inwestuje w nowe terminale kontenerowe, choć obecny stan infrastruktury kolejowej utrudnia transport

2013-04-26  |  06:10

Modernizacja infrastruktury kolejowej znacznie utrudnia rozwój transportu intermodalnego, czyli opartego na więcej niż jednym środku transportu. W związku z trwającymi pracami średnia prędkość pociągów od dwóch lat spada. Sytuacja poprawi się dopiero po zakończeniu remontów w 2015 r. Mimo to PCC Intermodal cały czas inwestuje w nowe terminale kontenerowe.

 – Staramy się budować siatkę połączeń intermodalnych w oparciu o nowoczesne terminale. Wybudowaliśmy pierwszy etap Kutna, rozpoczynamy budowę Brzegu Dolnego. Inwestujemy w Gliwicach i we Frankfurcie nad Odrą. Lada moment powinniśmy przejąć następne miejsce, gdzie będziemy budować kolejny terminal – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.

Trwa budowa terminala Intermodal Container Yard w Zajączkowie Tczewskim, który ma służyć jako zaplecze dystrybucyjno-przeładunkowe portów w Trójmieście. 

Spółka, która jest liderem wśród prywatnych przewoźników intermodalnych w Polsce, chce w ciągu najbliższych 4-5 lat uruchomić nawet osiem nowych terminali. Mają one przyciągnąć nowych klientów ze wszystkich branż.

PCC Intermodal inwestuje w terminale pomimo tego, że obecnie infrastruktura kolejowa nie ułatwia przewozów intermodalnych.

  Prędkości trakcyjne są coraz mniejsze, ponieważ inwestycje na infrastrukturze idą pełną parą. Z tego tytułu mamy bardzo dużo zamknięć – podkreśla Dariusz Stefański.

To powoduje, że czasy przejazdów są coraz dłuższe. Dlatego firmy, ze względu na mniejszą efektywność przewozów kolejowych, często wybierają transport drogowy.

 – Taki stan będziemy musieli zaakceptować przez jeszcze najbliższe 12-24 miesiące – prognozuje prezes PCC Intermodal.

Stefański zauważa, że nawet zakończenie poszczególnych inwestycji modernizacyjnych nie poprawia sytuacji, bo prace natychmiast zaczynają się na kolejnym odcinku. Na najważniejszych dla spółki osiach transportowych, czyli północ-południe oraz zachód-wschód, poprawy nie należy na razie oczekiwać. Według Stefańskiego średnie prędkości pociągów towarowych rzędu 50-60 km/h, czyli na poziomie unijnej normy będą do osiągnięcia dopiero w czerwcu 2015 r. W tej chwili w Polsce średnia prędkość jest nawet o połowę mniejsza.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.