Mówi: | Artur Kostowski |
Funkcja: | dyrektor Biura Nieruchomości |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo realizuje największą w historii inwestycję transportową współfinansowaną ze środków UE
Warta 40 mln euro budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie jak dotąd największa i najważniejsza inwestycja PKP Cargo . Skorzystają na niej klienci, a spółka zyska przewagę konkurencyjną, bo nowy terminal pozwoli przede wszystkim skrócić czas obsługi. PKP Cargo otrzymała na ten projekt ponad 14 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej.
– Terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. m2 i obsługiwać początkowo 11, a docelowo nawet do 26 tysięcy kontenerów rocznie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo.
Terminal powstaje blisko autostrady A2 – głównego szlaku komunikacyjnego ze wschodu na zachód.
– Chodzi o przyszłe wykorzystanie odprawy kontenerów w różne miejsca zarówno Polski, jak i w stronę wschodnią, następnie przez Białoruś aż do Rosji – tłumaczy Kostowski.
Na nowoczesnej inwestycji zyskają klienci, a PKP Cargo będzie mogło skuteczniej walczyć z konkurencją.
– Dzięki temu terminalowi będziemy mogli skrócić znacznie czas obsługi klienta i kontenerów w tym miejscu. Naszą przewagą będzie przede wszystkim możliwość świadczenia usług na naprawdę wysokim poziomie. Dzięki nowoczesnemu terminalowi możliwe będzie przede wszystkim zdynamizowanie tego miejsca w kontekście usług transportowych między krajami Unii Europejskiej, także z zachodu na wschód – tłumaczy Kostowski.
Zapewnia, że aktualnie głównym celem spółki jest zakończenie działań w Poznaniu-Franowie do końca tego roku.
Zarząd spółki rozważa też inne inwestycje z sektora transportowego (m.in. zapowiadany wcześniej zakup kolejnych platform kontenerowych oraz modernizację taboru). Dlatego przygląda się sytuacji na rynku, m.in. w kontekście pozyskania środków unijnych z nowej perspektywy.
– Są rozważane różne scenariusze, nie chciałbym teraz przesądzać, jakie będą kolejne działania, jednak analizujemy sytuację i patrzymy czujnie na możliwość wykorzystania takich środków w przyszłości – deklaruje dyrektor z PKP Cargo.
Wiele będzie zależało od sytuacji rynkowej. Jak zapewnia Kostowski, spółka będzie dynamicznie reagować na zmieniające się uwarunkowania.
– Budowa terminalu kontenerowego w Poznaniu-Franowie jest między innymi wynikiem analiz dotyczących ciągłego rozwoju rynku intermodalnego, co wynika np. z publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego kwartalnych informacji. Wskazują one, że pomimo stagnacji w niektórych sektorach, rynek intermodalny ciągle rośnie. To pozwala nam w szybki sposób reagować na tę sytuację – wyjaśnia.
Czytaj także
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.