Mówi: | Remigiusz Paszkiewicz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. |
PKP PLK wyda w tym roku 5 mld zł na inwestycje. W przyszłym roku chce przyspieszyć prace.
PKP Polskie Linie Kolejowe mogą wydać w tym roku nawet 5 mld zł na inwestycje. Powstaje wieloletni plan inwestycji kolejowych, a w przyszłym roku spółka chce przyspieszyć prace. Główne projekty są związane z wprowadzeniem pociągów Pendolino do Polski oraz z modernizacją torów na południu kraju.
– W tym roku chcemy podnieść wykonanie w stosunku do roku poprzedniego, jeśli chodzi o nakłady inwestycyjne. Rosnące z roku na rok inwestycje wskazują na to, że program się toczy i został mocno przyspieszony. Chcemy jeszcze przyspieszyć w przyszłym roku, bo jesteśmy zobowiązani do ukończenia projektów, chcemy oczywiście ukończyć projekty związane z programem Pendolino czy też z dużymi modernizacjami na południu kraju – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Remigiusz Paszkiewicz podkreśla, że nowy plan uwzględnia zarówno korekty harmonogramu, jak i poprawki finansowe. Dzięki temu plan ma odpowiadać realnym możliwościom inwestycyjnym spółki.
Jak podkreśla prezes PKP PLK, spółka przebrnęła już przez problemy związane z upadłościami wykonawców inwestycji. Remigiusz Paszkiewicz przypomina, że w ubiegłym roku upadło aż czterech wykonawców projektów spółki. Największe problemy dla PKP PLK stworzyła upadłość sprywatyzowanego w 2011 r. Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury.
– To już za nami, mamy oczywiście odpowiednio udokumentowane wyjście z tych kłopotów. Udało się albo zmienić lidera konsorcjum, albo zawrzeć ugodę z konsorcjum dotychczasowym, jeśli była taka możliwość. Te projekty toczą się dalej po krótkiej przerwie na uporządkowanie spraw – podkreśla Remigiusz Paszkiewicz.
Zgodnie ze zaktualizowanym wieloletnim planem inwestycyjnym spółka chce w tym roku wydać na inwestycje 5 mld zł, a w przyszłym roku kwota inwestycji ma się zwiększyć. Remigiusz Paszkiewicz zaznacza jednak, że plan wymaga jeszcze zatwierdzenia.
Wśród najważniejszych inwestycji kolejowych prezes PKP PLK wymienia prace związane z planowanym na grudzień przyszłego roku wprowadzeniem do Polski szybkich pociągów Pendolino. PKP Intercity planuje korzystać z tych składów m.in. na trasach łączących Warszawę z Gdynią oraz z Katowicami i Krakowem. PKP PLK instaluje na tych liniach system ETCS, będący elementem Europejskiego Systemu Zarządzaniu Ruchem Kolejowym (ERTMS) i umożliwiający prowadzenie pociągów z większą prędkością. Modernizacja jest najbardziej zaawansowana na Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem, którą kursują szybkie pociągi m.in. z Warszawy do Katowic i Krakowa.
Na południu kraju spółka prowadzi m.in. wartą łącznie 5,5 mld zł modernizację linii E30 w dwóch etapach: z Zabrza do Krakowa oraz z Krakowa do Rzeszowa.
Czytaj także
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.