Mówi: | Janusz Wojtas |
Funkcja: | Członek Zarządu ds. Sprzedaży |
Firma: | Poczta Polska |
Poczta Polska rozwija Pocztex. Zaczęła od obniżek cen
Poczta Polska nie kryje ambitnych planów związanych z krajowym rynkiem kurierskim. Do 2015 roku dzięki usłudze Pocztex chce w nim znacząco zwiększyć swoje udziały i stać się jednym z pięciu najważniejszych graczy. W tym celu od początku września wdraża nową strategię, w której główną rolę odgrywają usługi typu e-commerce. Ze zmian powinni cieszyć się klienci, bo jedną z pierwszych decyzji było obniżenie cen usług o około 35 proc.
Celem walki Poczty Polskiej o rynek przesyłek kurierskich jest wykrojenie jak największego kawałka z wartego 4 mld złotych tortu. Ma w tym pomóc nowa strategia. Zakłada ona wprowadzenie zmian, które mają wzmocnić pozycję Pocztex-u i wprowadzić go do pierwszej piątki najważniejszych graczy.
– Rynek paczkowy to przede wszystkim rynek kurierski, gdzie udział Poczty Polskiej do tej pory był znikomy. Mieliśmy markę, którą trzeba mocno zrewitalizować i odkurzyć. Zmiana Pocztex-u ma być tym kierunkiem, w którym będziemy szli – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży.
Ze zmian powinni cieszyć się zarówno klienci biznesowi, jak i indywidualni. Dotyczą one przede wszystkim obniżenia cen świadczonych usług: te mają być niższe nawet o połowę.
– Obniżyliśmy ceny nawet o 50 proc. w niektórych obszarach wagowych paczek. Średnio dla klienta indywidualnego obniżyliśmy ceny o 35 proc. Po drugie, wprowadziliśmy gwarantowane terminy i godziny doręczania – wyjaśnia przedstawiciel Poczty Polskiej.
Firma chce walczyć przede wszystkim o klientów biznesowych. Najwięcej zysków przynosi firmom kurierskim wciąż dynamicznie rozwijający się rynek usług e-commerce, czyli dostarczania paczek m.in. ze sklepów internetowych czy autoryzowanych serwisów.
– To, co jest istotne dla rynku e-commerce, to szybkie otrzymywanie zapłaty za dostarczane przesyłki. Średnio w kraju czas otrzymywania pobrania z tytułu zapłaty za przesyłkę jest około 6 dni. U nas jest termin gwarantowany, poniżej 3 dni – twierdzi Janusz Wojtas.
Jego zdaniem, segment e-commerce może już wkrótce stanowić istotny element w budżecie całej Poczty Polskiej. Analitycy twierdzą, że wciąż będzie się on rozwijać dynamicznie – na poziomie 20 proc. rocznie. To więcej niż tradycyjne przesyłki paczkowe, których rynek rośnie w tempie około 10 proc. rocznie.
– Patrzymy na segment e-commerce, chcemy rosnąć szybciej niż rynek, w związku z czym chcemy też szybciej niż rynek zwiększać dochody w tym obszarze. Patrzymy więc od strony i kosztowej, i dochodowej. Ten element dochodowy będzie zdecydowanie bardziej istotny i zauważalny. Również, mamy nadzieję, że w budżecie Poczty Polskiej – mówi przedstawiciel Poczty Polskiej.
Również klientów indywidualnych Poczta chce przyciągnąć nowymi możliwościami. Specjalnie dla nich w ramach usługi Pocztex wprowadzono serwisy kurierski, który gwarantuje dostawę w dniu nadania paczki oraz ekspresowy, który gwarantuje dostawę następnego dnia po nadaniu.
– Jesteśmy jedyną firmą w kraju, która dostarcza przesyłki w serwisie ekspresowym do godziny 8 rano. Wprowadziliśmy również szereg elementów dodatkowych, które będą istotne z punktu widzenia klienta: możliwość śledzenia przesyłek, otrzymania sms bądź maila o nadaniu przesyłki. Wprowadziliśmy również możliwość przeadresowywania przesyłek w trakcie jej doręczania – wymienia Janusz Wojtas.
W październiku wystartuje zakrojona na szeroką skalę kampania reklamowa. Operator chce pokazać w niej swoje nowe oblicze i zaprezentować nowe usługi.
– Terminowość Pocztex-u jest na poziomie 99,9 proc., a szkodowość jest na bardzo niewielkim poziomie. O jego jakości świadczą m.in. usługi związane z rozwożeniem testów egzaminacyjnych, gimnazjalnych, maturalnych, sędziowskich czy radcowskich, gdzie terminowość i niska szkodowość są szczególnie istotne – wyjaśnia członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży.
Czytaj także
- 2025-08-06: Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-23: W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.